  • 11. Data: 2013-11-22 08:34:39
    Temat: Re: padł mi router tp-link
    Od: <m...@g...com>

    news:528e44a1$0$2150$65785112@news.neostrada.pl...

    > Byc moze padl juz port w scalaku, choc mnie takie uszkodzenia troche
    > dziwia, bo silny impuls przez ten transformator nie powinien przejsc.

    Oj przechodzą. Dość często trafiają do mnie rejestratory w których leży
    scalak i lub oporniki a transformator jest zdrowy. Rzadko kiedy wymieniam
    transformator, może ze trzy razy dotychczas... a naprawiałem już różnych
    portów w różnych rejestratorach dziesiątki.

  • 12. Data: 2013-11-22 09:22:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > transformator, może ze trzy razy dotychczas... a naprawiałem już różnych
    > portów w różnych rejestratorach dziesiątki.
    Normalnie nogi scalaka są przez 50om do GND i na trafo.
    Właśnie wstawiałem równolegle do tych 50 om zabezpieczenie ESD.
    Ale wiadomo, takie zabezpieczenie obetnie tak na prawdę dopiero w okolicy
    10V co może być za dużo dla scalaka.
    Według mnie gdyby te 50om zastąpić 40om i w szereg dać 10om to
    zabezpieczenie byłoby znacznie skuteczniejsze.
    Falowo to chyba będzie ok, ale poziom sygnału docierającego do scalaka
    odbiorczego spadnie (24/25)*(50/60)*(40/50)=0,64. Rozumiem, że zasięg ze
    100m spadnie do 64m.
    P.G.

  • 13. Data: 2013-11-22 09:35:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 22 Nov 2013 08:34:39 +0100, m...@g...com napisał(a):

    > Oj przechodzą. Dość często trafiają do mnie rejestratory w których leży
    > scalak i lub oporniki a transformator jest zdrowy. Rzadko kiedy wymieniam
    > transformator, może ze trzy razy dotychczas...

    Ze drucik wyindukowanym w kablu napieciem trudno uszkodzic to wierze,
    nawet jak drucik jest gruby jak chinski wlos.

    Ale ile ten transformatorek moze przeniesc w jednym impulsie, jesli
    rdzen tam ma ze 4mm srednicy ?

    J.

  • 14. Data: 2013-11-22 09:46:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:PiotrGalka.pme.1385108526@news.chmurka.net...

> [...]
    > Falowo to chyba będzie ok, ale poziom sygnału docierającego do scalaka
    > odbiorczego spadnie (24/25)*(50/60)*(40/50)=0,64. Rozumiem, że zasięg ze

    Autopoprawka.
    Wyliczenie, przy założeniu, że takie rozwiązanie jest po obu stronach.
    Ostatni wniosek jest niedokładny, bo zależność między poziomem sygnału, a
    zasięgiem to nie jest prosta proporcja, ale mniej więcej pewnie coś takiego
    jest.
    No i się poważnie zastanawiam, czy ten pomysł wdrożyć, póki płytka jeszcze
    nie poszła.
    Ma ktoś jakieś doświadczenie/zdanie ?
    P.G.

  • 15. Data: 2013-11-22 10:23:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > nawet jak drucik jest gruby jak chinski wlos.
    >
    > Ale ile ten transformatorek moze przeniesc w jednym impulsie, jesli

    Pewnie da się coś wyliczyć. Może pomijając wyjątkowe sytuacje przyczyną
    uszkodzenia nie jest jeden silny impuls a wiele słabych. Skutki ESD się
    kumulują i po jakimś czasie już tylko "prawie dobrze działa". To by się
    zgadzało z tym, że po kilku latach eksploatacji jest coraz większa szansa na
    niedziałanie (fakt (tak wygląda z wypowiedzi), że częściej kłopoty ma port
    zewnętrzny sugeruje, że nie jest to skutek wprowadzonego w lipcu 2006 zakazu
    produkcji trwałego sprzętu).
    Zakłócenie jest raczej CM. Może głównie nie przez rdzeń a przez pojemność
    między zwojami przechodzi (tu akurat mała średnica rdzenia sprzyja
    kłopotom). Środek uzwojenia po stronie scalaka jest wprawdzie do GND lub VCC
    połączony. To oznacza zwarcie CM do GND ale tylko z dokładnością do
    indukcyjności rozproszenia i innych asymetrii. Brak symetrii może powodować,
    że przez tę pojemność jakieś króciutki, ale wysoki impuls przechodzi (przy
    bardzo dużym zakłóceniu CM nie wykluczałbym przeskoku iskry ze skutkiem
    śmiertelnym).
    P.G.

  • 16. Data: 2013-11-22 11:23:41
    Od: <m...@g...com>

    > Ale ile ten transformatorek moze przeniesc w jednym impulsie, jesli
    > rdzen tam ma ze 4mm srednicy ?

    Potrafi wypalić widoczną dziurę w rezystorze SMD.

  • 17. Data: 2013-11-22 12:24:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup

    >Potrafi wypalić widoczną dziurę w rezystorze SMD.

    Ale to jest rezystor podlaczony miedzy linie sygnalowe, czy miedzy
    srodkowy odczep i mase ?

    Bo ten drugi, to przepala raczej przebicie elektryczne.

    J.

  • 18. Data: 2013-11-22 12:41:37
    Od: <m...@g...com>

    > Bo ten drugi, to przepala raczej przebicie elektryczne.

    Padają losowo.

  • 19. Data: 2013-11-22 12:43:32
    Od: <m...@g...com>

    > Padają losowo.

    I często widać gołym okiem że są uszkodzone.

  • 20. Data: 2013-11-22 16:25:12
    Temat: Re: pad?? mi router tp-link
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > A może to softwareowe zabezpieczenie przed zbyt długim użytkowaniem
    > urządzenia :).

    Może też. Ale tu jednak urządzenia z tej samej serii produkcyjnej miały
    bardzo różny czas pracy do wystąpienia awarii. Ponadto jedno z nich
    zepsuło się w okresie gwarancyjnym.

    --
    Jarek