  • 1. Data: 2010-03-15 15:32:25
    Temat: lampowy dzwiek...
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    witam,

    ostatnio kolega gitarzysta/elektronik/programista postanowil sobie
    zbudowac wlasnymi silami wzmacniacz i wertuje tony schematow :)
    z czystej ciekawosci postanowilem dowiedziec sie na czym to mityczne
    "lampowe brzmienie" polega, a ktorego niektorzy wielbiciele doswiadczaja
    takze przy odsluchu wysokiej jakosci nagran audio.

    z lektury kilku watkow na forach internetowych wylaniaja sie przeslanki
    mowiace o tym, ze poziom "zycia w lampowym dzwieku" zwiazany jest
    z poziomem znieksztalcen intermodulacyjnych, zawartoscia parzystych
    harmonicznych (oraz w przypadku wzm. gitarowych z nielioniowym glosnikiem).
    pisze sie takze, ze silne sprzezenia zwrotne we wzmacniaczach
    tranzystorowych sa przczyna IMD, ktore gitarzystom zaklocaja przenoszenie
    transjentow. w przypadku wzmacniaczy niegitarowych nieduzej mocy
    (kilknascie watow) spotkalem zas taki slownomuzyczny opis, ze dobrze
    zbudowany wzmacniacz lampowy daje lagodny, pelen szczegolow, a jednoczesnie
    dynamiczny dzwiek.

    wylaniaja sie wiec pewne kierunki poszukiwania "lampowego dzwieku":
    - pasmo przenoszenia.
    (ograniczone do ~5kHz w przypadku glosnikow gitarowych.
    nie wiem jak to wyglada przy niegitarowych lampowych zestawach
    wysokiej klasy).
    - znieksztalcenia powstajace w transformatorze glosnikowym
    (magnetyczne nasycanie sie rdzenia).
    - znieksztalcenia intermodulacyjne zaklocajace przenoszenie transjentow.
    - pozytywny wplyw parzystych harmonicznych.
    - inne niezbadane czynniki zwiazane z cena zestawu ;)

    chyba idealne byloby okreslenie tej lampowosci dzwieku przez zbadanie
    zmian cisnienia powietrza w odpowiedzi na rozne probki instrumentow,
    na zestawach cenionych przez rzesze wielbicieli, ale nie wiem,
    czy ktos takie badania kiedys wykonywal, a doszukac sie nie moge.

    jesli macie Panowie jakies przemyslenia w tej kwestii, badz linki
    do jakis badan naukowych w tej materii to poprosze :)

  • 2. Data: 2010-03-15 15:58:44
    Temat: Re: lampowy dzwiek...
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    Z tego co ja pamietam ze szkoly to tranzystory mialy kiedys
    znieksztalcenia TIM nie wystepujace w lampowych wzmacniaczach i wlasnie
    z tych powodow lampowe sa lepsze (byly nie wiem jak teraz) W
    odpowiednich warunkach dalo sie to uslyszec podobno , bynajmniej na
    oscyloskopie mozna bylo zobaczyc.

  • 3. Data: 2010-03-15 17:57:39
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    wirefree wrote:

> [...]
    > z tych powodow lampowe sa lepsze (byly nie wiem jak teraz) W
    > odpowiednich warunkach dalo sie to uslyszec podobno , bynajmniej na

    hmmm, wyglada, ze faktycznie zarowno TIM (transient intermodular
    distortion) jak i SID (skew induced distortion) sa tu przyczna
    nieprzyjaznego brzmienia popularnych wzm. tranzystorowych.
    jednakoz podobno dobre tranzystorowce z odpowiednia kompensacja
    TIM/SID sa i tak tansze od dobrych lampowcow ;-)

  • 4. Data: 2010-03-15 18:06:31
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    Pawe? pisze:

> [...]
    > jednakoz podobno dobre tranzystorowce z odpowiednia kompensacja
    > TIM/SID sa i tak tansze od dobrych lampowcow ;-)

    Trzebaby wziac oscyloskop i sprawdzic !

  • 5. Data: 2010-03-16 00:05:44
    Od: PH <s...@w...pl>

    Paweł pisze:
> [...]
    > "lampowe brzmienie" polega, a ktorego niektorzy wielbiciele doswiadczaja
    > takze przy odsluchu wysokiej jakosci nagran audio.

    Ale czy jest sens?:) Bo jeśli chodzi o gitary to tak jak pomiędzy
    stareńkim klasycznym Defilem, a Yamahą, Admirą czy innym instrumentem
    "jest różnica" - to i pomiędzy lampowcami a tranzystorowymi
    wzmacniaczami będzie podobna. Nawet jeszcze lepiej, bo pomiędzy różnymi
    lampowcami są nawet bardzo słyszalne różnice.
    Zmiennych jest tak dużo, że szkoda chyba generalizować - wzmak ma grać
    dobrze.

    Z konkretów, to sam pamiętam jak bardzo byłem zdziwiony, że na charakter
    dźwięku z wzmacniacza mojego kolegi miało wpływ to czy pracuje na
    prostowniku lampowym, czy półprzewodnikowym (miał przełącznik).

    Myślę, że zupełnie inaczej jest w klasie hi-fi, hi-end. Sinus ma być
    sinus i chyba kropka. Chyba bo skoro da się uślicznić kilkoma
    kliknięciami zdjęcia do playboya to z jednowymiarowym "dźwiękiem" też da
    się to jakąś techniką zrobić. Audiofil powie, że z płaskiego sinusa
    wydobyłeś głębię - a Ty zapomniałeś skompensować jakichś tam zniekształceń.

    --
    PH

  • 6. Data: 2010-03-16 08:33:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello PH,

    Tuesday, March 16, 2010, 1:05:44 AM, you wrote:

    > Ale czy jest sens?:) Bo jeśli chodzi o gitary to tak jak pomiędzy
    > stareńkim klasycznym Defilem, a Yamahą, Admirą czy innym instrumentem
    > "jest różnica"

    Czyżbyś sugerował, że pomiędzy instrumentami nie ma różnic? Czy Ty
    masz choć pierwszy stopień słuchu muzycznego (słyszysz, że grają)?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-03-16 09:12:29
    Od: PH <s...@w...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Czyżbyś sugerował, że pomiędzy instrumentami nie ma różnic? Czy Ty
    > masz choć pierwszy stopień słuchu muzycznego (słyszysz, że grają)?
    >
    > [...]

    Obawiam się, że ironii w moim zdaniu nie było. Pierwszy stopień
    umuzykalnienia mam na pewno, choć słuchu absolutnego zupełni nie posiadam.
    Sugerowałem, że jak najbardziej jest różnica. Tylko w przypadku
    porównywania wzmacniaczy do gitar, jest to równie trudne z porównywaniem
    samych instrumentów.

    --
    PH

  • 8. Data: 2010-03-18 22:24:54
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

    Uzytkownik "wirefree" napisal"

    > znieksztalcenia TIM nie wystepujace w lampowych wzmacniaczach

    Wystepuja.

    > z tych powodow lampowe sa lepsze (byly nie wiem jak teraz)

    Byly i sa do specjalnych zastosowan. Zaden szanujacy sie gitarzysta nie
    podlaczy insrumentu do wzmacniacza tranzystorowego.

    > odpowiednich warunkach dalo sie to uslyszec podobno , bynajmniej na
    > oscyloskopie mozna bylo zobaczyc.

    Z tym ogladaniem na oscyloskopie to rózne bywalo. Najtezsze naukowe glowy
    nie potrafia wyjasnic do dzisiaj dlaczego teoretycznie kilka rzedów
    wielkosci lepszy, badany najlepsza aparatura wzmacniacz tranzystorowy brzmi
    gorzej od lampowego. Malo wprawne ucho nie uslyszy róznicy jesli wzmacniacz
    tranzystorowy pracuje na mikrofon, organy, czy syntezator. Natomiast gitara
    natychmiast go zdemaskuje.

    Jakims posrednim rozwiazaniem sa wzmacniacze na MOSF-etach. Mimo wszystko
    jednak nie dorównuja lampowym. Komeser potrafi ocenic fantastyczne brzmienie
    róznych przesterów i podobnych efektów Masrshalla, czy Fendera. Nikomu
    jeszcze nie udalo sie uzyskac takich koncertowych brzmien na tranzystorach.
    I nie wiadomo dlaczego.

    Mialem dawno temu ciekawe doswiadczenie. Mój kolega, namietny meloman mial
    mase drogiego sprzetu odsluchowego. Przypadkiem uslyszal muzyke Bacha
    odtwarzana z czarnej plyty gramofonowej na moim Regencie 60 i kolumnach na
    niemieckich glosnikach 12,5 W. Powalilo go na kolana.

    Remek

  • 9. Data: 2010-03-18 22:34:24
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    Wybacz ale czego nie uslyszysz to juz na 100% zobaczysz na oscyloskopie.
    Tzw obwiednia dzwieku to wlasnie brzmienie

  • 10. Data: 2010-03-18 22:41:03
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

    Uzytkownik "wirefree" napisal:

    > Wybacz ale czego nie uslyszysz to juz na 100% zobaczysz na oscyloskopie.
    > Tzw obwiednia dzwieku to wlasnie brzmienie

    Tak Ci sie tylko wydaje. Nie mam zamiaru prowadzic tu wykladu. Poducz sie.
    Poczytaj duzo o temacie, a moze zrozumiesz swój blad.

    Remek