  • 1. Data: 2012-11-19 15:09:57
    Temat: nowa alfa A99
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    Przypadkowo zobaczyłem reklamę tej nowej alfy. zajrzałem na stronę sony.pl i
    cicho tam o tym modelu;-)
    na
    http://store.sony.com/webapp/wcs/stores/servlet/Cate
    goryDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&
    categoryId=8198552921644885999
    i na optycznych jest ładnie opisany i nawet zdjęcia mają
    http://www.optyczne.pl/5170-nowo%C5%9B%C4%87-Sony_SL
    T-A99_-_pierwsze_zdj%C4%99cia.html

    tak patrzę na zdjęcia i chyba jeszcze nie ma sensu wymieniać alfy 700 na a77
    lub a99.

    pozdrawiam
    robert

  • 2. Data: 2012-11-19 15:18:35
    Temat: Re: nowa alfa A99
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2012-11-19 15:09, TheGuru pisze:
> [...]
    goryDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&
    categoryId=8198552921644885999

    > i na optycznych jest ładnie opisany i nawet zdjęcia mają

    Hm, spałeś przez ostatnie 2 miesiące? :)

    > tak patrzę na zdjęcia i chyba jeszcze nie ma sensu wymieniać alfy 700 na
    > a77 lub a99.
    Czy warto, to każdy sam musi sobie odpowiedzieć, ale masz świadomość, że
    a99 to jednak FF a 700 i a77 to APS-C i w zależności od posiadanej
    szklarni to jednak robi różnicę?

    --
    marcin

  • 3. Data: 2012-11-19 18:09:34
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    tak jak napisałem wyskoczyła mi reklama ale to znaczy, że Sony Polaka
    jeszcze śpi ;-P

    >Czy warto, to każdy sam musi sobie odpowiedzieć, ale masz świadomość, że
    >a99 to jednak FF a 700 i a77 to APS-C i w zależności od posiadanej szklarni
    >to jednak robi różnicę?

    Zastanawiałem się czy sprzedać a700 i dołożyć do a77 ale za te ok 2500zł
    różnicy, różnica jakości mogłaby mnie rozczarować ;-)
    jotpegi (pewnie jak to zwykle u sony nieadekwatne do RAW) wydają mi się
    mocno zaszumione.

    FF na pewno robi różnicę ale cena tez niewąska. a900 była tańsza w stosunku
    do a700 niż a99 do a77.

    robert

  • 4. Data: 2012-11-21 20:49:40
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-11-19 18:09, TheGuru pisze:

    > FF na pewno robi różnicę ale cena tez niewąska. a900 była tańsza w
    > stosunku do a700 niż a99 do a77.

    Zainteresował mnie wątek. Chciałbym jako niedoświadczony w branży
    podpytać się o detale tego co napisałeś. W zasadzie jaką różnicę robi
    FF? Dlaczego FF uważa się za lepsze? Wykluczmy z rozważań szklarnię
    (spodobał mi się ten zwrot :) ). Załóżmy, że mamy kompatybilną z FF. Co
    hipotetycznie mógłbym zyskać przesiadając się z A77 (który posiadam) na A99?

    Dostrzegam tylko jedną korzyść: optyka dla większych wymiarem pikseli
    nie musi być aż tak wyżyłowana jak dla APS-C. Chodzi o większą
    widoczność dyfrakcji na przysłonie w APS-C. Zmienia się też crop - ale
    to może być uznane za wadę FF (zależy co kto lubi). Czy jest coś jeszcze?

  • 5. Data: 2012-11-21 21:39:58
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

> [...]
    > widoczność dyfrakcji na przysłonie w APS-C. Zmienia się też crop - ale
    > to może być uznane za wadę FF (zależy co kto lubi). Czy jest coś

    Roboczo można przyjąć, iż jeśli matryca pracuje na limicie, to
    jakość uzyskanego sygnału (sygnał/szum) jest wprost proporcjonalna do
    rozmiaru powierzchni piksela. Dwa razy większa powierzchnia - dwa razy
    lepiej (1 EV) (w praktyce jest jeszcze kilka niuansów, ale z grubsza tak
    to wygląda).

    Dodatkowym handicapem dużych matryc jest fakt, że z samej
    geometrii wynika, iż dla tej samej liczby pikseli optycznie aktywna
    powierzchnia ich piksela jest większa, niż wynikałoby to z czystego
    porównania rozmiarów matryc (zasada tym silniejsza, im bardziej mała
    matryca zbliża się do technologicznych barier rozdzielania pikseli -
    teorię można sobie zobrazować na papierze w kratkę:

    1. Gdyby minimalna granica między pikselami wynosiła 1 kratkę i
    próbować wcisnąć jak najwięcej pikseli, to aktywna część matrycy
    stanowiłaby zaledwie 25% powierzchni...

    2. A wystarczy powiększyć tę matrycę 10-krotnie, by przy zachowaniu
    tych samych granic i liczby pikseli aktywna powierzchnia jednego piksela
    wzrosła... 361 RAZY! (19x19). Czyli 3,61 raza więcej, niż powierzchnia
    matrycy. To oczywiście przypadek teoretyczny, w dodatku mocno skrajny,
    ale sample i pomiary DxO potwierdzają tę zasadę.

    Tu więcej na ten temat:
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/
    np..:
    http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.p
    erformance.summary/unity_gain_2.gif

    Przy okazji zwracam uwagę, że nie wszystkie skale są liniowe, co
    nieco zaburza "geometrię" odniesień.

    Oddzielny temat to koszty małej GO - dla uzyskania tej samej GO, co
    na FF (orientacyjnie) potrzeba szkła 1 2/3 EV jaśniejszego na APS-C i 2
    EV jaśniejszego na 4:3. Ceny jasnych szkieł w "małych" systemach wciąż
    jakoś nie chcą tego uwzględniać, nie mówiąc o tym, że często w ogóle nie
    występują w przyrodzie (choćby w potrzebnej ogniskowej).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 6. Data: 2012-11-21 21:41:20
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2012-11-21 20:49, Marek pisze:

> [...]
    > (spodobał mi się ten zwrot :) ). Załóżmy, że mamy kompatybilną z FF. Co
    > hipotetycznie mógłbym zyskać przesiadając się z A77 (który posiadam) na

    Ale takie rozważania w oderwaniu od posiadanych bądź planowanych szkieł
    za bardzo nie mają sensu. No bo co się zyskuje, a raczej jaka jest
    różnica? Przede wszystkim zmieniają się kąty widzenia obiektywów.
    Fetyszyści papierowej GO zaraz Ci napiszą, że tylko FF się liczy, bo na
    APS-C nie uzyskasz tak małej głębi przy tej samej światłosile i
    odpowiadającej ogniskowej, ale przy cropowej matrycy również da się
    sterować głębią ostrości i potrafi ona być wystarczająco płytka do
    większości zastosowań.

    > Dostrzegam tylko jedną korzyść: optyka dla większych wymiarem pikseli
    > nie musi być aż tak wyżyłowana jak dla APS-C. Chodzi o większą
    > widoczność dyfrakcji na przysłonie w APS-C.

    Wielkość piksela nie jest jakoś na stałe przypisana tylko do wielkości
    matrycy, ale jest wypadkową jej wielkości oraz ilości pikseli na niej.
    Bez problemu można znaleźć matryce APS-C, które będą miały większe
    piksele niż matryce FF.

    --
    marcin

  • 7. Data: 2012-11-21 22:05:54
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "mt" <f...@i...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > matrycy, ale jest wypadkową jej wielkości oraz ilości pikseli na niej.
    > Bez problemu można znaleźć matryce APS-C, które będą miały większe

    Coś nie chciało mi się w to wierzyć, że aż sprawdziłem, bo
    mam w Excelu. :) , ale w sumie racja, tylko że dotyczy głównie
    "prehistorycznych" małopikselowców porównywanych z najnowszymi,
    mocno przepikselowanymi. Choć też nie do końca - nie powiedziałbym,
    że jest o to "łatwo". :))

    Jednostka to (bodajże) pikometry kwadratowe. :)

    Wg listy aparatów pomierzonych przez DxO na połowę zeszłego roku
    (http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/57140
    87010/ - na samym
    dole) rozmiar piksela wynosi:

    dla FF: od 35 do 77 piko
    (średnio 53 piko)

    dla APS-C: od 17,3 do 90 (sic!) piko (Nikon D2H: 4,1 MPix)
    (średnio 33,6 piko)

    dla 4/3: od 13 do 23,4 piko
    (średnio 19,3 piko)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 8. Data: 2012-11-21 22:17:29
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

> [...]
    >
    > dla FF: od 35 do 77 piko
    > (średnio 53 piko)
    >
    > dla APS-C: od 17,3 do 90 (sic!) piko (Nikon D2H: 4,1 MPix)

    Ww. dane, to powierzchnia piksela wraz z rozdzielającymi je
    granicami, czyli jednak "brudne" dane. A w związku z tym dodać można
    jeszcze to, co pisałem w poprzednim poście: aktywna część piksela w
    starych aparatach mogła być znacznie mniejsza ze względu na "grube"
    granice, z kolei w tych o małych matrycach MUSI być mniejsza ze względu
    na tę samą technologię wykonania rozdzielających je granic (załóżmy) -
    vide "teoria sitka". :)

    [mr.]

  • 9. Data: 2012-11-21 22:33:13
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    A tu z kolei dodam, że w sieci można wynaleźć ładne rysunki, które
    teoretycznie uzasadniają dlaczego przepikselowane matryce powinny
    bardziej winietować i być bardziej wrażliwe na nietelecentryczność
    obiektywu. Tu jednak praktyka nie jest aż tak oczywista.

    A ja osobiście potrzebuję jak największych pikseli... ( - "Tylko
    duuuże proszę mi wybrać..." :))

    Czyli powtórzę:

    Jak największe matryce: EVIL-e FF, albo nowy standard w formacie
    4:3. A dla wszystkich już obecnych "małych" bagnetów matryce maksymalnie
    wypełniające pole krycia: wpisany w niego maksymalny format 3:2, na to
    nałożony max. format 4:3 i dopiero na to max. format 1:1 (plus
    softwarowe ułatwienia współpracy z konkretnymi obiektywami, jednymi
    kryjącymi bardziej, innymi mniej; możliwość wyłączania nieaktywnej
    części matrycy).

    [mr.]

    PS.: Heh, od razu widać, że dziś zabradziażyłem i mam zawalone
    spanie... Sorry... :))

  • 10. Data: 2012-11-21 22:47:38
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-11-21 21:39, Mariusz [mr.] pisze:

> [...]
    > rozmiaru powierzchni piksela. Dwa razy większa powierzchnia - dwa razy
    > lepiej (1 EV) (w praktyce jest jeszcze kilka niuansów, ale z grubsza tak

    Tak, to prawda. Ta sama liczba pikseli na FF szumi mniej niż w wersji
    APS-C. Chociaż z drugiej strony przelicznik pomiędzy APS-C a FF wynosi
    nie 20, nie 10 lecz 1.5 zaledwie. Wydaje mi się to dość mało aby te
    różnice w szumie były rzucające na kolana. W pomiarach z pewnością to
    wyjdzie ale na oko już niekoniecznie. Co o tym sądzisz?

    > Dodatkowym handicapem dużych matryc jest fakt, że z samej
    > geometrii wynika, iż dla tej samej liczby pikseli optycznie aktywna
    > powierzchnia ich piksela jest większa (...)

    No tak... ale to jest to samo co napisałeś wcześniej: mały piksel =
    mniej światła = trzeba zastosować większe wzmocnienie = będzie bardziej
    szumiało.

> [...]
    > jakoś nie chcą tego uwzględniać, nie mówiąc o tym, że często w ogóle nie
    > występują w przyrodzie (choćby w potrzebnej ogniskowej).

    Hmm... tu nie do końca się zgodzę. To typowy błąd myślowy (mówię o
    jasności) wynikający najczęściej z przyzwyczajeń do filmu. W cyfrówce
    albo stajesz dalej albo stosujesz krótsze obiektywy i uzyskasz to samo
    co przy FF dla danej jasności. Niedawno czytałem ciekawy artykuł o tym.
    Zerknij, bardzo obrazowo to przedstawia.

    http://www.fotografuj.pl/Article/Glebia_ostrosci_w_l
    ustrzankach_cyfrowych/id/38