  • 261. Data: 2011-08-11 10:37:30
    Temat: Re: nowe auto za 60-70 tys. z?
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-08-11, Przemys?aw Czaja <p...@p...fm> wrote:

    > Dojechałeś do szczytu wzniesienia i widzisz dłuuuugą prostą opadającą
    > łagodnie w dół zakończoną betonową barierką - masz trzy możliwości:
    > wcisnąć sprzęgło i dotoczyć się do przeszkody, puścić pedał
    > przyśpieszenia i hamować silnikiem, nic nie robić i zahamować hamulcem
    > przed przeszkodą. Jak się Tobie wydaje w którym przypadku zużyjesz
    > najmniej paliwa?

    Rozpedzam sie do odpowiedniej predkosci i zjezdzam na 5 biegu bez gazu.
    Na 5 biegu z gorki silnik nie zdola wytracic predkosci samochodu.

    PS. Rozumiem ze jestes swiadom kosztow sprzegla w Twoim samochodzie?

    --
    Artur

  • 262. Data: 2011-08-11 10:38:15
    Temat: Re: nowe auto za 60-70 tys. zł
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Bartłomiej Zieliński"

    >Tylko że w przypadku hamowania silnikiem energia jest przynajmniej
    >częściowo wykorzystana na utrzymanie silnika na niezerowych obrotach, a
    >ponieważ są one wyższe niż na biegu jałowym, to i alternator wytworzy
    >więcej prądu - podczas gdy przy hamowaniu hamulcami tylko na ich

    A na co ci ten prond? ;-)
    Poważnie pytam, poniewaz alternator dostarcza wystarczającą ilośc prądu
    na biegu jałowym :)

    >np. do najbliższego drzewa lub poprzedzającego mnie pojazdu ;-)

    Wystarczy uruchomić nieco wcześniej biometryczny obwód sterujący :)

  • 263. Data: 2011-08-11 10:50:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello AZ,

    Thursday, August 11, 2011, 10:37:30 AM, you wrote:

    [...]

    Nie karm trolla, proszę.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 264. Data: 2011-08-11 11:13:58
    Od: wit <w...@m...aei.polsl.pl>

    "Przemysław Czaja" <p...@p...fm> wrote:
    > Uważam tak samo, tyle, że w codziennej jeździe hamując ciągle silnikiem
    > nie pozwalając się pojazdowi toczyć z minimalnymi oporami nie
    > oszczędzasz paliwa.

    A po co ktoś miałby hamować ciągle silnikiem? Wymysliłeś sobie coś i starasz
    się wykazać, że to głupie. To głupie.

    Jak sama nazwa "hamowanie silnikiem" wskazuje, robimy tak wtedy, gdy chcemy
    uzyskać efekt hamowania.

    wit

  • 265. Data: 2011-08-11 11:39:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 11 Aug 2011 09:13:58 +0000 (UTC), wit napisał(a):

> [...]
    > się wykazać, że to głupie. To głupie.
    > Jak sama nazwa "hamowanie silnikiem" wskazuje, robimy tak wtedy, gdy chcemy

    Ale tu ma racje - jesli hamujemy celowo, to zuzywamy energie za ktora
    wczesniej drogo zaplacilismy. Jesli sytuacja zmusza nas do zwolnienia - to
    owszem lepiej silnikiem niz hamulcem na luzie, ale naprawde oszczednie to
    nalezalo wczesniej gazu nie wciskac.

    A inny problem dawalem: jade sobie 120. Za 2 km bedzie zakret wymagajacy
    60. Jak jechac oszczednie ? A jak optymalnie ?
    Odpowiedz - bylo sie nie rozpedzac do 120 tylko stale jechac 60 odrzucamy
    :-)

    J.

  • 266. Data: 2011-08-11 11:42:06
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-08-11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > owszem lepiej silnikiem niz hamulcem na luzie, ale naprawde oszczednie to

    Gdyby tak myslec to najoszczedniej bedzie zostawic samochod pod domem i
    pojsc pieszo ;-)

> [...]
    > 60. Jak jechac oszczednie ? A jak optymalnie ?
    > Odpowiedz - bylo sie nie rozpedzac do 120 tylko stale jechac 60 odrzucamy

    Przed zakretem hamowanie silnikiem, ewentualnie z redukcja. A jezeli w
    Polsce to istnieje duze prawdopodobienstwo ze 120 wyda, wiec nie
    zwalniac ;-)

    --
    Artur

  • 267. Data: 2011-08-11 12:23:43
    Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>

    Użytkownik "AZ"

    > Rozpedzam sie do odpowiedniej predkosci i zjezdzam na 5 biegu bez
    > gazu.
    > Na 5 biegu z gorki silnik nie zdola wytracic predkosci samochodu.

    Podam teraz faktycznie istniejący przykład. Miejscowośc
    Ostrzeszów(Wielkopolska) jadąc od strony Kępna dojeżdżamy do szczytu
    wzniesienia (teren zabudowany ograniczenie do 50km/h) następnie jest
    łagodny zjazd długości ok kilometra, dalej ok 300-400 metrowy odcinek
    poziomej drogi i sygnalizacja świetlna - sprawdziłem to wiele razy próba
    hamowania silnikiem sprawia, że już w połowie zjazdu ze wzniesienia
    pojazd tak zwalnia, że utrudnia ruch innych pojazdów, po wrzuceniu "na
    luz" pojazd pięknie się toczy osiągając pod koniec zjazdu ok 60km/h, co
    spokojnie wystarczy do pokonania płaskiego 300 metrowego odcinka (przed
    samymi światłami ma jeszcze ok 40-45 km/h

  • 268. Data: 2011-08-11 12:25:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 11 Aug 2011 09:42:06 +0000 (UTC), AZ napisał(a):

    > Gdyby tak myslec to najoszczedniej bedzie zostawic samochod pod domem i
    > pojsc pieszo ;-)

    A buty ile tys km wytrzymaja :-)

    > Przed zakretem hamowanie silnikiem, ewentualnie z redukcja. A jezeli w
    > Polsce to istnieje duze prawdopodobienstwo ze 120 wyda, wiec nie
    > zwalniac ;-)

    120 nie wyda, znam trase i wiem ze 2 km jest ostry zakret.

    Czyli co - na gazie 1200m, a potem noga z gazu, czy lepiej jeszcze 500m
    potrzymac, a potem na luz i dojedzie akurat jak trzeba ?

    J.

  • 269. Data: 2011-08-11 12:34:28
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "J.F."

    > 120 nie wyda, znam trase i wiem ze 2 km jest ostry zakret.
    >
    > Czyli co - na gazie 1200m, a potem noga z gazu, czy lepiej jeszcze
    > 500m
    > potrzymac, a potem na luz i dojedzie akurat jak trzeba ?

    Miło, że choć jeden zrozumiał :)

    Pozdrówki.

  • 270. Data: 2011-08-11 12:48:21
    Od: wit <w...@m...aei.polsl.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > owszem lepiej silnikiem niz hamulcem na luzie, ale naprawde oszczednie to

    No ja bardzo przepraszam, ale napisał tak: "Ale pier...dolą głupoty, że
    hamowanie silnikiem zmniejsza zuzycie paliwa". No więc pie...li głupoty, że
    to nie jest prawda. Chyba oczywiste, że jakbyśmy mogli sobie w domu
    narysować plan naciskania gazu i hamulca to dałoby się opracować strategię
    optymalną, jednak tak się składa, że na drodze sytuacje najczęściej są mniej
    przewidywalne (wystarczy zwykła konieczność hamowania bo widać korek).

> [...]
    > 60. Jak jechac oszczednie ? A jak optymalnie ?
    > Odpowiedz - bylo sie nie rozpedzac do 120 tylko stale jechac 60 odrzucamy

    Oj, wiadomo, że każdy sobie to w głowie dynamicznie liczy ;) Dlatego
    stwierdzenia radykalne, jak to powyższe, są głupie.

    wit