  • 31. Data: 2012-03-21 17:18:40
    Temat: Re: partycjonowanie SSD - jakieś specjalne wymogi?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Latet" jkb3i8$pqs$...@i...gazeta.pl

    > Tam jest napsiane - obok liczby - albo na zielono "OK" albo na czerwono "BAD".

    Dobrze -- ale powiedz mi, od jakiego miejsca mam mieć tę partycję,
    aby było dobrze. Przecież nie będę sprawdzał poprawności po każdym
    przesunięciu partycji o 512 bajtów po to, aby dowiedzieć się, od
    którego miejsca ją zacząć.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 32. Data: 2012-03-21 17:56:05
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 21 Mar 2012 17:18:40 +0100
    doszła do mnie wiadomość <jkcv14$gho$1@inews.gazeta.pl>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

> [...]
    >aby było dobrze. Przecież nie będę sprawdzał poprawności po każdym
    >przesunięciu partycji o 512 bajtów po to, aby dowiedzieć się, od

    Wiele razy było wałkowane, dla dysku z sektorami 4KiB numer LBA
    początku partycji ma być podzielny bez reszty przez 8, w przypadku
    dysków SSD sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, zaleca się, aby
    pierwszy sektor partycji wypadał w pierwszym sektorze drugiego bloku,
    na wszelki wypadek można przyjąć LBA 1024 lub 2048(a nawet 4096).
    W sieci widziałem kalkulatory, za pomocą których możesz to sobie
    wyliczyć dla dowolnego modelu dysku.

  • 33. Data: 2012-03-21 19:16:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Jasiński" k...@4...com

    > Wiele razy było wałkowane, dla dysku z sektorami 4KiB numer LBA
    > początku partycji ma być podzielny bez reszty przez 8, w przypadku

    OK -- zobaczę, jak u mnie jest. Chyba raczej mam od 63 lub
    adekwatnie -- dla kolejnych partycji.

> [...]
    > na wszelki wypadek można przyjąć LBA 1024 lub 2048(a nawet 4096).
    > W sieci widziałem kalkulatory, za pomocą których możesz to sobie

    I Windows7 zna te kalkulacje? Ma tablicę kalkulacyjną
    czy jakoś inaczej sobie radzi? Może po postu
    profilaktycznie zakłada od 4096?

    Co z kolejnymi partycjami? Pierwsza od numeru 4096, kolejne partycje
    na dysku to wielokrotności 4096 czy może wielokrotności mniejszej
    liczby? Zasada ta sama dla partycji logicznych pod rozszerzoną?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 34. Data: 2012-03-21 19:57:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Jasiński" k...@4...com

> [...]
    > na wszelki wypadek można przyjąć LBA 1024 lub 2048(a nawet 4096).
    > W sieci widziałem kalkulatory, za pomocą których możesz to sobie

    Jakkolwiek bym nie przesuwał -- dupny program (AS SSD Benchmark) raportuje: źle.
    Ile on ma pokazać? Pokazuje na pewno w KB. Tak wychodzi z przesuwania -- jeśli
    przesunę partycję o 2 sektory w górę, AS pokaże o 1 KB więcej.

    Ile on ma wg Ciebie pokazać, aby było OK?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 35. Data: 2012-03-21 20:08:44
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 21 Mar 2012 19:16:46 +0100
    doszła do mnie wiadomość <jkd5ul$l1j$1@inews.gazeta.pl>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

    >"Tomasz Jasiński" k...@4...com

    >OK -- zobaczę, jak u mnie jest. Chyba raczej mam od 63 lub
    >adekwatnie -- dla kolejnych partycji.

    Jeśli to dysk typu advanced sector format(4KiB) to lepiej dociągnąć do
    LBA podzielnego przez 8, dotyczy to wszystkich typów partycji(zdaje
    się, że nowsze dyski są na to odporne, spadek wydajności w wypadku
    złego przylegania partycji jest znikomy).

    >I Windows7 zna te kalkulacje? Ma tablicę kalkulacyjną
    >czy jakoś inaczej sobie radzi? Może po postu
    >profilaktycznie zakłada od 4096?

    Nie wiem co robi partycjoner z windows 7, nie stosuję go(nie lubię
    niespodzianek w tablicy partycji), pewnie dociąga do granic megabajta
    tak, jak gparted czy linuxowy fdisk.

    >Co z kolejnymi partycjami? Pierwsza od numeru 4096, kolejne partycje
    >na dysku to wielokrotności 4096 czy może wielokrotności mniejszej
    >liczby? Zasada ta sama dla partycji logicznych pod rozszerzoną?

    Ja przyjmuję podzielność przez 4096, strata mała, a zysk na wydajności
    może być spory(dla dysków SSD), nie jest wykluczone, że nowsze
    firmware mogą całkowicie wyeliminować efekt "bad alignment".
    --
    Penne Rigate will spontaneously insert itself into Rigatoni
    (order pasta) under liquid to gas transition conditions

  • 36. Data: 2012-03-21 20:14:58
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 21 Mar 2012 19:57:30 +0100
    doszła do mnie wiadomość <jkd8b3$99d$1@inews.gazeta.pl>
> [...]
    >przesunę partycję o 2 sektory w górę, AS pokaże o 1 KB więcej.
    >

    >Ile on ma wg Ciebie pokazać, aby było OK?

    Nie wiem co to za dysk, jeśli talerzowy z sektorem fizycznym 4KiB, to
    numer LBA początku partycji ma być podzielny przez 8, czyli np. 64, w
    wypadku SSD można sobie dociągnąć do lba podzielnego przez 2048 lub
    4096, oczywiście dla każdej partycji na dysku.

  • 37. Data: 2012-03-21 20:24:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Jasiński" d...@4...com

    > Nie wiem co to za dysk,

    Karta SD z dwiema partycjami Primary.

> [...]
    > wypadku SSD można sobie dociągnąć do lba podzielnego przez 2048 lub
    > 4096, oczywiście dla każdej partycji na dysku.

    Bingo!!! Dociągnąłem!!! Mam 2048 K -- OK!
    Ustawiłem start pierwszej partycji na:

    h 65
    s 2
    c 0

    AS SSD Benchmark pokazał OK. Teraz małe pliki będą śmigały szybciej?

    Druga partycja pozostała nietknięta na:

    h 0
    s 1
    c 194

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 38. Data: 2012-03-21 20:27:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Jasiński" 6...@4...com

> [...]
    > się, że nowsze dyski są na to odporne, spadek wydajności w wypadku
    > złego przylegania partycji jest znikomy).

    Ze znikomościa miejsca zgadzam się.

    > Nie wiem co robi partycjoner z windows 7, nie stosuję go(nie lubię
    > niespodzianek w tablicy partycji), pewnie dociąga do granic megabajta
    > tak, jak gparted czy linuxowy fdisk.

    A czym zakładasz partycje?

    > Ja przyjmuję podzielność przez 4096, strata mała, a zysk na wydajności
    > może być spory(dla dysków SSD), nie jest wykluczone, że nowsze
    > firmware mogą całkowicie wyeliminować efekt "bad alignment".

    Też tak myślę.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 39. Data: 2012-03-21 20:34:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" jkd9ue$ros$...@i...gazeta.pl

> [...]

    > s 2
    > c 0

    > AS SSD Benchmark pokazał OK. Teraz małe pliki będą śmigały szybciej?

    Niestety -- szybkości te same. (pozostałe niezmienne)
    Zapis nadal 24 KB/s dla małych bloków. :)
    SEQ -- 6.25 MB/s zapis i 19,35 MB/s odczyt.
    Dla małych odczyt 4,11 MB/s.

    Nie ma zatem zmian.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 40. Data: 2012-03-21 20:36:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" jkdahc$t8b$...@i...gazeta.pl

    > Niestety -- szybkości te same. (pozostałe niezmienne)
    > Zapis nadal 24 KB/s dla małych bloków. :)
    > SEQ -- 6.25 MB/s zapis i 19,35 MB/s odczyt.
    > Dla małych odczyt 4,11 MB/s.

    > Nie ma zatem zmian.

    Jedynie strata czasu i (w razie błędu w liczeniu)
    strata drugiej (zapisanej -- z cennymi ;) plikami)
    partycji.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'