  • Data: 2009-04-09 21:27:46
    Temat: Re: makrofotografia
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    " agnieszka" <d...@W...gazeta.pl> napisała:

    > [...]
    > Pytanie moje kieruję do tych, którym bliższe są ustawienia ręczne.
    Chciałabym
    > dowiedzieć się na jakich ustawieniach (ISO, przysłona itd) robicie swoje
    > zdjęcia makro? Większość moich robię w programie automatycznym i nie
    zawsze
    > uzyskuję taki efekt jakbym chciała.
    > [...]

    Zależy od konkretnej sytuacji i użytego sprzętu. Co do ISO - generalnie im
    wyższe ISO tym gorsze odwzorowanie kolorów i wyższe szumy. Do pewnego
    poziomu różnica jest na tyle małą, ze trudno ją zauważyć, powyżej pewnej
    wartości ISO jakosć zdjęcia się wyraźnie pogarsza. Wartosć ta zależy dość
    istotnie od powierzchni pixela matrycy (a więc im rozmiary fizyczne matrycy
    większe i im mniej ma megapixeli tym wyższe uzyteczne czułości ISO) oraz od
    technologii matrycy (C-MOS mniej szumią pzry wysokich czułościach niz CCD,
    poza tym konstruktorzy ciągle dopracowują technologię i nowsze konstrukcje
    matryc pzry porównywalnej powierzchni pixela często lepiej sobie radzą od
    starych). Z drugiej strony im mniejsze ISO tym więcej światła potrzeba do
    prawidłowego naświetlenia zdjecia - a więc pzry gorszym świetle albo
    ryzykuujemy poruszenie, albo musimy częściej używać lampy błyskowej. W
    praktyce makro wykonuję kompaktowym Pentaxem Optiuo MX-4 - i tru stosuję ISO
    100 oraz lustzranką Pentax K20D - i tu używam najczęściej ISO200 lub ISO400,
    sporadycznie ISO800.
    Co do liczby pzrysłony - im większa tym większa głębia ostrości, ale nie
    należy z tą liczbą pzrysłony przesadzać, gdyż jeśli za mocno pzrymkniemy -
    dyfrakcja światła na jej listkach nam skutecznie popsuje ostrość. Dyfrakcja
    wyłazi tym szycbciej im mniejsze są rozmiary matrycy. Przy makro najczęściej
    zależuy nam na jak największej głębi ostrości i wtedy w kompakcie przymykam
    pzrysłonę do 6.3-8, w lustrzance - do 11-19.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)