  • 1. Data: 2012-03-26 21:12:07
    Temat: lampa bakteriobójcza do oczka wodnego - jak działa?
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Pytanie w imieniu kolegi z pracy, który ma oczko wodne przy domu.
    Przestała mu działać lampa UV, zapobiegająca rozwojowi glonów i innych
    bakterii (producent Aqua-szut, moc 11W). Ma ona postać przezroczystej
    rury wygiętej w kształt litery U, z jednym wyprowadzeniem na każdym jej
    końcu (choć w środku są widoczne "grzejniki"). Zasilanie odbywa się
    poprzez dławik, znajdujący się w typowej obudowie wtyczkowej. Nie wiem
    jak jest realizowany zapłon lampy - w środku poza dławikiem i
    bezpiecznikiem polimerowym znajduje się mała płytka z elektroniką:
    trzema opornikami, jednym kondensatorem, jedną diodą prostowniczą,
    jednym LEDem sygnalizującym pracę lampy (ponieważ w normalnych warunkach
    sama lampa jest praktycznie niewidoczna) i jakimś scalakiem/tranzystorem
    w obudowie TO-92. Płytka jest podłączona równolegle do lampy. Wedle
    kolegi wcześniej LED normalnie świecił w trakcie pracy lampy (która jest
    nowa), teraz tylko błyska raz przy podłączaniu "zasilacza" do sieci.
    Napięcie na wyjściu przy niepodłączonej lampie wynosi ok. 19V AC. Tak na
    logikę to ta lampa (bo ma 2 wyprowadzenia) jest zapalana na zimno,
    impulsem wysokiego napięcia. Układ na płytce robi za coś w rodzaju
    startera, zwierając na chwilę stronę wtórną dławika, który po jej
    rozwarciu generuje szpilkę zapalającą lampę. Ale na coś takiego to ta
    płytka wygląda mi zbyt prosto. Jak to ustrojstwo działa?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2012-03-27 01:37:43
    Od: " nenik" <n...@W...gazeta.pl>

    Jedne maja zaplonnik w obudowie a drugie nie.
    Te z zaplonnikiem wymagaja tylko typowego dlawika, a te drugie bez zaplonnika
    w srodku zwykle wymagaja calego ukladu przetwornicy.

  • 3. Data: 2012-03-27 06:43:13
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "badworm" <n...@p...pl> wrote in message
    > Jak to ustrojstwo działa?

    To jest po prostu świetlówka która różni się od takiej typowej,
    białej dwoma szczegółami:
    - jej rurka wykonana jest ze szkła kwarcowego, nie tłumiącego UV
    - jej rurka nie jest pokryta od środka luminoforem świecącym
    światłem widzialnym pod wpływem niewidzialnego UV.

    Poza tym jest to normalna świetlówka zapalana na zimno.
    Znajdziesz wiele lamp "cold start" świecących również na biało.

  • 4. Data: 2012-03-27 21:14:27
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 26 Mar 2012 23:37:43 +0000 (UTC), nenik napisał(a):

    > Jedne maja zaplonnik w obudowie a drugie nie.
    > Te z zaplonnikiem wymagaja tylko typowego dlawika, a te drugie bez zaplonnika
    > w srodku zwykle wymagaja calego ukladu przetwornicy.

    Ciężko powiedzieć czy sama lampa ma w sobie starter bo przejścia między
    wyprowadzeniami nie ma. Jutro powinienem wiedzieć czy ten kawałek
    elektroniki faktycznie pełni funkcję zapłonnika.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 5. Data: 2012-03-28 19:14:23
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ciężko powiedzieć czy sama lampa ma w sobie starter bo przejścia między
    > wyprowadzeniami nie ma. Jutro powinienem wiedzieć czy ten kawałek
    > elektroniki faktycznie pełni funkcję zapłonnika.

    Lampa nie ma w sobie nic tylko elektrody. Typowa lampa do zimnego startu.
    http://nemesis.lonestar.org/reference/electricity/fl
    uorescent/instant.html

  • 6. Data: 2012-03-29 10:28:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 28 Mar 2012 12:14:23 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Jutro powinienem wiedzieć czy ten kawałek

    Skoro jest dławik (taki na rdzeniu z blach) to i zapłonnik musi być. Zatem
    ta elektronika to na 100% zapłonnik.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2012-03-29 14:12:55
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> wrote in message

    > Skoro jest dławik (taki na rdzeniu z blach) to i zapłonnik musi być.
    > Zatem ta elektronika to na 100% zapłonnik.

    Zapłonnik z bimetalowym wyłącznikiem ma sens gdy
    masz świetlówki podgrzewane. A do tego musisz mieć
    dwa druty idące do każdego końca rury...
    Badworm pisze, że do rury ma jeden drut z każdej strony.
    Więc nie może mieć rury podgrzewanej, ma zimny start.
    A dławik może tam być tylko dlatego że rura i układ jest
    na amerykańskie napięcie 120V i dławik zbija nasze 220V.

  • 8. Data: 2012-03-29 14:39:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2012 07:12:55 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Zapłonnik z bimetalowym wyłącznikiem ma sens gdy
    > masz świetlówki podgrzewane. A do tego musisz mieć
    > dwa druty idące do każdego końca rury...

    Oj, przecież to oczywiste że nie mówię o tradycyjnym bimetalowo-jarzeniowym
    ani o elektronicznym zapłonniku wykorzystującym energię zmagazynowaną w
    dławiku tak jak ten bimetalowy:
    http://www.elektroinstalacje.info/news.php?readmore=
    24 lecz o zapłonniku
    generującym impuls wysokiego napięcia samoistnie, np. takim:
    http://www.febri.pl/index.php/id_367.html. Ten nie wymaga obecności
    żarników dla wywołania przpływu prądu przez dławik.
    A dławik jest zawsze po to powiększyć zbyt małą oporność dynamiczną rury.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2012-03-31 22:14:37
    Od: " nenik" <n...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > A dławik może tam być tylko dlatego że rura i układ jest
    > na amerykańskie napięcie 120V i dławik zbija nasze 220V.

    To ze z obudowy wychodza 2 koncowki nie oznacza tego ze wewnatrz obudowy
    plastikowej do swietlowki musza isc 2 przewody bo ida 4.
    Tlumacze ze sa 2 rodzaje takich swietlowek, jedne maja starter drugie go nie
    maja. Autor powinien sam wiedziec czy to co w srodku to dlawik czy transformator.

  • 10. Data: 2012-04-01 22:11:53
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 31 Mar 2012 20:14:37 +0000 (UTC), nenik napisał(a):

> [...]
    > maja. Autor powinien sam wiedziec czy to co w srodku to dlawik czy transformator.

    Dławik, dławik. Trzykońcówkowy element na płytce okazał się być triakiem
    - nowy jest już w drodze z TME. Przy okazji wyszło, że ta lampa ma
    sprytne zabezpieczenie przed włączeniem bez założonej obudowy - w środku
    cokołu świetlówki jest coś na wzór kontaktronu i lampa startuje po
    przyłożeniu tam magnesu, który normalnie zapewne znajduje się w
    sąsiadującym miejscu w obudowie.
    GG#2400455 ICQ#320399066