    From: "blur" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: obróbka PCB
    Date: Sun, 30 Jan 2011 02:56:59 +0100

    ?Użytkownik "shg" napisał w wiadomości grup
    g2000yqa.googlegroups.com...

    >Polimery (żywice) maja obrzydliwie niskie napięcie powierzchniowe i
    >zwilżają prawie każdy rodzaj powierzchni.
    >Otwór 0,1 mm dla żywicy o konsystencji miodu to żadna przeszkoda,
    >płynie powoli, ale płynie.

    Niestety to prawda

    >Czy nie można by zrobić płytki krzywo, zatkać termoglutem (małą
    >ilością) a dopiero potem zalać?

    Dawno dawno temu jak produkcję, usługi liczyłem w dziesiątkach sztuk nie
    zwracałem uwagi na dodatkowe czynności np. a tu podkleję a tu podegnę, tam
    dolutuję przewód, a tam wywiercę dodatkowy otworek, przy takich ilościach te
    parę minut nie robiło różnicy, teraz sprawa wygląda całkiem inaczej, po
    kilku wcześniejszych wpadkach już na poziomie projektowania staram się
    przewidzieć wszystkie czynności związane z produkcją a i tak nie wszystko da
    się "wyłapać". Każda dodatkowa czynność znacząco wpływa na wydajność,
    obecnie dopracowałem całą produkcję do tego stopnia że bez dodatkowych
    uszczelniaczy i zabiegów nic się nie zalewa, poprawki w elektronice to
    jakieś ułamki procenta, więc jest dobrze, ale cały czas staram się
    dopracowywać każdą z czynności celem zwiększenia wydajności, nie mogę więc
    dodawać nowych elementów do procesu produkcyjnego, i tak te trzymacze muszę
    zeszlifować, jak już muszę to zrobić to zrobię dokładnie i nie muszę
    stosować uszczelniaczy. Po prostu muszę przyśpieszyć proces szlifowania.

    >Do wyboru: polietylen, polistyren, silikony.

    pierwsza wersja miała otworki wewnątrz obrysu kółeczka, gdy okazało się że w
    tych miejscach mam przesiąki, zastosowałem pastę silikonową w dyspenserze,
    ale uszczelnienie takiego krążka po mimo że było bardzo skuteczne trwało
    wieki, 4 trzymacze x 3 otworki w każdym dawało 12 punktów do uszczelnienia,
    było to bardziej męczące od szlifowania a i tak trzeba było je wykonać bo
    resztki laminatu zarysowywały jak diament obudowę która pod wpływem
    naprężenia pękała po dłuższym czasie.

    >Może popularny preparat plastik 70 (żywica akrylowa) też by się
    >nadawał.

    właśnie teraz mam serię którą płytkarnia spieprzyła i zalewam nie wielką
    ilością plastku, nawet jak trochę przesiąknie to i tak nie widać bo
    przeźroczyste, ale śmierdzi to jak diabli a i czasu potrzebuje.