  • 1. Data: 2011-10-23 17:54:34
    Temat: działanie kondensatora i cewki
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    Witam

    Interesuje mnie zachowanie kondensatora i cewki w przypadkach:
    * prądu stałego
    * prądu zmiennego (powiedzmy 100kHz lub inna na tyle wysoka by element
    jeszcze działał normalnie w sensie oczekiwanych zjawisk ale już wyraźnie
    inaczej niż przy prądzie stałym)

    Czy prawdą jest, że:
    1) kondensator dla prądu stałego zachowuje się jak przerwa w obwodzie?
    2) kondensator dla prądu zmiennego zachowuje się jak zwarcie (albo mały
    rezystor)?
    3) cewka dla prądu stałego zachowuje się jak (mały) rezystor?
    4) cewka dla prądu zmiennego zachowuje się jak przerwa w obwodzie?

    dzięki
    Szyk

  • 2. Data: 2011-10-23 19:11:55
    Temat: Re: działanie kondensatora i cewki
    Od: bratsiostry <n...@i...pl>

    Szyk pisze:
> [...]
    > inaczej niż przy prądzie stałym)
    >
    > Czy prawdą jest, że:
    > 1) kondensator dla prądu stałego zachowuje się jak przerwa w obwodzie?

    W 99,9% przypadków tak sie przyjmuje.

    > 2) kondensator dla prądu zmiennego zachowuje się jak zwarcie (albo mały
    > rezystor)?

    Zależy - czasem tak.

    Zerknij na Wikipedię: http://pl.wikipedia.org/wiki/Cewka

  • 3. Data: 2011-10-23 19:38:43
    Od: th <s...@s...om>

    W dniu 2011-10-23 19:54, Szyk pisze:

> [...]
    > 3) cewka dla prądu stałego zachowuje się jak (mały) rezystor?
    > 4) cewka dla prądu zmiennego zachowuje się jak przerwa w obwodzie?

    Z punktu widzenia ucznia gimnazjum i skupienia uwagi w/w zdania są
    prawdziwe.
    Przy dogłębnej analizie uproszczenia są zbyt wielkie

  • 4. Data: 2011-10-23 20:06:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 23 Oct 2011 19:54:34 +0200, Szyk napisał(a):

    > 1) kondensator dla prądu stałego zachowuje się jak przerwa w obwodzie?
    Oprócz stanu nieustalonego po włączeniu.

    > 2) kondensator dla prądu zmiennego zachowuje się jak zwarcie (albo mały rezystor)?
    Z uwzględnieniem przesunięcia fazowego między prądem a napięciem.

    > 3) cewka dla prądu stałego zachowuje się jak (mały) rezystor?
    Poza stanem nieustalonym

    > 4) cewka dla prądu zmiennego zachowuje się jak przerwa w obwodzie?
    Z uwzglednieniem przesunięcia fazowego

    --
    Jacek

  • 5. Data: 2011-10-23 21:43:57
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Szyk" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 3) cewka dla prądu stałego zachowuje się jak (mały) rezystor?
    > 4) cewka dla prądu zmiennego zachowuje się jak przerwa w obwodzie?

    Ad 1. - tak, acz po załączeniu napięcia w obwodzie, popłynie prąd, ładujący
    kondensator, przestanie płynąć, gdy kondensator się naładuje. Czas ladowania
    zależy wprost od pojemności. Nie-nieskończona rezystancja kondensatora
    wynika ze strat na izolacji - w praktyce nie ma absolutnego izolatora, jakiś
    tam nikły ułamek ułamka promila popłynie;
    Ad 2. - reaktancja, czyli też opór bierny, zależy odwrotnie od
    częstotliwości i pojemności, przedstawia się wzorem Xc=1/(?C)=1/(2?fC) i
    wyraża się w omach.
    Ad 3. Idealna cewka jest dla prądu stałego zwarciem, acz analogicznie, jak
    przy kondensatorze, choć z wiadomych powodów przeciwnie, prąd będzie
    narastać stopniowo, tym wolniej, czas narastania zależy wprost od
    indukcyjności. Rezystancja cewki wynika ze skończonej wartości oporu
    przewodu, z którego wykonana jest cewka, najlepiej więc (pominę zjawisko
    naskórkowości) wykonać ją ze srebra - miedź przewodzi ciut gorzej.
    Ad 4. Tylko uszkodzona cewka jest przerwą. Reaktancja cewki wyraża się
    podobnym wzorem jak dla kondensatora, z tą różnicą, że licznik zamienia sie
    z mianownikiem, a w miejsce litery C wchodzi litera L. Z czego wynika, że
    reaktancja cewki zależy wprost od indukcyjności i częstotliwości, odwrotnie,
    niż przy kondensatorze. Przy dużej indukcyjności i częstotliwości może być
    prawie jak izolator, jeśli np. nie "zjedzą" tego pojemności międzyzwojowe,
    itd.

    Użyty symbol "?" oznacza tzw. pulsację. Ech, pamiętam, jak facet od elektry
    maglował klasę z tego, trzeba po pijaku obudzonym o 3 w nocy było to płynnie
    śpiewać... :)

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 6. Data: 2011-10-23 21:50:37
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

> [...]
    > 3) cewka dla prądu stałego zachowuje się jak (mały) rezystor?
    > 4) cewka dla prądu zmiennego zachowuje się jak przerwa w obwodzie?

    Bardzo dojrzałe pytania jak na przedszkolaka...
    Kontynuuj naukę ...

    Feromon

  • 7. Data: 2011-10-23 21:52:09
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Araneus Diadematus" <w...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przewodu, z którego wykonana jest cewka, najlepiej więc (pominę zjawisko
    > naskórkowości) wykonać ją ze srebra - miedź przewodzi ciut gorzej.

    Ajajaj... źle się napisało, treść poprawiona:
    Ad 3. Idealna cewka jest dla prądu stałego zwarciem, jednak analogicznie,
    jak przy kondensatorze, stan ten nie jest osiągnięty od razu. Dzieje się to
    w czasie wprost proporcjonalnym do indukcyjności cewki. Skończona wartość
    rezystancji cewki wynika z tego, że przewód ją tworzący nie jest
    nadprzewodnikiem. Najlepiej cewkę wykonać ze srebra, które przewodzi prąd
    lepiej, niż miedź... Sęk w tym, ze srebro tanie nie jest... Efekt
    naskórkowości zostawmy sobie na późniejsze rozważania.

    Uff... teraz jest prawie dobrze :)

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 8. Data: 2011-10-23 21:52:31
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

> [...]
    >

    > Użyty symbol "?" oznacza tzw. pulsację. Ech, pamiętam, jak facet od
    > elektry maglował klasę z tego, trzeba po pijaku obudzonym o 3 w nocy było

    Po pijaku przed maturą??? .... nie przystoi chyba...

    Feromon

  • 9. Data: 2011-10-23 21:57:29
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Feromon" <f...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Araneus Diadematus" <w...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Po pijaku przed maturą??? .... nie przystoi chyba...

    Jasna sprawa :) To taka "przenośnia" - że pamiętać to i opanować należy
    doskonale. :)

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 10. Data: 2011-10-23 22:11:51
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    > Bardzo dojrzałe pytania jak na przedszkolaka...
    > Kontynuuj naukę ...

    Aj, żebyś wiedział, jakie pierdoły ludzie potafią opowiadać o elementach
    elektronicznych...
    Nawet ja tak nie potrafię, jak czasem się spotykam z niektórymi
    wypowiedziami...
    To pytanie było BARDZO dojrzałe i rzeczowe, zwłaszcza wobec niektórych
    "fszystkowjedzoncych", tak więc spoko, nie nerwuj się; tu mi wyszło, że
    warto "zainwestować" w pytającego podając podstawy podstaw, a reszta - hehe,
    oczywiście STFW aka UGD :) Teraz kolej pytającego, aby poszukał rozwinięcia
    informacji, które podałem...

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)