    From: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: lambda i clojures
    Date: Sun, 16 Oct 2011 12:09:07 +0200

    W dniu 2011-10-16 11:01, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:

    > denerwuje mnie to niepowiernie bo nic z tego nie rozumiem,
    > np w c funkcja jest definiowana tylko raz i dotego w globalnym
    > kontekscie wiec powiedzmy ze to c nie dotyczy
    >
    > ale czy tam gdzie tego sie uzywa taka funkcje definiuje sie kilka
    > razy w roznych kontekstach? czy kazda z nich przechwytuje ten kontekst
    > raczej przez referencje czy przez wartosc? czy np jesli jest 5 definicji
    > to te wspolne przechwycine dane sa wspolne dla tych definicji?

    Przez referencję. W przykładzie powyżej obie funkcje korzystają
    z tego samego licznika, bo zostały zdefiniowane w tym samym środowisku
    i przechwyciły tą samą zmienną.

    CL-USER> (następny)
    1
    CL-USER> (następny)
    2
    CL-USER> (poprzedni)
    1
    CL-USER> (poprzedni)
    0
    CL-USER> (następny)
    1

    Gdybym napisał to tak:

    (let ((licznik 0))
    (defun następny () (setf licznik (1+ licznik))))

    (let ((licznik 0))
    (defun poprzedni () (setf licznik (1- licznik))))

    to każda z funkcji miałaby osobny licznik

    CL-USER> (następny)
    1
    CL-USER> (następny)
    2
    CL-USER> (poprzedni)
    -1
    CL-USER> (następny)
    3
    CL-USER> (poprzedni)
    -2

    Mógłbym chcieć też móc ustawiać krok inkrementacji dla obu
    liczników jednocześnie i napisać tak:

    (let ((krok 1))
    (defun krok (x) (setf krok x))

    (let ((licznik 0))
    (defun następny () (setf licznik (+ licznik krok)))
    )

    (let ((licznik 0))
    (defun poprzedni () (setf licznik (- licznik krok)))
    )
    )

    wtedy krok jest wspólny dla obu funkcji a liczniki oddzielne

    CL-USER> (następny)
    1
    CL-USER> (krok 10)
    10
    CL-USER> (następny)
    11
    CL-USER> (poprzedni)
    -10
    CL-USER> (krok 4)
    4
    CL-USER> (poprzedni)
    -14
    CL-USER> (następny)
    15

    W językach takiego typu jak lisp bardzo ważne jest, żeby
    przestać utożsamiać funkcję z nazwą, która ją aktualnie
    reprezentuje. Nazwy to tylko etykietki dowiązane do obiektów
    języka (funkcji, zmiennych itd.) - obiekt może mieć jedną,
    wiele lub nie mieć żadnej dowiązanej nazwy.

    Można np. napisać to

    tak:

    (defvar *licz*
    (let ((licznik 0))
    (list
    (lambda ()
    (setf licznik (1+ licznik)))
    (lambda ()
    (setf licznik (1- licznik))))))

    taka konstrukcja zwraca listę funkcji (którym nie nadano nazw)

    CL-USER> *licz*
    (#<COMPILED-LEXICAL-CLOSURE #xC9E7EC6> #<COMPILED-LEXICAL-CLOSURE
    #xC9E7E9E>)

    i korzystać z licznika tak:

    CL-USER> (funcall (first *licz*))
    1