  • 11. Data: 2009-07-27 20:35:10
    Temat: Re: laptopy i uziemienie
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Natomiast jeżeli zastąpisz zasilacz kablem łączącym masę
    > urządzenia z fazą, to faktycznie istnieje ryzyko poraże-
    > nia. Ale to przypadek skrajny.
    >
    > PS. Zresztą "laptopiki" nawet, jeśli mają zasilacz z wtykiem
    > na bolec, między zasilaczem a komputerem mają tylko na-
    > pięcie zasilające, masę i ew. przewód komunikacyjny.

    Ostatnio rozbierałem zasilacz w którym bolec uziemiający w gnieździe nie
    był do niczego podłączony tylko wlutowany w spore pole lutownicze przez
    co wyłącznie stanowił element mocowania gniazda do płytki

  • 12. Data: 2009-07-27 20:44:52
    Od: "Piter" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h4kpvk$daq$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > przedpisca dobrze zauważył, dobry sprzęt bolec uziemienia ma, słaby nie ma
    > (oszczędnosci na wszystkim jak leci:O)
    > a po to te uziemnienie we wtyczce powinno być że w razie awarii zasilacza
    > wywaliło bezpiecznik, lub róznicufkę a nie pojawiło sie niebezpieczne
    > napięcie na wtyczkach laptopa (do kturych masz bezposredni dostęp!:O)

    no i gdzie ci się dostanie ? masz metalową obudowę laptopa albo zasilacza ?
    gdzie chcesz rękę wcisnąć ? do portu usb ?

  • 13. Data: 2009-07-27 20:47:37
    Od: "Piter" <t...@o...pl>

    > Ostatnio rozbierałem zasilacz w którym bolec uziemiający w gnieździe nie
    > był do niczego podłączony tylko wlutowany w spore pole lutownicze przez co
    > wyłącznie stanowił element mocowania gniazda do płytki

    no i właśnie o tym pisałem, część producentów po prostu trzyma się pewnych
    standardów i zamawiają pewnie 1 rodzaj przewodu do wszystkiego

  • 14. Data: 2009-07-27 23:09:06
    Od: "Michal AKA Miki" <j...@...onetu.pl>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości

    > Nie do końca, w zasilaczach do laptopa jest separacja galwaniczna obwodu
    > WN I NN więc niebezpieczne napięcie do laptopa sie nie przedostanie.

    To tylko teoria

    Rozbieralem kiedys starszy zasilacz do Acera i do HP - oba mialy "symulacje"
    uziemnienia - w obu przypadkach gniazdko uziemnienia wisialo w powietrzu.
    Acer - made in Taiwan
    HP - made in Singapore

    Widzialem, ze DELL robi rozne zasilacze. Z reguly te mniejsze, przenosne
    maja plaska wtyczke na dwa bolce. Wieksze zasilacze, stosowane w stacjach
    dokujacych sa rozne - niektore maja plaska, niektora klasyczna komputerowa.
    Dotyczy to i nowych i starszych komputerow... nie ma reguly (przynajmniej
    jej nie widze).
    Ja wnioskuje z tego, ze nie ma to wiekszego znaczenia.

    Pozdrawiam
    Michal

  • 15. Data: 2009-07-28 12:14:04
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Piter" napisał:
    > no i gdzie ci się dostanie ? masz metalową obudowę laptopa albo zasilacza
    > ? gdzie chcesz rękę wcisnąć ? do portu usb ?

    w razie awarii zasialcza (jakieś pojedyńcze przebicie między wysokim i
    niskim napięciem) pojawi ci się wysoki potencjał na na wszelkich metalowych
    pinach gniazdek (usb, porty szeregowe, drukarkowe, monitorowe, wszystko co
    tam ma, i jeśli zrobisz z siebie zworkę między tymi pinami a ziemią to
    będzie bzzzzz.......

  • 16. Data: 2009-07-28 12:16:05
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Padre" napisał
    > Nie do końca, w zasilaczach do laptopa jest separacja galwaniczna obwodu
    > WN I NN więc niebezpieczne napięcie do laptopa sie nie przedostanie.

    każdy transformator ma separację galwaniczną (to wynika z zasady jego
    działania), ale to nie czyni go bezawaryjnym, a wrazie awarii przebicia tej
    separacji napięcie sie pojawi!:O!
    no ludzie, tuszcie czasem głową a nie du%&

  • 17. Data: 2009-07-28 12:18:12
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Padre" napisał:
    > Ostatnio rozbierałem zasilacz w którym bolec uziemiający w gnieździe nie
    > był do niczego podłączony tylko wlutowany w spore pole lutownicze przez co
    > wyłącznie stanowił element mocowania gniazda do płytki

    i właśnie to pole lutownicze podpięte pod uziemienie stanowi owe
    zabezpieczenie przeciwporazeniowe w razie uszkodzenia zasilacza (co moze
    zdarza się żadko, ale zdarza się)

  • 18. Data: 2009-07-28 15:54:06
    Od: "Piter" <t...@o...pl>

> [...]
    > wszystko co tam ma, i jeśli zrobisz z siebie zworkę między tymi pinami a

    no tak jakby babcia miała wąsy to by dziadkiem była, ale znasz w ogóle
    zasadę działania sieci TN-S i TN-C ?

  • 19. Data: 2009-07-28 15:58:21
    Od: "Piter" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h4n6i3$32k$2@atlantis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > tej separacji napięcie sie pojawi!:O!
    > no ludzie, tuszcie czasem głową a nie du%&

    gdzie się pojawi ? przecież nie masz połączenia bezpośrednio wtyczek z
    zasilaniem, po drodze jest mnóstwo elementów, stabilizatorów które prędzej
    zrobią zwarcie wielkoprądow niż przepuszczą 230V na wtyki, rusz trochę
    głową, albo nie wypowiadaj się w temacie o którym nie masz pojęcia.

    PS. wiesz co to 2 klasa ochronności ? wiesz że w zasilaczach już nie ma
    takiego transformatora ?

  • 20. Data: 2009-07-28 15:59:56
    Od: "Piter" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h4n6i5$32k$3@atlantis.news.neostrada.pl...

    > i właśnie to pole lutownicze podpięte pod uziemienie stanowi owe
    > zabezpieczenie przeciwporazeniowe w razie uszkodzenia zasilacza (co moze
    > zdarza się żadko, ale zdarza się)

    wow, niepodpięte pole lutownicze chroni przed czymś, no brawo, a wiesz że
    różnicówka (taka typowa w domu czy biurze) nie chroni przed pojawieniem się
    napięcia wyprostowanego ?