  • 31. Data: 2012-04-02 21:15:25
    Temat: PS
    Od: " maroo123321" <m...@g...pl>

    Transformator ma natężenie wyjściowe czy daje tylko napięcie ( tak jak z
    baterii ? )

  • 32. Data: 2012-04-02 21:31:01
    Temat: Re: mostek gretza
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Z ciekawostek - to u kolegi kiedys gadalo radio, nawet zrozumiale.
    > O tyle ciekawe ze gadalo bez podlaczonych kolumn glosnikowych.

    Może jeszcze z sensem gadało? To by dopiero było!

    > Gadalo nastrojonym programem, wzmacniacz wyjsciowy na jakis polskich
    > scalakach - 1481 czy 1440, i nie wiem co gadalo - trafo sieciowe chyba
    > nie.

    Pamiętam, że mój radmor też gadał. Tam wzmacniacz cały na elementach
    dyskretnych, które jednak też języka za zębami trzymac nie chciały.

    > Elektrolity wyjsciowe ?

    Bez głośników? Przecież one wtedy wiszą w powietrzu, bez podłączenia.
    Też się w tamtym czasie nad tym zastanawiałem.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2012-04-02 21:54:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 2 Apr 2012 19:32:41 +0200, 4CX250 napisał(a):

    > Znam takiego jednego który robi wzmacniacze krótkofalarskie takie po minimum
    > 5kW. Twierdzi że podczas testów najmocniejszych wzmacniaczy w sąsiednim
    > pokoju gada żelazko.

    IMO możliwe. Pamietam jak daaawno temu jak robiliśmy na zawody QRP dopałę
    na 813 to jak kluczowaliśmy CQ to żarówki w całej chacie w takt migały choć
    wcale nie były włączone :)
    --
    Jacek

  • 34. Data: 2012-04-02 21:59:22
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    pisze tak:

    > Jak raz załapie o co chodzi z tymi amperami napisanymi na
    > mostku to już na przyszłość będę umieł to robić

    acha, bo tu wszyscy pomyśleli że chcesz zrobić zasilacz 0-24V
    z ograniczeniem pradu do 5A :)

    No więc już wiesz że to są napisane parametry mostka jakie on
    teoretycznie wytrzyma.

    --
    Piter

  • 35. Data: 2012-04-02 22:08:55
    Temat: Re: PS
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-02 21:15, maroo123321 pisze:
    > Transformator ma natężenie wyjściowe czy daje tylko napięcie ( tak jak z
    > baterii ? )

    Co to znaczy dać tylko napięcie? Bateria nie da prądu? To chyba jest
    mało użyteczna :)
    A tak naprawdę to baterię możesz uznać za pewne idealne źródło
    napięciowe które wewnątrz jest połączone szeregowo z tzw rezystancją
    wewnętrzną, która da o sobie znać gdy zewrzesz końcówki tej baterii.
    Popłynie prąd równy U/Rs na przykład 30 A. Ale popłynie krótko bo
    bateria się rozgrzeje i eksploduje albo przynajmniej uszkodzi
    wewnętrznie. Ale nikt cię nie zmusza do zwierania tej baterii tylko
    podłączasz do niej odbiornik taki żeby nie przekroczyć dopuszczalnego
    prądu np 1 A.
    Transformator (oczywiście zasilony z napięcia przemiennego) też w sumie
    jest źródłem napięciowym (tylko napięcia przemiennego) z wewnętrzną
    rezystancją. Rezystancja zależy od rezystancji od rezystancji uzwojenia
    wtórnego (i w pośredni sposób od rezystancji uzwojenia pierwotnego i
    rezystancji linii zasilającej). Od tej rezystancji zależy prąd zwarciowy
    czyli możliwy do uzyskania przy zwarciu wyjścia tego trafa. Ale nikt cię
    nie zmusza do zwierania trafa ani zwierania wyjścia mostka zasilonego z
    tego trafa.
    Jeśli mostek jest na 5 A to znaczy, że możesz podłączyć odbiornik który
    ma rezystancję 24/5 = 4,8 Ohma, lub inaczej, możesz podłączyć odbiornik
    który przy zasilaniu 24 V pobiera 120 W.
    Jeśli podłączysz odbiornik o rezystancji 10 Ohm (moc odbiornika 48 W
    przy zasilaniu 24V) to popłynie 2,4 A.
    Jeśli podłączysz odbiornik o rezystancji 2,4 Ohma to popłynie 10 Ohm i
    spali się mostek. Taki prąd popłynie gdy podłączysz odbiornik o
    znamionowej mocy 240W przy zasilaniu 24V . Moce podawałem żeby było
    łatwiej skojarzyć o co chodzi. Odbiornikiem może być na przykład żarówka
    na napięcie 24V (do ciężarówek). Na przykład żarówka 50 W czy 110 W. W
    tych przykładach pomijałem istnienie rezystancji szeregowej bo jest ona
    na tyle mała, że nie wpłynęła by istotnie na wynik przy tych prądach.
    Tak więc to odbiornik swoją rezystancją decyduje o tym jaki będzie prąd
    a w zasilaczu można dać co najwyżej bezpiecznik żeby ten prąd nie był
    większy niż dopuszczalny dla mostka czy dla transformatora.

    Jeśli wywody moje i innych nie trafiają ci do przekonania to wróć/skocz
    do materiału z fizyki z liceum. W ramach nauki o elektryczności
    przerabiane są prawa Kirchhoffa. Potrzebna ci znajomość drugiego prawa
    Kirchhoffa a oprócz tego prawa Ohma i znajomość pojęcia źródła napięciowego.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 36. Data: 2012-04-02 22:26:59
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    >O kurde...o wiele bardziej skomplikowana sprawa niż
    > myślałem...Interesujęsięelektroniką ( a reczej zaczynam od podstaw ) i
    > myślałem ,że zasilacz to nie będzie aż tak duży probem a jednakk..
    >
    > Tak wiec daje sobie spokój z tym i zajmę się czymś łatwiejszym.

    Elektronika nie jest straszna. Prawo Ohma na początek, to podstawa, także
    wzory z fizyki traktujące o energii... prawa Kirchhoffa... itd, nie
    przedłużam, bo się na serwerze nie zmieści.

  • 37. Data: 2012-04-02 22:34:34
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Jak temat o mostku to zapytam... do czego służą kondensatory równoległe do
    > diod?

    4 jednakowe, koniecznie w.cz, pojemności rzędu nanofaradów (różnie).
    Zwierają prądy w.cz. prostujące się na diodach, co skutkuje silnym brumem,
    gdy w okolicy zapracuje jakieś urządzenie nadawcze, zwłaszcza, gdy masz
    radio. Wywołane jest to zmieszaniem się produktów wynikłych z obecności
    w.cz. na diodach z sygnałem zewnętrznym. Brumią wtedy także urządzenia nie
    będące odbiornikami, choć słabiej niż radia. Także posiadany nadajnik
    potrafi wyemitować brum, gdy zostanie zasilony przez niezbocznikowane diody,
    mogą też wariować zasilacze stabilizowane (także od odkładania się w.cz.
    gdzieś w środku układu zasilacza.
    Zbocznikowanie diod odetnie z zasilacza "składową w.cz.", nie zmiesza się
    ona z sygnałem zewnętrznym (czy własnego nadajnika) i urządzenia po drugiej
    stronie nie zabrumią - nie będzie miało co się zmieszać i nawet w razie
    przesunięcia punktu pracy jakiegoś stopnia, skutki z tego wynikłe albo nie
    wystąpią, albo będą znacznie mniej dotkliwe.
    Sposób nie pomoże, gdy wykona się niedozwolone połączenie zera i ziemi.

  • 38. Data: 2012-04-02 22:40:19
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Znam takiego jednego który robi wzmacniacze krótkofalarskie takie po
    > minimum 5kW. Twierdzi że podczas testów najmocniejszych wzmacniaczy w

    Górny limit mocy, to nominalnie 500W, a pod pewnymi warunkami do 1.5 kW,
    uleciało mi, czy czasowo, czy kontestowo.

    > wysterowywania wzmiacniacza sygnałem mowy spirala zachowuje się jak zwykła
    > cewka głośnika.

    Cewka dopasowująca maszt 1PR. ten co się zawalił, ludzie mówili, że gadała.
    Nie byłem, ale potwierdził to mój były kierownik centrali, na której
    pracowałem, on był i widział, ja byłem tam w roku 2000 na spisach. Stacja
    była w stałej gotowości, w 24h gotowa ruszyć pełną parą. Ale masztu już
    niet...

  • 39. Data: 2012-04-02 22:49:34
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > IMO możliwe. Pamietam jak daaawno temu jak robiliśmy na zawody QRP dopałę
    > na 813 to jak kluczowaliśmy CQ to żarówki w całej chacie w takt migały
    > choć
    > wcale nie były włączone :)

    Ktoś mi opowiadał,że jak pluł w sito, to w sąsiednim domu świetlówki migały.
    Innym razem ktoś mi mówił, że był sobie kiedyś pewien uparty CB-ista. Nie
    pomogło po dobroci, to antena kierunkowa, 3kW srruuu, podobno CB-er już się
    nie odezwał...
    Jakiś czas temu robiłem komuś komputer, jtóry dziwnie hałasował, bo ani to
    wiatrak, ani HDD. W końcu doszedłem do tego, że chyba ceweczki na liniach
    prądowych przy procku, po ich chrzęszczeniu, podobnym akustycznie do wysoko
    chrzęszczącego podczas normalnej pracy pozycjonera dysku, wiedziałem, jak
    jest system obciążony, bez konieczności spoglądania nba wskaźniki :)
    Zdaje mi się, ze czasem mogą dźwięczeć badziewne kondensatory, stopnie
    wzmacniaczy są czasem blokowane układem dwójnika RC boc znikującego wyjście.
    A dawnych numerów Młodego Technika, w dziale "Sędziwy Technik", była
    wzmianka pt. "Śpiewający kondensator", gdzie opis pasował nieco do
    poruszonej tu sytuacji. Składało się to-to chyba z okładzin metalowych
    przekładanych cienkim izolatorem. Nie pamiętam, czy podali, jak to było
    zasilane.

  • 40. Data: 2012-04-02 23:01:02
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Anerys wrote:

> [...]
    > pasował nieco do poruszonej tu sytuacji. Składało się to-to chyba z
    > okładzin metalowych przekładanych cienkim izolatorem. Nie pamiętam, czy

    Są głośniki elektrostatyczne. Zasilane wysokim napięciem (rzędu 1kV), nawet
    niezłe. Praktycznie tak jak mikrofon pojemnościowy, tylko na odwrót.
    A mi kiedyś grał kondensator w lampkach dyskotekowych. W którymś filtrze
    (wszystko pasywne RC, tylko tyrystory na wyjściu, zasilane z wyjścia
    głośnikowego) był kondensator styroflex, niepewnej jakości. Ale na balandze
    nie przeszkadzało :-)

    Waldek