  • Data: 2010-06-03 19:56:42
    Temat: Re: [oph] Atlantis wylÄ?dowaĹ?...
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Andrzej Libiszewski" <a...@g...usunto.pl> wrote
    [...]
    > A ty jesteś praktykiem, który zęby zjadł na konstruowaniu osłon
    > termicznych? ;)

    Po prostu zdążyłem już wielokrotnie poznać słabość ludzkiej teorii,
    jej wycinkowość w stosunku do pełni praw rządzących rzeczywistością:

    "Gdyby Bóg chciał zasięgnąć mej rady przed przystąpieniem do Stworzenia,
    sugerowałbym coś prostszego".

    Alfons, król Kastylii (XV w.)

    Podobnie jak czystą radość przynoszą notoryczne porażki zadufanych w
    sobie teoretyków, bardziej niż w rzeczywistość wierzących w swoje
    teorie. Ja już wiem, jak szybko w warunkach bojowych sinus kąta
    przekracza jedność. ;-)

    Nawiązując do wspomnianej ekipy Virgin w F1 - przed sezonem składali
    szumne zapowiedzi sukcesów wiązane z wykorzystaniem do maksimum techniki
    CFD - bazującej na teorii komputerowej technice obliczeniowej dynamiki
    płynów, z pominięciem fazy testów w tunelu aerodynamicznym. Obecnie nie
    tylko zajmują ostatnie miejsce w tabeli, ale ich komputerowi
    konstruktorzy zbudowali bolid ze zbyt małym zbiornikiem paliwa - nie
    pozwalającym dojechać do mety grand prix z prędkością wyścigową. :)
    Komputer i ich teorie im tego nie przewidziały. :)) Musieli dostać
    specjalną zgodę FIA na poprawienie bolidu i przejść ponowne crash testy.

    > Bez przesady - zmierzam jedynie do tego, że zasada działania osłony
    > termicznej wahadłowca nie opiera się na ablacji. Zużycie płytek osłony
    > to sprawa zupełnie osobna.

    Ale pamiętasz, że piszemy w odnodze wątku zainicjowanej moją
    wypowiedzią? Cytuję:

    "Bronek Kozicki" <b...@s...net> wrote:
    [...]
    > normalne - ablacja. Przed każdym startem musieli kłaść nową osłonę ...

    Gwoli ścisłości: w jednym krótkim zdaniu mylisz się zarówno co do
    pierwszego jak i co do drugiego. :)) Wahadłowce kryte są dachówką,
    eee... płytkami ceramicznymi wielokrotnego użytku.

    Osłony ablacyjne są jednorazowego użytku, stosowane przy bezwładnym
    wchodzeniu w atmosferę.

    A wspomniane wcześniej "zmęczenie" to nie tylko efekt przejścia
    przez atmosferę, ale także wyziewy z widocznych silników manewrowych RCS.

    [mr.]

    Czyli rozumiem, że nie było o co się sprzeczać, bo od niepotrzebnego
    czepiania się szczegółów można jeszcze nabić niczemu niesłużący
    off-topic na kilometr.

    Na razie kończę ten wątek, chyba że ktoś będzie miał jeszcze ochotę
    dorzucić coś ciekawego. ;-)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]