  • Data: 2009-06-15 16:38:53
    Temat: Re: obiektywy shift
    Od: de Fresz <d...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-06-15 17:25:10 +0200, John Smith <u...@e...net> said:

    > Fakt, poza tym jeszcze na pełnej klatce.
    > Ale z drugiej strony jakby one nie wyszły, to dalej może się okazać, że
    > to f/32 nie wystarcza do objęcia całego motywu w GO.

    Przy ogniskowych 24-28 mm? A o hiperfokalnej słyszałeś? ;-)
    No i AFAIR przysłony w T&S kończą się zazwyczaj na 22, ale to i tak
    przy krótkich ogniskowych bez większego znaczenia.

    > Nie wiem, może masz rację i w przypadku tego obiektywu i tego formatu
    > (24mm@FF) pochylanie dla rozszerzenia obszaru ostrości nie ma sensu.

    Tu nie chodzi o samo rozszerzenie obszaru ostrości, a (stosunkowo)
    dowolne przesuwanie (pochylanie) jej płaszczyzny - co przy pełnej
    dziurze daje wyjątkowe efekty, nieosiągalne "zwykłymi" obiektywami.

    > Np dla fotografii biżuterii obiektywem 90mm@FF, odległości przedmiotowej
    > 50cm i przysłonie f/8 (maksymalna dostępna) GO wynosi 1,21cm. Jeżeli
    > fotografujemy zegarek czy naszyjnik pochylony pod kątem, to GO będzie za
    > mała, więc trzeba będzie przymknąć, np do f/32 (tracąc ostrość z powodu
    > dyfrakcji i uzyskując raptem 4,87cm GO) albo pochylić (tilt) i mieć
    > ostry cały motyw. Teoretyzuję, ale jakoś nie chce mi się wierzyć, że
    > ktoś zaprojektowałby obiektyw tego typu jeśli nie miałoby to sensu.

    Ależ one jak najbardziej mają sens! Problem w tym, że z racji
    ograniczeń konstrukcyjnych nie oferują powalającej ostrości - jakiej
    można by się spodziewać po stałce. Z drugiej strony dają efekty, które
    w komputerze są trudne do przyzwoitego odtworzenia (bez robienia
    masakry w pikselach), bądź niemal niemożliwe do sensownego zrobienia
    (przekoszona płaszczyzna ostrości). Ot, kompromisy.

    de Fresz