    From: Jacek_P <L...@c...edu.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: [oph] Prom Kosmiczny Atlantis...
    Date: Sun, 16 May 2010 16:27:33 +0000 (UTC)

    J-L-F napisal:
    > Nie wiedziałem, że jest tak źle, że administracja BO kosi wszystko.
    > Chociaż - jak się tak zastanowić, to może nie jest tak źle - bo kto
    > produkuje samoloty w USA, agencje rządowy czy prywatne przedsiębiorstwa?

    Ależ NASA nie produkowała promów! Tak samo, jak nie produkuje zbiorników
    i rakiet wspomagających dla promów. To wszystko robią prywatne firmy.
    NASA jest jedynie eksploatatorem.

    Prom projektował North American Aviation, rakiety boczne Morton Thiokol,
    zbiornik główny Martin Marietta, silniki główne promu Rocketdyne.

    > Z drugiej strony - zwrócił na to uwagę Feynman podczas śledztwa w
    > sprawie katastrofy pierwszego wahadłowca - marnowane są miliardowe kwoty.
    > Może to i sposób, tylko, czy prywatna firma da sobie radę z gigantyczną
    > złożonością takiego projektu?

    O to nie ma co się martwić. Boeing i Lockheed mają odpowiednią logistykę.
    Gorzej: nie będą widziały sensu. Firmy prywatne obstawią raczej zrobotyzowane
    loty bezzałogowe nastawione na czystą komercję bez jakichkolwiek celów
    poznawczych. Tak, jak zakończenie programu Apollo było początkiem regresu,
    tak zaoranie programu Constellation jest początkiem końca obecności USA
    w przestrzeni. Teraz raczej trzeba nastawić się na oglądanie Chińczyków.
    Ich narodowe ego potrzebuje podbudowy. Amerykanie IMHO wchodzą powoli
    w fazę izolacjonizmu i dekadencji. Ale to już temat nie na tę grupę.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek