  • Data: 2009-02-15 13:30:00
    Temat: Re: na co wydać tysiąc złotych ??
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    <j...@a...at> napisał:

    >w praktyce czesto chyba najczesciej dla aps-c i FF stosujemy
    >obiektywy o tych samych ogniskowych.
    >np 70 -200 bywa stosowany i tu i tu rownie czesto , chyba nawet
    >czesciej w aps-c bo jest powszechniejszy.

    I co z tego? Czy gdy chcemy sfotografować tę samą sytuację zdjęciową
    ustawimy się w obu pzrypadkach w tej samej oidległości i ustawimy tę samą
    ogniskową? Boz arówno ustawienie na tym samym obiektywie krótszej ogniskowej
    jak i oodalenie się od motywu (a takie mamy wyjścia jeśli w APSC będziemy
    chcieli uzyskać tę samą wielkość motywu w kadrze co w analogu) spowoduje
    zwiększenie głębi ostrości.

    >inny przyklad - majac do dyspozycji wspanialy obiektyw portretowy 80
    >mm - klasyk w analogu FF , z pewnoscia bedziemy go uzywac i w aps-c -
    >jedyna konsekwencja bedzie zrobienie paru krokow do tylu ,
    >albo tez zdecydujemy sie na nieco ciasniejszy kadr.

    Ano właśnie - kilka kroków do ty łu pzrekłada się an znacznie większą głębię
    ostrości. Większą, niż w przypadku FF z tym samym rozmiarem motywu w kadrze.

    >na 200 mm w aps -c GO bedzie mniejsza niz na tym samym 200 mm w FF -
    >przy tej samej odleglosci i przyslonie - co jest b czestym
    >przypadkiem.

    Tylko co z tego? Na APSC 200mm jest odpowiednikiem 300mm przy małym obrazku.
    Na podobnej zasadzie mozesz porównywać głębię ostrosci 50mm w foramcie 4/3
    (krótkie tele), małym obrazku (standard) i wielkim formacie (super
    szerokokątny). Tylko... jaki jest praktyczny sens takich porównań?

    >jest jeszcze jeden aspekt - w formacie FF baza pomiarowa dla elementow
    >swiatloczulych ukladu AF moze byc prawie 2 razy wieksza niz dla aps -
    >c , to sprzyja precyzji pomiarow.
    >nie mozna powiedziec , ze AF w aps - c jest ten sam co w FF- juz
    >zwiekszenie bazy pomiarowej ulatwia precyzje pomiaru w znacznym
    >stopniu.

    Tu możesz mieć rację. Nie sprawdzałem, czy faktycznie w istniejących
    konstrukcjach ta baza jest większa, ale na pewno technicznie jest to możliwe
    (wprawdzie nie 2x, a ok. 1.5x).

    >ale zgoda przy tym samym kadrze i odleglosci , FF da mniejsza GO niz
    >aps -c , gdyz w tym przypadku dla aps-c zastosujemy krotsza
    >ogniskowa , z tym ze jest to wplyw ogniskowej i odwrotny wplyw
    >wielkosci formatu / matrycy.

    I o to mi włąśnie chodziło - że w praktycznej sytuacji zdjęciowej dobierając
    odległość i zastosowaną ogniskową do charakteru fotografowanej sceny w
    przypadku mniejszego rozmiaru filmu/matrycy uzyskamy przy tej samej liczbie
    pzrysłony większą głębię ostrości.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)