  • 21. Data: 2009-02-09 13:31:47
    Temat: Re: oznaczenie ogniskowych - jak to jest?
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    McArti wrote:
    > niby takie łatwe pytanie a awantura jak 150 :-)
    >
    > podpowedź dla wszystkich nie kumających:
    >
    > Panasonic LX-3
    > napis na obiektywie: 5.1-12.8,
    > napis wokół obiektywu: 24mm WIDE.
    >
    > Panasonic FZ-18
    > napis na obiektywie: 4.6 - 82.8,
    > napis na obudowie! 35mm equiv. 28-504
    >
    > i dwa pytania retoryczne:
    >
    > czy obiektyw 16mm to "rybie oko"?

    nie - tak samo jak obiektyw 14 mm to nie "rybie oko"
    i tak samo jak obiektyw 12mm to nie "rybie oko"
    i tak samo jak obiektyw 10mm to nie "rybie oko"

    obiektyw rybie oko jest obiektywem który ma napis fish-eye
    oraz dodatkowo wyróżnia się specjalną konstrukcją optyczną

    > czy jak mam Oly 510 z obiektywem 14-42 to mam rybie oko?

    może i gdzieś trzymasz jeszcze od świąt oko karpia
    ale jaki ma to związek z aparatem i obiektywem to nie wiem
    ;)

    --
    pozdrawiam

  • 22. Data: 2009-02-09 14:18:50
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "McArti" <a...@o...pl> napisał:

    >czy obiektyw 16mm to "rybie oko"?

    Zależy od tego, jak jesma skorygowane zniekształcenia geometryczne. Np.
    Zenitar 16 jest rybim okiem, Sigma 15mm nie jest.

    czy jak mam Oly 510 z obiektywem 14-42 to mam rybie oko?

    Chyba nie -o ile wiem, Olympus nie robi zoomów typu 'rybie oko'. Zoomy takie
    produkują Pentax (DA10-17) i chyba Tokina o identycznym zakresie
    ogniskowych.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 23. Data: 2009-02-09 18:27:18
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Henry(k):

    > To znajdź mi tanią 50 do wielkiego formatu ;-)

    W wielkim formacie to nie będzie 50mm. Przecież napisałem że dla 35mm.
    Pewnie kluczowe znaczenie ma długośc ogniskowej równa średnicy koła
    obrazowego.

  • 24. Data: 2009-02-10 08:51:20
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 9 Feb 2009 19:27:18 +0100, Mateusz Ludwin napisał(a):

    > W wielkim formacie to nie będzie 50mm. Przecież napisałem że dla 35mm.
    > Pewnie kluczowe znaczenie ma długośc ogniskowej równa średnicy koła
    > obrazowego.

    Pisałeś o konstrukcji a nie materiale.

    Ja tam nadal uważam że "normalna" ogniskowa zależy od formatu materiału
    światłoczułego i od formatu odbitki oraz odległości jej oglądania.

    Pozdrawiam,
    Henry

    --
    FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl
    FAQ prfc: http://www.prfc-faq.prv.pl

  • 25. Data: 2009-02-10 13:14:52
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Tue, 10 Feb 2009 09:51:20 +0100, Henry(k) wrote:
    > Ja tam nadal uważam że "normalna" ogniskowa zależy od formatu materiału
    > światłoczułego

    Przeciez Mateusz zaznaczyl ,,50mm dla 35mm''. Odebrales to inaczej niz
    ,,50mm dla malego obrazka''?

    pozdrawiam,
    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 26. Data: 2009-02-10 13:23:25
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Mon, 9 Feb 2009 15:18:50 +0100, Marek Wyszomirski wrote:
    > Zależy od tego, jak jesma skorygowane zniekształcenia geometryczne.

    Prawda.

    > Np. Zenitar 16 jest rybim okiem, Sigma 15mm nie jest.

    Nieprawda: http://www.sigma-foto.pl/index.php?q=node/43 :-)

    (chyba ze jest jakas rektalinearna Sigma 15mm o ktorej nie wiem?)

    pozdrawiam,

  • 27. Data: 2009-02-10 14:33:42
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Michal Tyrala" <w...@b...com.pl> napisał:

    > Prawda.

    > Nieprawda: http://www.sigma-foto.pl/index.php?q=node/43 :-)
    >
    > (chyba ze jest jakas rektalinearna Sigma 15mm o ktorej nie wiem?)
    >[...]

    Ooopsss.... sprawdziłem i.... wychodzi na to, że muszę wejść pod stół i
    odszczekać. Nie wiem dlaczego utrwaliło mi się w pamięci, że ta Sigma jest
    rektilinearna:-( Moze mi sie z Canonem 14mm f2.8 pomyliła?
    Dzięki za czujność i sprostowanie błędu!

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 28. Data: 2009-02-10 15:04:24
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

    > Ooopsss.... sprawdziłem i.... wychodzi na to, że muszę wejść pod stół i
    > odszczekać. Nie wiem dlaczego utrwaliło mi się w pamięci, że ta Sigma jest
    > rektilinearna:-( Moze mi sie z Canonem 14mm f2.8 pomyliła?

    A ten nowy Pentax 15/4 co ma wyjść, to nie jest przypadkiem rektelinearny?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 29. Data: 2009-02-10 15:52:59
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 10 Feb 2009 13:14:52 +0000 (UTC), Michal Tyrala napisał(a):

    > Przeciez Mateusz zaznaczyl ,,50mm dla 35mm''. Odebrales to inaczej niz
    > ,,50mm dla malego obrazka''?

    Tak - bo obiektywy można zawsze zapiąć do aparatów z mniejszym formatem...
    Wiązanie ogniskowej z formatem to ślepa uliczka.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 30. Data: 2009-02-10 19:55:49
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Henry(k):

    > Tak - bo obiektywy można zawsze zapiąć do aparatów z mniejszym formatem...
    > Wiązanie ogniskowej z formatem to ślepa uliczka.

    Ale jak przypniesz do innego formatu, to szkło już nie będzie tak ostre i
    skorygowane jak na 35mm. I znowu najłatwiej pewnie bedzie zrobić obiektyw o
    standardowej ogniskowej...