    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: p^(3)ytka z wie^kszym uC [ OFFTOPIC]
    Date: Mon, 11 Jan 2010 01:38:23 +0100

    Sebastian Biały pisze:

    > U mnie jest to komputer, prawie normalny pecet.

    > Że by to było takie proste... liczniki nie dość, ze musza być szybkie,
    > to musza oferować dodatkowo dwa niezależne zatrzaski 24 bitowe z
    > prezycją zatrzaśnięcia nie gorsza niż 1 impuls i w dodatku robiąc
    > mechanizm nadążny do silnika krokowego. Prędkośc impulsow kwadraturowych
    > około 10kHz. Zajmuje się tym u mnie wydzielony uC, bo zadanie czysto RT.

    Zazwyczaj liczniki są do 20kHz ale niektóre PLC mają karty
    specjalizowane do zdaje się 100k. Przychwytywanie wartości można zrobić
    przez przerwanie.

> [...]
    >
    > Że co ? Raporty to ja mam na mysli pliki pdf, albo wrzucanie tego online
    > do www w celu analizy statsytycznej procesu. To jest dla mnie "raport",
    > nie wyjaśnilem tego precyzyjnie.

    > Ale to nie jest "większy proces" tylko wymagający (w sensie RT i
    > algorytmicznym). DCS ? Po co.

    > Nie. Sterownikiem jest PC. Część RT delegowana jest do kontrolerów. Dane
    > sa zbierane i analizowane przez normalny komputer z rozsadną moca
    > obliczeniową i możliwością debugowania. Komputer wykonuje również
    > elementy sterowania nie wymagające RT.

    > No dokładnie. Czy aby o tym wlasnie nie mówię?

    Ale to nie świadczy o jakimś pokemonstwie automatyków. Być może dałoby
    się ten projekt zrealizować inaczej. Do obsługi silników krokowych
    sterowniki silników krokowych. Reszta automatyki na PLC. Wizualizacja na
    panelu graficznym. Komunikacja z serwerem bazodanowym i generacja
    raportów poza maszyną. Np serwer OPC z małą aplikacją czytającą dane z
    PLC i wrzucający do serwera SQL ialbo sięganie wprost po dane na panelu
    graficznym (HTTP lub FTP) lub w module ethernetowym PLC. Poza tym także
    PLC i panele mogą generować raporty przynajmniej w formie plików
    excelowych. Pewnie wyszłoby kilka razy drożej ale istotne jest ile
    kosztuje dzień przestoju maszyny gdybyś wyjechał na stałe za granicę i
    ktoś by przyszedł posprzątać po Tobie. Ponadto jak realizujesz funkcje
    bezpieczeństwa w tej maszynie i jak twoje sterowanie się ma do dyrektywy
    maszynowej.

    > Czekaj. Chcesz teraz powiedziec że PLC i drabinki sa nieodpowiednie dla
    > tego zadania? To po co to ciagłe przekonywanie mnie ze powinienem
    > zamienić jasny i wygodny jezyk programowania na masę poziomych kresek
    > wsadzonych w urzadznie xN razy drozsze i nie spelniające żadnych
    > docelowych zadań tego systemu?

    A gdzie ty widzisz przekonywanie Cię ze powinieneś zmienić. Do wielu
    zadań w automatyce wystarcza w zupełności i nie są to wyłącznie zadania
    kłapania przekaźnikami. To, że w przypadku realizowanego przez Ciebie
    zadania nie dało (?) się tak zrobić nie jest powodem żeby postponować
    standardowe technologie stosowane w automatyce - czyli PLC podstawowe
    języki stosowane w nich jak ladder czy inne podobnego poziomu.

    > I jakiej chwały?

    Ze ty jesteś świetny a pozostali to pokemony :)

    MD