    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: padł mi router tp-link
    Date: Fri, 22 Nov 2013 10:23:35 +0100

    news:pe15jllt722i.ogmhk952qmbm.dlg@40tude.net...

    > Ze drucik wyindukowanym w kablu napieciem trudno uszkodzic to wierze,
    > nawet jak drucik jest gruby jak chinski wlos.
    >
    > Ale ile ten transformatorek moze przeniesc w jednym impulsie, jesli
    > rdzen tam ma ze 4mm srednicy ?

    Pewnie da się coś wyliczyć. Może pomijając wyjątkowe sytuacje przyczyną
    uszkodzenia nie jest jeden silny impuls a wiele słabych. Skutki ESD się
    kumulują i po jakimś czasie już tylko "prawie dobrze działa". To by się
    zgadzało z tym, że po kilku latach eksploatacji jest coraz większa szansa na
    niedziałanie (fakt (tak wygląda z wypowiedzi), że częściej kłopoty ma port
    zewnętrzny sugeruje, że nie jest to skutek wprowadzonego w lipcu 2006 zakazu
    produkcji trwałego sprzętu).
    Zakłócenie jest raczej CM. Może głównie nie przez rdzeń a przez pojemność
    między zwojami przechodzi (tu akurat mała średnica rdzenia sprzyja
    kłopotom). Środek uzwojenia po stronie scalaka jest wprawdzie do GND lub VCC
    połączony. To oznacza zwarcie CM do GND ale tylko z dokładnością do
    indukcyjności rozproszenia i innych asymetrii. Brak symetrii może powodować,
    że przez tę pojemność jakieś króciutki, ale wysoki impuls przechodzi (przy
    bardzo dużym zakłóceniu CM nie wykluczałbym przeskoku iskry ze skutkiem
    śmiertelnym).
    P.G.