  • 21. Data: 2013-11-21 09:31:02
    Temat: Re: liczniki wody i ciepla
    Od: i...@a...pl

    On Wed, 20 Nov 2013 05:58:11 -0800 (PST), s...@g...com wrote:

    >Częstotliwość na jekiej to biega, to duperelny szczegół. No jasne, te ZeroJedynki
    ewentualnie odczytasz, a kwestja ich interpretacji, to już temat na poziomie ENIGMY.
    A jak się zabrać do tematu? Permutacje, kombinacje i śledzenie co z tego wychodzi..
    Robota raczej dla mnicha z Tybetu, który ma dużo czasu i nic innego do roboty..

    zdaje juz sobie sprawe. Ale tych samych licznikow (wody cw/zw bedzie w
    sumie 54 szt w zasiegu radiowym, wiec moze uda sie odgadnac ten szyfr.
    Cos sie pewnie bedzie powtarzalo......

  • 22. Data: 2013-11-21 09:49:14
    Od: <m...@g...com>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Ja przywalę mocy w antenę, bo się zorza pojawiła i chcę sobie np. z Afryką
    > pogadać... I z racji częstotliwości, miałbym może przerwać? Bo przy takiej
    > bliskości, to nawet dozwolony [poziom harmonicznych będzie spory.

    Te urządzenia odczytowe pracują z mocą około 10mW.
    Na częstotliwości 868MHz poziom harmonicznych nie może przekraczać
    250nW i tego się trzymaj.

    > Ja nawet nie boję się nadejścia inszpektora. Bardziej bym był niepewnym...
    > ..., czy odczyt u "czytacza" będzie taki sam, jak u mnie?

    Porównasz na fakturze

    > Jeśli będzie mieć na tyle mało stawiające opór łożysko, to OK.

    U mnie jest to nakładka na wodomierz więc od wodomierza zależy
    co nakładka zliczy a wodomierz mam od jakiegoś już czasu, dopiero
    niedawno nakładkę założyli.

    > Wystarczy...

    Zapomnieliście o mikrofalówce w kuchni.
    BTW wiecie że sporo urządzeń które wcale nie są radiowymi urządzeniami,
    różne
    zasilacze, listw i "żarówki" ledowe, a nawet myszki i klawiatury nie
    przechodzą testów EM i dostają szlaban na sprzedaż?

  • 23. Data: 2013-11-21 09:58:22
    Od: <m...@g...com>

    Użytkownik <i...@a...pl> napisał w wiadomości

    > zdaje juz sobie sprawe. Ale tych samych licznikow (wody cw/zw bedzie w
    > sumie 54 szt w zasiegu radiowym, wiec moze uda sie odgadnac ten szyfr.
    > Cos sie pewnie bedzie powtarzalo......

    Jak ich nie pobudzisz radiowo to niczego nie wysyłają.
    To nie jest tak, że wszystkie naraz odpowiadają bo urządzenie inkasenta
    niczego by nie odebrało poprawnie, ani też te wodomierze nie nadają
    same od siebie, bo by baterie siadały po miesiącu.
    Inkasent ma takie urządzenie odczytowe, które wysyła radiowo paczkę
    inicjalizującą do konktretnego wodomierza o konkretnym numerze
    i czeka na odpowiedź.
    Ty możesz co najwyżej podsłuchać raz na miesiąc kiedy jest inkasent tą
    transmisję między czytnikiem a wodomierzem.

  • 24. Data: 2013-11-21 10:59:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 21 Nov 2013 09:49:14 +0100, <m...@g...com> wrote:
    > Te urządzenia odczytowe pracują z mocą około 10mW.

    Czy to coś podobne w stylu reklamy społecznej dvbt, gdzie
    konstruowano antenę nadajnika dla odbiornika dvbt? :)

    --
    Marek

  • 25. Data: 2013-11-21 11:05:40
    Od: <m...@g...com>

    > Czy to coś podobne w stylu reklamy społecznej dvbt, gdzie konstruowano
    > antenę nadajnika dla odbiornika dvbt? :)

    Nie rozumiem.

  • 26. Data: 2013-11-21 11:18:09
    Od: i...@a...pl

    On Thu, 21 Nov 2013 09:58:22 +0100, <m...@g...com> wrote:

> [...]
    >Ty możesz co najwyżej podsłuchać raz na miesiąc kiedy jest inkasent tą
    >transmisję między czytnikiem a wodomierzem.

    dzwonilem do Techemu i jeden z ludkow stwierdzil, ze wysylaja same co
    60s. Aby pobudzic je,to musialyby miec takze odbiornik i odebrac
    (zdekodowac) paczke typu WakeOnLAN....ze to tylko do nich...Zobaczymy.
    Przygotuje sie jakos do tematu....

  • 27. Data: 2013-11-21 11:29:48
    Od: <m...@g...com>

> [...]
    > 60s. Aby pobudzic je,to musialyby miec takze odbiornik i odebrac
    > (zdekodowac) paczke typu WakeOnLAN....ze to tylko do nich...Zobaczymy.

    Co 60 sekund krótka paczka, jeszcze ujdzie.
    Ale to oznacza że zakładając brak błędów odczyt jest dość upierdliwy
    bo trzeba trochę odczekać.

  • 28. Data: 2013-11-21 12:19:25
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości
    > Akurat konstruuję takie układy do łączności na krótkich dystansach w
    > paśmie 868. Co chcesz wiedzieć?

    Już mówię. (piszę pod kątem przyszłych wodomiarów... Ciepłomiarów na moim
    osiedlu ma nie być, były dwururkowe u części mieszkańców, ale już je
    pousuwano, nie sprawdziły się chyba)

    - Jak będzie z widmem sygnału, czy zmieści się w tych 868 MHz i nie
    wypromieniuje za dużo harmonicznych, czy nie będzie zakłócać innych urządzeń
    w ty i innych pasmach? Jeśli nawet moc będzie niewielka, ale blisko, to
    poziom może byc na tyle duży, że może stać się kłopotliwy.

    - W miastach jest zatrzęsienie rozmaitych sygnałów w.cz., czy nie nastąpi
    zmieszanie się ich na urządzeniu, czy ich harmoniczne nie utrudnią odbioru
    sygnału z urządzenia? (mieszać, mnożyć się, moga na wszystkim i wszędzie)

    - Z powodu jak oczko wyżej, poziom sygnałów obcych może być bardzo duży
    (zwłaszcza, gdy np. "leży się" tuż pod linkiem dajmy na to Totolotka - mnie
    taki link tak walił, że właził na pośrednią w ręczniaku (mam już inne
    radio), albo mieszal się tak... że nie było jak tego odsiać), urządzenie
    może cipieć, gdy duży sygnał swą siłą, rozjedzie punkt pracy jakiegoś
    stopnia w elektronice urządzenia, albo dotrze pomieszany na jakiejś
    zardzewiałej rynnie na dachu. O to, że sygnał z modułu rozjedzie innemu
    urządzeniu punkt pracy nie obawiam się z racji emitowanej mocy, ale moduł,
    zasilany bardzo niską mocą, może być na takie sygnały szczególnie wrażliwy.
    Pół biedy, gdy obca emisja potrwa moment, liczmy, że po ustąpieniu obcego
    sygnału urządzenie powróci do normalnej pracy (co może nie zawsze nastąpić).
    Ale, gdy to będzie link, który ciągle wali jakąś emisją, to może być
    różnie...

    - na dużych osiedlach takich modułów będzie sporo, jak się hurtem rzucą do
    nadawania, to... nie, mocowo nie spodziewam się tragedii, ale zawalą widmo.
    Czy mają mieć coś odbiorczego, inicjującego transmisję? Przy słabej
    bateryjce, w sensie niskiej mocy zasilania, byle mocniejszy sygnał w pobliżu
    zatka mieszacz na amen. Skłonny jestem, po uprzednim umówieniu się
    (wystarczy powiadomienie na tablicy ogłoszeń), powstrzymać się od nadawania
    np. od 17:00 do 17:30, gdy będzie chodzić "rachmistrz spisowy" z dynksem do
    sczytywania. Ale gdy się spóźni, albo pójdzie wcześniej, to nie ma wybacz,
    umowa, to umowa, obietnica, to obietnica (dlatego moje podejście do Świątyni
    Opatrzności jest inne, niż wielu z nas, ale to już NTG).

    sprawy pomniejszej wagi:

    - od Ciebie nie będę domagać się certyfikatu, jeśli to nie jest masowa
    produkcja powszechna - z racji niewielkich ilości zakładam automatycznie, że
    rzecz będzie wykonana solidnie, zastosowana tak, że ani ta rzecz innym, ani
    inne tej rzeczy, przeszkadzać nawzajem nie będą.

    - jednakże masówka w takich wodomiarach nakazuje mi wręcz, obawiać się, iż
    będzie dążenie do cięcia kosztów - i nawet, gdy jest możliwe zrobienie dajmy
    na to, takiego filtra kosztem jednego zyla, to np. dojdzie czas i filtra się
    nie zastosuje, by zrobić więcej modułów. Cięcie kosztów finansowych, kosztów
    czasowych, da w rezultacie więcej wykonanych modułów, przez maksymalne
    uproszczenie wykonania, badziewiących radiowo w górnych granicach normy. Ty
    wierzę, że zrobisz to porządnie, ale kilkaset tysięcy takich modułów, jeśli
    nie kilka milionów - to już nie w kij dmuchał. Coś, jak tania chińszczyzna.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 29. Data: 2013-11-21 12:31:39
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Ale ten pomiar nie jest zdalny z dużej odległości. To są odczyty
    > najczęściej z
    > kilku/kilkunastu/kilkudziesięciu metrów. Tak aby inkasent nie musiał
    > gnębić
    > właściciela posesji.

    Takowoż, jednakże i tak poziom sygnału jakiś będzie musiał być.

    > Dokładnie ten
    > http://www.forum-wodociagi.pl/index.php?req=technolo
    gie_id=121
    > którego przekrój przedstawiono na rys.6

    Spodziewam się, że i tak raz na jakiś czas trzeba to będzie spisać "z
    natury".

    > Sam mam 500W ale to o niczym kompletnie nie świadczy.

    Zależy od warunków...

    > Z domu nie prowadzi się łączności w pasmach centymetrowych. Tu jedzie się
    > w teren albo ostatecznie
    > nadaje z ogródka z anteny na statywie którą kierujesz w konkretnym
    > kierunku.

    Jak masz ogródek.

    > Natomiast nie podejrzewałbym aby urządzenie pracujace na 868MHz zakłócało
    > pracę
    > na 430-440MHz, a już o 144-146MHz wogóle raczej mowy nie ma.

    odpowiednio 2 i 6 harmoniczna, może urządzenie bezpośrednio nie, ale przy
    dużej bliskości, radio zakłóci urządzeniu.

    > Prędzej znajdą się prążki z TV lub komputera sąsiada lub własne.

    Albo cuś się zmiesza z tym i owym.

    Oby się okazało, że przesadzam. Miewałem jednak styczność z różnymi dziwami,
    których długo wyjaśnić nie mogłem. Dmucham na zimne po prostu.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 30. Data: 2013-11-21 12:33:23
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > Ty możesz co najwyżej podsłuchać raz na miesiąc kiedy jest inkasent tą
    > transmisję między czytnikiem a wodomierzem.

    Aha, jeśli tak, to insza inszość, nawet, jakby się moje obawy miały spełnić,
    to ilość przeszkód jest do przebolenia. Już jestem uspokojony.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.