    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: monitor do pracy po ciemku
    Date: Sun, 25 May 2014 19:38:46 +0200
    <lkom3n$u5d$1@node2.news.atman.pl> <lksrb3$ds2$1@news2.ipartners.pl>
    <9...@g...com>
    <m...@i...localdomain> <lkvvp6$6oq$1@node2.news.atman.pl>
    <f...@g...com>
    <ll086t$mve$1@node1.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <ll0pgn$14t$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <ll1v9s$2u2$1@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1405162352380.5368@quad>
    <ll7hia$5fb$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1405171528020.3984@quad>
    <ll8jp9$h98$1@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1405230024590.3412@quad>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Tak, AFAIR na karcie grafiki z 16 kolorami (8 kolorów plus jeden bit
    > na jaskrawość, razem cztery bity na piksel) dawało się oglądać
    > zdjęcia.

    Nie pamiętam dokładnie, ale tak było gdzie - w CGA? Bo chyba w EGA to
    były palety, tylko nie pamiętam dokładnie jakie.
    W VGA na pewno były palety od początku, więc po prostu było 16 kolorów
    z palety 260 tysięcy.

    > Also note that although GIMP itself uses 24-bit colors, your system
    > may not actually be able to display that many colors. If it doesn't,
    > then the software in between GIMP and your system may also dither
    > colors while displaying them.
    > ---
    >
    > Może mnie ktoś oświecić o które "software between GIMP and your system"
    > może chodzić?
    > Najprościej by było, jakby (wzorem CORELa 3) po prostu istniała opcja
    > obsługi tego przypadku przez GIMPa.

    To byłoby kiepskie rozwiązanie, gdyż należałoby to implementować
    w każdym programie, który tego wymaga. Lepszym rozwiązaniem byłoby
    takie, w którym program specyfikowałby np. wielkość (pod)okna i schemat
    kolorów (np. RGB888), a system/sprzęt dokonywałby przekodowania w locie.

    Tak się zresztą robi, z tym że niekoniecznie z ditheringiem.

    > Jakbyś się nie obrócił, to plecy i inne takie zostają z tyłu.
    > Problemem jest zaakceptowanie iż "8 bit każdemu wystarczy".
    > Cały tor trzeba by zmienić na 12-bit albo nawet 16-bit i tyle.

    W obecnej chwili używa się różnych przestrzeni/schematów wyświetlanych
    barw, nie tylko sRGB 888. W szczególności często używa się np. YUV4:2:0
    (średnio typowo 16-bit/piksel), ale także YUV4:4:4, 4:2:2 itp. Były
    także formaty monochromatyczne. Nie wydaje mi się, by np. RGB 3 * 12 lub
    3 * 16 było czymś trudnym do zaakceptownia.
    Do tej pory nikt nie miał takich potrzeb, bo nie było sprzętu, który by
    to wyświetlił (monitory 10-bitowe to ostatnie lata).

    > Moment, ale to przy założeniu, że grafika ma odrębne parametry dla
    > każdego okna. Nie jest niemożliwe, ale np. przy konstrukcji Windows
    > dość zabójcze (okno może nie być widoczne, ale informację o nim
    > trzeba trzymać, a każdy proces ma minimum jedno).

    Nie widzę tu tego zabójstwa. Wątpię też, by MS Windows jako system
    przechowywały informację o zawartości wszystkich okien. Nie żeby to był
    problem.
    --
    Krzysztof Hałasa