    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <2...@g...com>
    <obgo7p$9ul$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <xi65nbcrbx58.e4f5b033tu8q$.dlg@40tude.net>
    <d...@g...com>
    <58dd415f$0$15186$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <58de0e39$0$653$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    Subject: Re: mini reaktory atomowe
    Date: Fri, 31 Mar 2017 11:43:31 +0200

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    W dniu piątek, 31 marca 2017 17:07:22 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    >Ja jeszcze do kwestionariuszy zagrożeń wysyłanych do klientów
    >dopisuję wandalizm.

    No ba - oblac benzyna i podpalic :-)
    Albo zwyczajnie - nie zauwazyc przy cofaniu ...

    >Na zmęczenie wszystko można zaprojektować odporne w nieskończoność,
    >ale wychodzi grubsze niż takie powiedzmy na 10.000 cykli.
    >O ile grubsze- to będzie zależało od tego jak duże te cykle będą,
    >czyli od tego ciśnienia.
    >Trzeba więc porachować przy jakim ciśnieniu nie opłaca się
    >projektować na nieskończoną ilość cykli. Ale trzeba jakoś zdefiniować
    >to nieopłacanie się.

    A jaki material w ogole proponujesz ?
    Zwykla stal, czy jakis kompozyt z wlokna i zywicy ?

    Te kompozyty znosza wodor, czy sie degraduja ?

    >Wciąż za mały żeby wielcy na niego się połasili, a małe startupy nic
    >nie zdziałają, choćby miały genialne pomysły i nawet prototypy.

    Czemu ? Jesli maja prototypy, i one dzialaja, to co w tym takiego
    skomplikowanego, ze nie mozna produkcji uruchomic ?

    A wielcy ... łaszą sie. Siemens kiedys tam pracowal nad SOFC, Vailant
    to sam widziales - ma i nie ma.

    No i ... wielcy jakos robia generatory z silnikami dla tych odbiorcow.
    To czemu ogniwa paliwowe sie nie oplacaja ?

    Moze to jednak ciagle kiepsko działa ?

    >Latem niech nie ogrzewa.

    Latem mozna trzymac zimna wode do chlodzenia :-)

    >Ale tylko z jednej strony, tylko promieniowanie. Nie było problemu z
    >przewodzeniem. Na powierzchni by wystarczyło na ile? Może dzień, może
    >dwa?

    Oj, duzo tego promieniowania. 1.2kW/m^2 praktycznie stale.
    Wiec mysle, ze i na ziemii by wystarczylo na 4 lata.

    Zreszta zobacz - rozwozi sie plynny azot i czasem tlen, tygodnie taki
    zbiornik stoi.

    >W sensie kosztu, czy ceny?

    Powiedzmy ze kosztu.

    Nie oplaca sie nikomu sprzedac w gotowym produkcie z 100% narzutem ?

    >Miał fantastyczną czystość. Za dobry był, za drogi.
    >Mógł być dużo tańszy przy akceptowalnej jakości. Ale nikt nie
    >wiedział jak prędko katalizatory będą się psuć.

    Ktore katalizalizatory - te w ogniwach paliwowych, czy te do produkcji
    wodoru uzywane ?

    I co to znaczy za drogi ? jesli powstawal w generatorze wodoru u
    klienta, generator ma swoje katalizatory na stale zaspawane, to wodor
    jest chyba tani ?
    Generator wodoru moze byc drogi, pewnie z powodu tych katalizatorow.

    >Może trzeba by wymyślić malutką turbinkę gazową.
    >Prądnicę taką na 100.000 obrotów, falownik. Aż ktoś przyjdzie i powie
    >że da się zasilać urządzenia napięciem AC 100 kHz :-)

    To juz chyba bylo. Mam wrazenie, ze niektore generatory pradotworcze
    sa na turbinie.
    Ale jak teraz szukam ... nie moge znalezc.

    Takie cos wyskakuje, ale to znow eksperyment.
    http://www.bladonjets.com/technology/gas-turbines/

    Czyzby jednak diesle lepsze ?

    Gdzies pamietam nawet, ze do calkiem duzych elektrowni, tzn jak na
    elektrownie to malych, proponowano silniki diesla.
    Takie okretowe, o mocy w MW liczonej, i obrotach rzedu 100-200/min.

    J.