  • 21. Data: 2009-01-20 22:12:02
    Temat: Re: lampowe stereo
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Tue, 20 Jan 2009 18:47:16 +0000 (UTC) na fali pl.misc.elektronika stacja
    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

    > Prawdziwy może być powyższy opis rzeczywistości, ale argument (za tym,
    > by dekoder był tranzystorowy, a wszystko inne lampowe) nadal kiepski.
    > Pasmo audio to nie tylko dekoder, a i z innymi częstotliwościami też
    > by sobie tranzystor poradził.

    Owszem, ale tranzystory mocy wtedy były drogie, kiepskie i łatwopalne,
    dobrych tranzystorów w.cz. w zasadzie nie było (pamiętaj - wtedy w
    powszechnym uzyciu były fale krótkie). A dekoder stereo - silne sygnały
    (zyli szumy masz gdzieś), małe częstotliwości, - z tym sobie juz w latach
    50-tych tranzystory świetnie radziły. Do tego prościej zrobić moduł na
    małych elementach niż na wielkich i grzejących się.

    > To znaczy jak, w skrzynce był dwukanałowy wzmacniacz audio, przez który
    > można było sobie płyt posłuchać, a radio w nim było mono?

    Dokładnie tak.

    > Przyznam, że
    > czegoś takiego nie widziałem. Natomiast lampowe radio stereo widziałem
    > (i słyszałem). Jakieś niemieckie, Telefunken czy coś.

    A jestes pewien, że ów dekoder nie był modułem? Bo właśnie Telefunkeny
    (i Saby, czyli chyba dwie najważniejsze na tym polu firmy z NRF) miały
    taki moduł. Akurat stoi u mnie taka Saba, absolutnie topowy model.

    > A jak wytłumczyć fakt, że w lampowych radiach często były tranzystorowe
    > dekodery? Ja sobie to racjonalizuję teorią Starych Sprawdzonych Sposobów.
    > Tradycja -- mówiąc inaczej. We fabryce inżyniery znały się na lampach,
    > no to trzaskali cały czas lampowe. No i znali się na radiach, ale na
    > jakimś stereo, to już niekoniecznie. Zdublować wzmacniacz, to jeszcze
    > potrafili. Ale od tego stereo, to był już jakiś Nowy, co umiał na
    > tranzystorach. Albo po prostu umiał "zaadaptować" dekoder z innego,
    > tranzystorowego radia (może nawet "zaadoptować" będzie tu lepszym słowem).

    UKF w tamtych czasach robiło się na lampach i tylko na lampach. Tranzystory
    pracujące przy 100MHz kosztowały majątek, a parametry nie były za dobre.
    Zresztą pierwsze radia tranzzystorowe UKF miały znacznie niższą pośrednią,
    AFAIR ok 6MHz, własnie z powodu ceny tranzystorów.

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 22. Data: 2009-01-20 22:17:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Neptun 621?. I jego warszawski odpowiednik: T6151/FE201.

    Nie mam pojęcia. One wszystkie jednakie były, jak na moje oko.

    > Nie przypominam sobie tego powrotu do lampowej końcówki.

    Tego jestem w stu procentach pewien. Na własne oczy widziałem.

    > W latach 70-tych nastapił spory przeskok - nieźle podgoniliśmy.

    A w latach osiemdziesiątych regres. Autobusy na licencji Berlieta,
    ze skrzynią biegów sterowaną elektrycznym dżojstikiem, otrzymały
    wajchę o skoku między biegami circa półtora metra i cięgłami
    kowalskiej roboty pod podłogą aż do silnika z tyłu. W elektronice
    też to podobnie wyglądało.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2009-01-20 22:22:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Irokez napisał:

    > Libra.(bodajże 201)
    > UL1550 do zasilania głowicy - scalak.. tak wiem ;]
    > Tranzystory no i lampy.

    A nie, ten to miał sporo lamp, ze sześć chyba. Miałem taki. Zanim go
    zaczęli produkować, długo zapowiadali, że będzie bardzo nowoczesny.
    Na układach scalonych. No i w końcu miał układ scalony. Jeden. Ale za
    to z aż dwiema końcówkami. Ten UL1550 właśnie, czyli stabilizowaną
    diodę Zenera na kilkadziesiąt woltów.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2009-01-20 22:39:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Irokez,

    > Libra.(bodajże 201)
    > UL1550 do zasilania głowicy - scalak.. tak wiem ;]
    > Tranzystory no i lampy.

    Nie - chodzi o w pełni bezlampowy, w którym powrócono do lampowych
    końcówek. Libra była przed pierwszymi bezlampowymi T6151/FE201 i
    Neptunem 625. Libra to pi razy oko rok 1974, a tamte to 1977 - 3 lata
    różnicy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 25. Data: 2009-01-20 22:40:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

    > Owszem, ale tranzystory mocy wtedy były drogie, kiepskie i łatwopalne,
    > dobrych tranzystorów w.cz. w zasadzie nie było (pamiętaj - wtedy w
    > powszechnym uzyciu były fale krótkie).

    Bez przesady z tym powszechnym użyciem. W Związku Radzieckum, W USA, to
    tak. Ale w Polsce? Tylko do słuchania Wolnej Europy. A w wolnej Europie,
    to już do niczego.

> [...]
    > częstotliwości, - z tym sobie juz w latach 50-tych tranzystory
    > świetnie radziły. Do tego prościej zrobić moduł na małych elementach

    Ale emisja stereo, to w Polsce pierwsza połowa lat '70, a w Europie
    trochę wcześniej. Wtedy z torem p.cz. problemów być nie mogło, a i z
    resztą AM również. Nawet z falami krótkimi.

    > Dokładnie tak.

    No to ja takiego nie widziałem.

    > A jestes pewien, że ów dekoder nie był modułem? Bo właśnie Telefunkeny
    > (i Saby, czyli chyba dwie najważniejsze na tym polu firmy z NRF) miały
    > taki moduł. Akurat stoi u mnie taka Saba, absolutnie topowy model.

    To była jakaś taka skrzynia all-in-one, jak starsze monofoniczne radia.
    Głośniki na bocznych ściankach. No i stereo było. Dekodera na zewnątrz
    nie miało.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2009-01-20 22:44:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Głowice były na ECC85/ECC88, ECC83 na pracę w zakresie UKF bys raczej
    > nie namówił, to typowa lampa audio.

    Możliwe, numerków nie pamiętam, ja to tylko przepisałem za przedmówcą.

    > Nie kojarzę w Polsce żadnego odbiornika lampowego z głowicą na
    > półprzewodnikach, co nie znaczy że takiego na pewno nie było, ale jak
    > był to raczej rzadki lub prototypowy model.

    Antykryzysowy. A rzadki, tak jak wszystko było wtedy rzadkie. Zresztą
    nie upieram się, że w ogóle był.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2009-01-20 22:44:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    [...]

    > Nie mam pojęcia. One wszystkie jednakie były, jak na moje oko.
    > Tego jestem w stu procentach pewien. Na własne oczy widziałem.

    Mylisz pojęcia - zarzucono produkcję T6151 - za duży "wsad dewizowy" -
    i wrócono do bodaj T6121, ale T6121 był produkowany już wcześniej.
    Tyle, że to było jeszcze za Gierka - w 1979 roku Neptun625 był już nie
    do kupienia. A zresztą Unimor w ogóle wstrzymał produkcję telewizorów
    na jakiś czas.

    [...]

  • 28. Data: 2009-01-20 22:52:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > Tyle, że to było jeszcze za Gierka - w 1979 roku Neptun625 był już nie
    > do kupienia. A zresztą Unimor w ogóle wstrzymał produkcję telewizorów

    Nie mam pojęcia jakie miał numerki. Wiem tyle, że jedyne lampy
    (dwie) miał do odchylania, i że były już wcześniej robione całkiem
    bezlampowe konstrukcje. A mogło to być za Gierka, przecież wtedy
    też dziadostwo było.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2009-01-20 23:04:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

> [...]
    > (dwie) miał do odchylania, i że były już wcześniej robione całkiem
    > bezlampowe konstrukcje. A mogło to być za Gierka, przecież wtedy

    Ale jest istotna różnica pomiędzy rzekomym przerabianiem Neptuna 625
    na lampowy a rozwojem starej Libry 201 w kierunku T6105 (przypomniałem
    sobie prawdziwy numer). Zastosowanie lampowej końcówki w czymkolwiek
    zbliżonym do Neptuna 625 czy też T6151/FE201 było technicznie
    niewykonalne - brak odpowiedniego zasilania.

  • 30. Data: 2009-01-20 23:09:19
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):

    > Też. Ale nie koniecznie. Przełącznik wejść ma również pozycję MPX.

    W 1978 roku w Stockholmie trafił mi w ręce dokładnie ten, już wtedy
    zabytkowy odbiornik do renowacji i naprawy.
    Już nie pamiętam, czy była to wersja na 220V czy był do tego
    autotransformator.
    Po wymianie dwóch lamp i rozruszaniu przełączników, potencjometrów radio
    zagrało.
    Dekodera stereo nie było, bardzo się zdziwiłem, że jednoczesnie było słychać
    w jednym kanale FM a w drugim AM.
    Znalazł się Owner's Manual i wyjaśniło się - sprzęt przeznaczony był do
    odbioru dziwnych, jak dla mnie, bo "niesymetrycznych" transmisji stereo -
    jeden kanał FM drugi AM.
    Szwedzi o takich transmisjach u siebie nie słyszeli.
    Receiver miał stanąć na honorowym miejscu w dużym salonie Hi-Fi w
    Stockholmie.
    Wmak