    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: odbior AM
    Date: Thu, 26 Jan 2017 00:19:17 +0100
    Sender: r...@n...agh.edu.pl
    <o66a1j$m4s$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o68p27$2sf$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o69v0q$6o0$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o6avpc$831$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    Hello Jarosław,

    > Mam wrażenie, że facet fantazjował, bo musiał fantazjować. W końcu pisał
    > o rzeczach nowych, mało komu znanych. Nijak było sprawdzić w praktyce.

    Fantazjował.

    > Co złego w klasie A? Wyjątkiem jest tylko ostatni stopień mocy. I to
    > tylko dużej mocy, bo w przypadku słuchawek wciąż klasa A jest OK.

    Ale to miał być wzmacniacz mocy 5W 4? a nie słuchawkowy.

    > Według teorii tranzystor jest "triodą półprzewodnikową" -- taką, co
    > to nie trzeba grzać katod ani utrzymywać próżni w szklanej bańce.

    OMG! Stary jestem ale już dawno wyleczyłem się z takiego myślenia.
    Pomimo tego, że na lampach zaczynałem.

    > Wzmacniacze lampowe rzadko konstruowano w układach przeciwsobnych,
    > tylko te naprawdę duże.

    Co to znaczy ,,duże"? Stary MV2 był już przeciwsobny. A to ledwie
    jakieś 10W miało.

    Świat się nie kończył na Bambino i ECL82...

    > Wojciechowski pisał o tym wcześniej. Wtedy bardzo powszechne były
    > wzmacniacze przeciwsobne, które miały transformatorowe sprzężenie
    > w obwodzie zasilającym bazy tranzystorów końcówki mocy. Bo nie było
    > komplementarnych par tranzystorów.

    Ke? Nazwisko Sziklai mówi coś? Patent z 7 maja 1957 i następne
    patenty tego pana.

    > Znano wyłącznie w teorii. Może bym gdzieś wygrzebał jeszcze jakieś
    > radyjko z takim transformatorem. To był standard przemysłowy w czasach
    > tranzystorów germanowych.

    Wojciechowski publikował w latach 70-tych. To był już czas
    tranzystorów krzemowych. 2N3055 RCA produkowało w 1967 roku!
    W 1976 roku Bogusław Dubiel opublikował schemat wzmacniacza 100W. A
    Wojciechowski wydawał kolejne wydania swoich Nowoczesnych zabawek ze
    schematami na ASY3x i TG7x.

    > Jak cholera były drogie! Znane były przemyślne konstrukcje, w których
    > jeden tranzystor był jedocześnie wzmacniaczem w.cz., a potem m.cz.
    > Nie wiem, czy Wojciechowski też takich nie opisywał.

    Chyba nie. Nie mam już mojego egzemplarza ale pamiętam, że wyrzucałem
    bez żalu. Z jednej strony książka mi dużo dała a z drugiej okazała się
    strasznym gniotem.

    --
    Best regards,
    RoMan