    From: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: licznik energii pytania
    Date: Wed, 11 Feb 2009 12:55:37 +0100

    Damian wrote:

    > ok. 90-100W (plus monitor),
    >
    > znaczy się ze te 90 W bierze komp razem z monitorem? to by wzkazywało ze
    > mi tez dobrze to działa :) u mnie bierze tyle samo :)
    >
    > ps. takie pytanie jeszcze : czemu jak podłączą np. telewizor razem z wieżą
    > i dekoderem do jednego przedłuzacza i to do licznika to wskazanie jest
    > mniejsze niz bym zsumował poszczegolne pobory pradu? a jak tak samo mierze
    > dla zarowek i telewizora razem to jest ok.?
    zwroc uwage ze 'wspolczynnik mocy' tez sie sumuje ;)
    i ze moc faktyczna pobierana przez urzadzenie silnie zalezy od wspolczynnika
    mocy.
    wg. mnie to powinno byc na odwrot, ale to zalezy od sposobu liczenia mocy
    przez licznik.

    gdy podlaczasz dwa urzadzenia pod ten sam przedluzacz, filtry korygujace
    wspolczynnik mocy dzialaja wspolnie. a ze sa zwykle obliczane na _pelna_
    moc urzadzenia, maja sporo 'zapasu' swoich 'zdolnosci filtrujacych'. taki
    filtr to zwykle po prostu rownolegle wpiety kondensator :) zalozmy w jednym
    urzadzeniu jest 0.1uF, w drugim 0.1uF, razem masz 0.2uF. wspolczynnik mocy
    sie poprawia, straty na transformatorach i przedluzaczu maleja, moc bierna
    maleje, moc czynna rosnie. miernik powinien wskazywac wiecej watow.
    chyba ze mierzy sume mocy biernej i czynnej, a moc bierna 'zgaduje' na
    podstawie wspolczynnika mocy. wtedy z racji poprawy wspolczynnika mocy
    zarejestruje mniej mocy biernej i mniej jej doda do wyniku . niby powinno
    byc tyle samo , ale miernik nie mierzy idealnie wspolczynnika mocy (tzn.
    urzadzenia typu telewizor nie pobieraja pradu 'liniowo' tak jak np. silnik)
    wiec ta korekta na moc bierna jest taka raczej 'zgrubna'.

    podlaczajac lepszy filtr (kondensator np.) mozesz lepiej zrozumiec jak
    licznik koryguje wskazania.
    moj np. jest prosty, nie koryguje ;) pokazuje tylko moc czynna.