  • Data: 2009-02-16 13:34:27
    Temat: Re: na co wydać tysiąc złotych ??
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 16 Feb 2009, "Paweł W." wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Ta sama ogniskowa, te same światło i różna odległość od fotografowanej sceny

    Tak.

    > APS-C- 85mm/2.8 odległość 4m:
    >
    > Subject distance 4 m
    [...]
    > FF 127mm/2.8:
    > Subject distance 4 m
    ^^^^
    ^^^^

    Chyba się nie rozumiemy.
    Zamieszanie zrobiło się spore, ale IMVHO poprzednik pisał o tym samym
    obiektywie. Za to... gdzie zeżarłeś "parę kroków w tył"?
    Dla cropa 1,5 musisz porównywać zdjęcie z 6m ze zdjęciem z 4 m dla FF.

    > Czyli APS-C w tych warunkach(z tej samej odległości i tym samym świetle)
    > wymaga obiektywu 85mm, a FF 127mm,

    Tak, aby uzyskać ten sam obraz kadru, włącznie z perspektywą.
    Ale ja już skłonny byłem się zgodzić, ze poprzednik uparł się że "dla
    niego 85 mm nada się na potret i dla FF i dla APS", i że zadowalając
    się stałym rozmiarem kadru w płaszczyźnie ostrości robi "parę
    kroków w tył".
    Nie wziął pod uwagę tego, że przy zmianie odległości od obiektywu
    (przy zachowaniu stałych pozostałych parametrów aparatu, obiektywu
    i zdjęcia) GO będzie rosła.

    > Porównywać, tak jak jansal chce nie ma sensu, bo 85 na FF da zupełnie inny
    > kadr z tej odległości. To nie będzie takie samo zdjęcie.

    Ale poprzednik pisał o "paru krokach w tył" :)
    I co śmieszniejsze - mimo, że oczywiście masz rację i "nie będzie
    to takie samo zdjęcie" (bo perspektywa w kadrze się zmieni), to GO
    w płaszczyźnie ostrości wcale nie wzrośnie, jak on chciał :)

    Jednocześnie przyznaję że zamieszałem - bo mimo że wyraźnie zastrzegłem
    "przy zachowaniu stałego rozmiaru matrycy" odniosłem się bez
    sensu do przypadku zmiany jej rozmiaru (mea culpa) i do tego
    wrzuciłem do dyskusji bardzo pouczający element (o przyjrzeniu
    się biegowi światła "od obiektu") ale jakby drugorzędny wobec
    kiksu wyżej :>

    No to jeszcze raz (i lepiej):
    - zakładam że jansal zakłada stały rozmiar obiektu zdjęcia w kadrze,
    przy założeniu że obiekt jest w GO
    - jansal przedstawia, że przy założeniu APS zamiast FF do tego samego
    obiektywu 85mm będzie miał przy "nieco innym kadrze" większą GO
    - celem uzyskania tego samego kadru proponuje "kilka kroków w tył"
    - przy okazji zapomina, że te kroki w tył spowodują drastyczny wzrost
    GO (bo on będzie mocno nieliniowy)
    - faktycznie GO z APS będzie *większa*, bo zaniżyłem ocenę odnosząc się
    do innego przypadku - i tego właśnie miałem zamiar się przyczepić
    (i tylko tego, akceptując "inność" kadru)
    - faktycznie obraz kadru *będzie* inny czego dla odmiany czepiasz się
    Ty, ale godząc się z założeniem jansala (że zachowa rozmiar głównego
    obiektu zdjęcia) IMO powinniśmy mu odpuścić ten element, a przynajmniej
    ja miałem na myśli inny efekt :) (ten, że MIMO tego dopuszczenia
    GO wcale nie wzrośnie).

    pzdr, Gotfryd