eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikalampy uliczneRe: lampy uliczne
  • Data: 2021-01-22 11:33:10
    Temat: Re: lampy uliczne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:600a0e59$0$529$6...@n...neostrada.
    pl...
    Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w
    wiadomości
    >W dniu 21.01.2021 o 19:36, J.F. pisze:
    >>> Roczny rachunek ZDM za światło do wspomnianych latarni - zużywają
    >>> 51,1 GWh energii - to ok. 27 mln zł. Po zmianach zużycie energii
    >>> szacuje się na 18 GWh, [...]
    >>
    >>> Kompleksowa wymiana poprawi też bezpieczeństwo. Liczące sobie po
    >>> kilka dekad latarnie świecą coraz słabiej.

    >Niby dlaczego? Prawa fizyki się zmieniły? Brudne klosze? Wyczyścić.

    Jakies zuzycie lampy wyladowczej chyba nastepuje i swieci coraz
    slabiej.

    Ale ... LED tez.

    >Są wycieraczki przy reflektorach samochodowych? Montować oprawy
    >z wycieraczkami.

    Mam wrazenie, ze to czesto od wewnatrz.


    >> Anyway - oficjalnie się podaje, że lumenów z wata sodówka i led
    >> (nasz led, nie dubajski) mają tyle samo.

    >Sodowe pomarańczowe do 200 lm/W,

    Tego to nie widzialem.

    >sodowe "złociste" do 150 lm/W,
    >są jeszcze specjalne "białe" chyba ok. 60 lm/W.

    Sodowe czy "rteciowki"


    >A ile ma LED? Jak wpływa na trwałość? Niedawno zimne białe do 80 lm/W
    >ciepłe 65 lm/W. Teraz podobno więcej.

    No widzisz - w Dubaju 200lm/W, w laboratorium 300
    https://www.cree.com/news-media/news/article/cree-fi
    rst-to-break-300-lumens-per-watt-barrier
    A to 6 lat temu bylo.

    A Philips jak wchodzil w latarnie uliczne, to o ile pamietam 50-70
    podawal.
    I juz byly "energooszczedne".

    Ktos tu klamie ... albo calej prawdy nie mowi :-)

    >> Ale:
    >> Odbłyśnik z wiekiem parszywieje i odbija mniej (co prawda można
    >> wymienić).

    Nie jest to po prostu kawal blachy w takich lampach ?
    Ale fakt - nawet kawal aluminium parszywieje.

    >> Ledy dają większą możliwość kierowania węższego strumienia tam
    >> gdzie trzeba.

    >Przy oświetlaniu równomiernym lub dużego obszaru to wątpliwa zaleta.

    Dokladnie.
    A i te oprawy do sodowek jakos tam strumien kieruja - widac w mglistą
    nosc.

    >> Producent twierdzi, że dłużej utrzymują pełną jasność (hehe, skąd
    >> wie, skoro najstarsza dioda tej serii ma rok?).

    Najstarsze wroclawskie swieca juz pare lat ... ale one mialy mniejsza
    wydajnosc.

    >> Pewną oszczędność daje też zwyczajne osłabienie oświetlenia
    >> (miejsc, gdzie nowe latarnie subiektywnie świecą dla mnie słabiej
    >> niż stare jest sporo).
    >Raczej obiektywnie, potwierdzam. Przyzwyczajanie do oszczędności...

    Obiektywnie stwierdzic trudno, bo oko ma swoje wady.
    Miernik by trzeba miec.
    Ale obiektywnie we wroclawiu to jakos podobnie swiecą.

    >> W sumie - wierzę w jakąś tam oszczędność, ale żeby 51->18? No way.

    >LED-ami można sterować - wygaszać lub załączać część matrycy
    >w zależności od... godziny? Można dowolnie często bez szkody
    >dla LED. Może czujniki ruchu?

    Tez mozliwe.

    >> Ciekawe też, jak się toto będzie starzeć i czy za 10 lat będzie
    >> można wymienić ledy bez wymiany całej lampy (co prawda są ledy na
    >> E40, ale wydajemisie, że stosują inne).

    > Raczej matryce. Wymienią jak się połowa rzędów przepali. Niby
    >zaleta bo wyładowcza jak się zacznie psuć to koniec.

    Ale ten palnik w wyladowczej to kilka zl kosztuje.
    Tyle ze wymiana pewnie ze 100 - bo to robota dla dzwigu i kilku osob.

    W dodatku cos slyszalem, ze pakuja w "zarowke sodową" dwa jarzniki,
    one swieca naprzemian i sumaryczna trwalosc jest bardzo duza.

    >Wadą jest mała odporność LED na wysokie temp., mniejsza sprawność,
    >szybsze zużycie. Podobno montowali w oprawach wentylatorki
    >i buczały w letnie noce.
    >Mam wrażenie, że bardziej oślepiają kierowców niż sodówki. Ostry,
    >jasny ale mały punkt bardziej znośny od dużej matrycy.

    IMO - przy tych odleglosciach to bez znaczenia, a kat obserwacji lampy
    mocno inny.

    W Bydgoszczy jakies strasznie nisko zamocowali, az sie dziwilem ze tir
    tego nie uszkodzi ... ale tez nie oslepiaja, a slupy pewnie tansze.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: