  • 1. Data: 2013-01-22 12:17:40
    Temat: moc chłodnicy samochodowej
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    Witam

    Jaką moc, ile ciepła jest w stanie rozproszyć przeciętna 10letnia
    chłodnica w przeciętnym samochodzie na postoju (ma przeciętne załączone
    wentylatory), w suchy przeciętny letni dzień. Mniej więcej. 1kilowat? 5?
    10?

    ToMasz

  • 2. Data: 2013-01-22 12:19:52
    Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >chłodnica w przeciętnym samochodzie na postoju (ma przeciętne
    >załączone wentylatory), w suchy przeciętny letni dzień. Mniej więcej.

    Tyle ze rozprasza cieplo z silnika na jalowych obrotach ... wiec pare
    kW bez wentylatorow i sporo wiecej jak je termostat wlaczy - czyli
    gdzies rzedu 10kW.
    No, do tego dochodzi chodzenie samego silnika - tez jednak kawal
    powierzchni.

    J.

  • 3. Data: 2013-01-22 12:51:19
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 22.01.2013 12:19, J.F pisze:
    >i sporo wiecej jak je termostat wlaczy - czyli gdzies
    > rzedu 10kW.

    10kW. dziękuje

    > No, do tego dochodzi chodzenie samego silnika - tez jednak kawal
    > powierzchni.

    jeśli w ogóle, to zamienię kaloryfer na chłodnice. silnika nie będę
    wieszał pod sufitem :)
    ToMasz

  • 4. Data: 2013-01-22 13:10:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości

    >10kW. dziękuje

    >jeśli w ogóle, to zamienię kaloryfer na chłodnice. silnika nie będę
    >wieszał pod sufitem :)

    Ja po prostu mysle ze silnik na biegu jalowym moze tych 10kW
    produkowac, ale czesc w rure wydechowa, czesc chlodzi sam, i do
    chlodnicy trafia tez tylko czesc. Tym niemniej po wlaczeniu
    wentylatora schladza go chlodnica szybko ..

    J.

  • 5. Data: 2013-01-22 13:33:13
    Od: Kapibara <b...@t...pl>

    Dnia Tue, 22 Jan 2013 13:10:25 +0100, J.F napisał(a):

    > Ja po prostu mysle ze silnik na biegu jalowym moze tych 10kW
    > produkowac, ale czesc w rure wydechowa, czesc chlodzi sam, i do
    > chlodnicy trafia tez tylko czesc.

    Wątpię. Patrząc na wykresy z hamowni różnych aut wynika, że przy 1400rpm
    produkują średnio 20KM. To ile będzie na biegu jałowym? Pewnie z 10KM,
    czyli 7,36kW. Sprawność silnika benzynowego to OIDP 30%, czyli bardzo
    uogólniając 70% wytwarza się w formie ciepła.
    Z powyższego wynikałoby, że silnik wytworzy 5kW ciepła.

  • 6. Data: 2013-01-22 14:19:14
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-01-22 13:10, J.F pisze:

    > Ja po prostu mysle ze silnik na biegu jalowym moze tych 10kW produkowac,

    Bez żartów. Produkuje tylko tyle, żeby podtrzymać swoją pracę.

    Czuć, gdy włączysz mu klimę - jak nagle "siada" i musi zwiększyć
    dawkowanie paliwa, żeby utrzymać obroty.

    --
    MN

  • 7. Data: 2013-01-22 22:04:51
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]

    > chlodnicy trafia tez tylko czesc. Tym niemniej po wlaczeniu
    > wentylatora schladza go chlodnica szybko ..

    Tak mniej-więcej licząc to mój samochód przy 100km/h zużywa około
    7.5l/100km (czyli 7.5l/h). Żeby tak jechać silnik pewnie musi dać ze 20kW
    na wale.

    Na wolnych obrotach zużywa 1.2l/h, co daje ze 3.2kW, ale na wale.

    Jeżeli wierzyć temu że sprawność silnika poniżej 30% (a na wolnych obrotach
    pewnie jeszcze mniej), to reszta w większości idzie w chłodnicę.

    Rząd 10kW, ale jak jest cieplej to jednak wentylator się włącza.
    Sama chłodnica w stojącym samochodzie chłodzi słabo - raz dwa nagrzeje się
    powietrze naokoło i przestanie oddawać ciepło, ale gdyby chociaż maskę
    otworzyć, to już pewnie da radę oddać o kilka razy tyle.

  • 8. Data: 2013-01-25 23:53:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 22 Jan 2013 14:19:14 +0100, Marcin N napisał(a):
    > Bez żartów. Produkuje tylko tyle, żeby podtrzymać swoją pracę.

    No i tak zgrubnie szacuje ze razem z ciepelkiem to bedzie ~10kW.

    Tomasz podaje 1.2l/h, zakladam ze z komputera i bliskie prawdy ..
    0.93 kg/h, ~40MJ/h wartosci opalowej, 11kW.
    Ilez tego przez rure, ile przez blok, a ile przez chlodnice - nie wiem.
    Ale jak postoi dluzej, to mu sie wentylator musi wlaczyc :)

    J.

  • 9. Data: 2013-02-02 23:14:42
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 22 Jan 2013 12:17:40 +0100, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > chłodnica w przeciętnym samochodzie na postoju (ma przeciętne załączone
    > wentylatory), w suchy przeciętny letni dzień. Mniej więcej. 1kilowat? 5?

    Mniej więcej tyle, ile ma mocy silnik.

    --
    ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Kęszyca Leśna

  • 10. Data: 2013-02-02 23:29:18
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 2/2/2013 11:14 PM, Adam Płaszczyca wrote:

    > Mniej więcej tyle, ile ma mocy silnik.

    Ja bym bardziej postawił na coś pomiędzy 1/4...1/2 mocy silnika
    + w większości aut się podłoga zapali od wydechu pracującego na
    pełnej mocy bez wiatru.