    From: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: materiały przepuszczalne na przód kolektora słonecznego
    Date: Fri, 03 Apr 2009 09:53:06 +0200

    kogutek pisze:

    > Niedawno w tv na jakimś programie popularno naukowym pokazywali zbudowaną w
    > stanach ogromną elektrownie słoneczną. Żadnych izolacji. Tylko kilometry rur na
    > które promienie kierowane są zwierciadłami zrobionymi ze zwykłej, pokrytej
    > jakimś tanim i błyszczącym materiałem, blachy. Na pytanie do konstruktora " ale
    > jaką to ma sprawność jak to taka tandeta" ten odpowiedział "jak paliwo jest
    > darmo to jak już ma jakąś sprawność to jest zysk". I to była odpowiedz mądrego
    > człowieka. Głupich się bajeruje ze jeden kolektor jest o 0,3% lepszy od
> [...]

    W pełni sie zgadzam, a porównywanie kolektorów to zasada tzw "ogólnej
    ogólności", gdzie nie wiadomo co z czym i w jakich warunkach,
    prawdziwych testów nie ma.

    Ale to nie do tego mi potrzebne, muszę badać zjawisko przez szybę, a
    oryginał sie stłukł i nowy kosztuje kupę siana. Z porównań wyszło że
    podobnymi szybami są szyby na budowę nowoczesnych akwariów i kawałek
    stłuczonej szyby z kolektora, i tu te szyby na kolektory wygrywają, bo
    są cieńsze, szybka miała w oryginale 3mm. Poszukuje więc widma
    przepuszczalności, bo wtedy będę mógł skorygować wskazania przyrządu.

    Andrzej