  • 1. Data: 2011-10-24 13:55:48
    Temat: naprawa odkurzacza - ogień na komutatorze
    Od: ToMasz <t...@n...gazeta.pl>

    witam

    Znajomi poprosili mnie o pomoc w uratowaniu przed śmietnikiem
    odkurzacza. kręcił się, ale "walił" ciemnym dymem, po wyłaczeniu
    natychmiast stawał wirnik. Po otwarciu okazało się ze jedno z łożysk
    prawie stoi, i jednej szczotki jest prawie zero. czyli uszkodzenia
    dające sie naprawić. łożyska nowe, szczotki nowe, "chodzi" luźno bez
    zacięć, ale jak go włączyć do prądu to na komutatorze jest ognień i
    oczywiście śmierdzi.....
    Co jeszcze można zrobić przed wysmietnikowaniem? Czy nowe szczotki muszą
    się jakoś docierać?
    ToMasz

  • 2. Data: 2011-10-24 14:01:35
    Temat: Re: naprawa odkurzacza - ogień na komutatorze
    Od: "d530" <d...@p...com>

    "ToMasz" <t...@n...gazeta.pl> wrote in message

    > Co jeszcze można zrobić przed wysmietnikowaniem? Czy nowe szczotki muszą
    > się jakoś docierać?

    Jeśli nie były ukształtowane tak by stykały się "całą powierzchnią" do komutatora to
    należy paskiem papieru ściernego tę czynność wykonać.

    Bardziej obrazowo, powierzchnia styku szczotki z komutatorem nie ma być płaska -
    punktowa, lecz półokrągła - o promieniu samego komutatora.

    Jeśli nadal iskrzy nadmiernie to być może wymiana kondensatora p.zakł. Zakładam, że
    szczotki nie zacinają się w szczotkotrzymaczu, że działki komutatora są czyste oraz,
    że sam komutator nie jest zużyty.

  • 3. Data: 2011-10-24 14:02:56
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "ToMasz" napisał:

    > Co jeszcze można zrobić przed wysmietnikowaniem? Czy nowe szczotki muszą
    > się jakoś docierać?

    Zalecenia teoretyczne:

    - przetoczenie komutatora
    - wydłubanie izolacji między sektorami
    - dotarcie szczotek na małych i stopniowo zwiększanych obrotach

    Zalecane są jakieś delikatne środki smarno ścierne.

    Często wystarcza podlożenie między szczotki a komutator drobnoziarnistego
    papieru ściernego (złożonego tak aby ścierniwo dotykało komutatora i szczotek) i
    pokręcenie wirnikiem. Sprawdź, czy komutator jest w miarę równy, tak aby
    szczotki nie "podskakiwały". Zmierz indukcyjność kolejnych uzwojeć wirnika.
    Jeśli bardzo mocno iskrzy, to prawdopodobnie wirnik jest spalony i całość do
    utylizacji.

    Remek

  • 4. Data: 2011-10-24 14:08:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 24 Oct 2011 15:55:48 +0200, ToMasz napisał(a):

    > Co jeszcze można zrobić przed wysmietnikowaniem? Czy nowe szczotki muszą
    > się jakoś docierać?

    Obejrzyj dokładnie komutator zanim go zaczniesz szlifować :P) Jak pomiędzy
    jakimiś dwoma lamelkami jest szczególnie wypalone to możesz wirnik
    wyrzucić.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2011-10-24 14:17:33
    Od: ToMasz <t...@n...gazeta.pl>

    W dniu 24.10.2011 16:02, Remek pisze:

    > Zalecenia teoretyczne:
    >
    > - przetoczenie komutatora
    "Zlizałem" go bardzo drobnym papierem. wiem jak wygląda komutator z
    "ogórka" i na takim starym, było wyraźnie widać gdzie przylegały
    szczotki w czasie milionów obrotów. Ten dzisiejszy komutator - jak
    nówka. wprawdzie na początku był grafitowo czarny - ale 5 obrotów na
    papierze ściernym 400 - zlizało tą brudną warstwę odsłaniając czystą
    miedź bez "torów" szczotek
    > - wydłubanie izolacji między sektorami
    zrobione
    > - dotarcie szczotek na małych i stopniowo zwiększanych obrotach
    jutro już się tym zajmę. dziekuje za poradę

> [...]
    > Jeśli bardzo mocno iskrzy, to prawdopodobnie wirnik jest spalony i całość do
    MAm zwykły multimetr i 2 grarści chęci. dam radę wykonać pomiar
    indukcyjności bez specjalnych przyrządów?
    ToMasz

  • 6. Data: 2011-10-24 14:25:24
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "ToMasz" napisał:

    > MAm zwykły multimetr i 2 grarści chęci. dam radę wykonać pomiar
    > indukcyjności bez specjalnych przyrządów?

    Teoretycznie tak. Na kolejne uzwojenia podajesz przebieg sinusoidalny
    kilkadziesiąt kHz (są programowe do znalezienia w sieci) przez rezystor i
    mierzysz spadek napięcia na uzwojeniu wirnika. Nie uzyskasz w ten sposób
    rzeczywistej wartości indykcyjności, ale być może znajdziesz uzwojenie, na
    którym wskazanie będzie znacząco się różnić.

    Remek

  • 7. Data: 2011-10-24 17:39:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > oczywiście śmierdzi.....
    > Co jeszcze można zrobić przed wysmietnikowaniem? Czy nowe szczotki muszą

    Moze i musza, ale tak mi cos chodzi poo glowie ze taki ogien oznacza
    zwarcie jednego z uzwojen wirnika.
    Sa gdzies moze jeszcze specjalisci od przewijania wirnikow i moze maja
    jeszcze sprawne maszynki ... hm, a w zasadzie to jak wykryc zwarte
    uzwojenie ? ;-)

    J.

  • 8. Data: 2011-10-24 17:50:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 24 Oct 2011 19:39:15 +0200, J.F. napisał(a):

    > hm, a w zasadzie to jak wykryc zwarte
    > uzwojenie ? ;-)

    Najprościej, oglądając uważnie lamelki komutatora.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2011-10-24 20:58:22
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 24 Paź, 19:39, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Dnia Mon, 24 Oct 2011 15:55:48 +0200, ToMasz napisał(a):

    > ... hm, a w zasadzie to jak wykryc zwarte uzwojenie ? ;-)

    Powinno wystarczyć zmierzenie i porównanie rezystancji pomiędzy
    wszystkimi sąsiednimi lamelkami komutatora. Podobnie trzeba zrobić
    pomiędzy najbardziej oddalonymi lamelkami. Pewna mała różnica
    rezystancji jest dopuszczalna bo uzwojenia na wirniku mechanicznie nie
    są identyczne. Zwarcie w uzwojeniu wirnika może powodować różnicę
    rzędu "kilka razy".

  • 10. Data: 2011-10-25 06:04:54
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 24 Paź, 15:55, ToMasz <t...@n...gazeta.pl> wrote:
    > Znajomi poprosili mnie o pomoc w uratowaniu przed śmietnikiem
    > odkurzacza. kręcił się, ale "walił" ciemnym dymem, po wyłaczeniu

    Widzę że duch w narodzie nie ginie, ja też jakiś czas temu
    reanimowałem jakiegoś truposzczaka, po stronie wydatków - ściągacz do
    łożysk, łożyska, komplet filtrów (w sumie koszt prawie nowego
    odkurzacza klasy makrokesz ;), po stronie zysków - szarlotka i
    podziękowania. Ale u mnie było dość łatwo poza łożyskami, bo szczotki
    w porządku i nic niepokojącego nie działo się. Daj znać czy udało się
    dziada naprawić.

    L.