    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [ot] Nauka programowania od czego zacząć?
    Date: Sun, 18 Sep 2011 00:19:09 +0000 (UTC)

    Pan Michoo napisał:

    > Myślę, że masz poważny problem z szacunkiem do innych. To, że ktoś nie
    > zna angielskiego nie znaczy, że jest nikim. To znaczy, tylko, że nie zna
    > angielskiego. Są inne języki obce z którymi też można znaleźć dobrą pracę.

    Co do diagnozy z pierwszego zdania, to się oczywiście w pełni z Panem
    zgadzam. Pozostałe stwierdzenia też dość bliskie prawdy (choć tylko
    bliskie) -- można spotkać bardzo mądrych ludzi, co znają biegle kilka
    obcych języków, ale wśród nich nie ma angielskiego, który znają słabo
    albo wcale. Można z nimi porozmawiać po chińsku czy koreańsku, bo w ich
    warunkach te języki są najbardziej potrzebne.

    Ale jest jeszcze kilka innych problemów. Miałem do czynienia z wieloma
    (polskimi) dziećmi, które chodziły tylko do szkół z wykładowym angielskim.
    W tym i do tej naszej amerykańskiej, warszawskiej. To jest rodzaj
    wykluczenia. Brak kontaktu z nauką (nawet taką szkolną) w ojczystym
    języku, to kalectwo. Później się mści. To już lepiej od razu tę Zieloną
    i "ja juś tsi lata jeśtem w Junajted Stejts, ajm sori, ja trochi
    zapomniałem jak się po polski mówi".

    Mam kolegę, co już w USA mieszka ze dwadzieścia lat (nie, nie zapomniał).
    Polonista z zawodu. Ma taki zwyczaj, że swoich chrześniaków bierze do
    siebie w wieku gimnazjalno-licealnym na cały rok. A ma ich chyba tyle,
    co sam papa Corleone, więc wciąż tam któryś jeździł. No i tam do szkoły
    chodzą. A że szkoły amerykańskie to tak ogólnie dziadostwo (jego zdanie,
    a ja się do tego przychylam, choć znam tylko produkty tych szkół, a nie
    je same), to wujo dodatkowo organizuje edukację domową. Niejeden
    chrześniak zbladł jak zobaczył zaraz po przylocie stos książek jakie
    ma w rok przeczytać. Zresztą Amerykanie się na "wuju" zemścili jego
    bronią -- nie chcieli patrzeć na jego warszawskie doktoraty, i żeby mógł
    tam wykładać, to musiał odbębnić jakąś amerykańską polonistykę.

    --
    Jarek