  • 81. Data: 2011-01-07 22:51:49
    Temat: Re: [ot]ladowanie akumulatora w samochodzie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Dybkowski napisał:

    > Problemy są właściwie tylko z długimi kablami HDMI, tak powiedzmy z 15m.
    > Krótkie 2m z hipermarketu dadzą radę nawet w obiektywnych testach
    > sprzętem pomiarowym. Ale te długie ja bym podzielił na 3 kategorie:
    > bardzo dobre (transmisja bezproblemowa), mogą być (przekłamania można
    > zmierzyć, ale ich nie widać) i do wyrzucenia (przekłamania w ramkach
    > specjalnych, niosących synchronizację itp dane - przy takich widać
    > wyraźne zrywanie/zamrażanie obrazu).

    No to tak jak z telefonem komórkowym. Albo słychać niemal krystalicznie
    (na ile kodek pozwala), albo rwie co chwilę, ale dogadać się można,
    albo nie słychać wcale.

    > No i należy też pamiętać o tym, że przekłamania jakichśtam mało
    > znaczących bitów kolorów są niezauważalne (cóż to jest przy artefaktach
    > kompresji na płycie, nawet BD), ale już przy transmisji szyfrowanej
    > (HDCP) przekłamania w danych szybko powodują całkowitą niemożność
    > oglądania filmu.

    No to ja uważam, że zawsze powinno być tak jak przy transmisji
    szyfrowanej -- są przekłamania, to się nie da oglądać. Tu jest
    różnica między telefonia a kilkoma metrami kabla. No ale to nie
    ja określałem założenia HDMI.

    --
    Jarek

  • 82. Data: 2011-01-09 21:16:36
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-01-07 23:51 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > szyfrowanej -- są przekłamania, to się nie da oglądać. Tu jest
    > różnica między telefonia a kilkoma metrami kabla. No ale to nie

    Ale co "powinno być"? Ja napisałem o transmisji w kablu HDMI przy
    kodowaniu HDCP. W innych mediach (w szczególności cyfrowych sieciach
    radiowych) przyjmuje się nieco inne założenia - tam przekłamania sygnału
    zdarzają się dość często i protokoły zabezpieczające (nadmiarowe)
    konstruuje się z uwzględnieniem możliwości kodeków. W ramce audio na
    początku układa się najbardziej znaczące bity przekazu (których
    przekłamanie mocno zmieniłoby przekaz) a na końcu najmniej znaczące. Te
    bardziej znaczące zabezpiecza się mocniej (większą ilością bitów
    korekcyjnych), a te mniej znaczące - których przekłamanie mogłoby być
    nawet nie do usłyszenia - zabezpiecza dużo słabiej lub wcale. Tak jest
    m.in. z kodekiem AMR wykorzystywanym w UMTS (3G).

    Ale się zrobił off-topic. :)

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 83. Data: 2011-01-09 21:47:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Dybkowski napisał:

> [...]
    > nawet nie do usłyszenia - zabezpiecza dużo słabiej lub wcale. Tak jest
    > m.in. z kodekiem AMR wykorzystywanym w UMTS (3G).

    Na temat HDMI i jego zastosowań mam mgliste pojęcie. Wiem tyle, że takim
    kablem da się połączyć komputer z większym wyświetlaczem, bo to robiłem.

    Przekaz cyfrowy na odległość jest mi juz bliższy. Zgadzam się z tym, że
    transmisja powinna być zorganizowana w ten sposób, by utrata pojedynczych
    bitów miała jak najmniej dotkliwe konsekwencje. Zarazem uważam, że gdy
    mamy do czynienia z krótkim połączeniem kablowym, w którym nie ma
    technicznych przeszkód by transmisja odbywała się bez przekłamań, to
    protokół transmisyjny powiniem uniemożliwiać bylejakość. Ktoś nie potrafi
    zrobić właściwie dopasowanego kabla, to se nie poogląda wcale.

    > Ale się zrobił off-topic. :)

    Gdzie? Przecież złącza HDMI stosuje się również w mobilnych urządzeniach
    z zasilaniem akumulatorowym. Jak akumulator nie będzie należycie naładowany,
    to nici z oglądania i słuchania.

    --
    Jarek