  • 11. Data: 2012-10-25 11:07:30
    Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    news:5088f996$0$1215$65785112@news.neostrada.pl...
    > Dlaczego... przecież żelowe albo te inne bezobsługowe także mają bardzo
    > podobnie podawane przez producentów wartości ładowania. Praca buforowa
    > przyjmuje się zakres 13,5-13,8V. W kazdym UPSie tyle jest, i to jest
    > napięcie pod którym kazdy ołowiowy akumulator może sobie wisieć nawet rok.

    14,5 != 13,6.
    Najlepsze buforwe to jest 13,65 (20 st. C) - 3mV na cele na 1 stopień
    różnicy od 20 to wynika z chemii.
    Wyładowane AGM ciągnie się do 14,5 i po osiągnięciu puszcza na buforowe.
    Albo ciagnie tylko do buforowego i trzyma, wtedy jednak dłużej dochodzi do
    100% naładowania.
    Z elektrolitem ciekłym może pociągnąć do 15,5V i puścić luzem albo na
    buforowe w celu utrzymania ładunku.
    Mam pod opieką setki różnych akumulatorów widzę jak się miewają ;-). Dla
    mnie trwałość to podstawa bo klient nie wróci.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 12. Data: 2012-10-25 11:57:07
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Ukaniu" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości
    >

    > 14,5 != 13,6.

    Nie bardzo rozumiem co masz na myśli, jaki cel, dowodząc że są nie równe.
    Jedno jest najczęściej spotykanym napięciem instalacji samochodowej a drugie
    to napięcie z zakresu napięć pracy buforowej.

    > Najlepsze buforwe to jest 13,65 (20 st. C) - 3mV na cele na 1 stopień
    > różnicy od 20 to wynika z chemii.

    Tak ale w większości UPSów jest ustawione po prostu w zakresie 13,5-13,8.
    Czasem jest uwzględniona temperatura ale przeważnie nie. Wielu producentów w
    kartach swoich akumulatorów podaje nieznacznie się różniące zakresy napięć
    pracy buforowej i cyklicznej, aczkolwiek ogólnie jest to np. dla buforowej
    13,5-13,8.

    > Wyładowane AGM ciągnie się do 14,5 i po osiągnięciu puszcza na buforowe.

    No chyba ładowanie...

    W UPSach smartach jakie mam jest sobie zwykła przetwornica na sztywno
    ustawiona na sztywno na "jakieś" napięcie z podanego w/w zakresu, a w
    prostrzych to ja widywałem LM317 z PRkiem do podregulowania napięcia.

    > Albo ciagnie tylko do buforowego i trzyma, wtedy jednak dłużej dochodzi do
    > 100% naładowania.

    Mam w serwerowni przy UPSie 4 x 12V/100Ah. Od lat kilku są trzymane
    indywidualnie każdy swoim zasilaczem pod napięciem około 13,7V z
    ogranicznikiem prądowym na zwykłych żarówkach samochodowych.

    Marek
    Marek

  • 13. Data: 2012-10-25 12:15:34
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Nie bardzo rozumiem co masz na myśli, jaki cel, dowodząc że są nie równe.
    > Jedno jest najczęściej spotykanym napięciem instalacji samochodowej a
    > drugie to napięcie z zakresu napięć pracy buforowej.

    Odpowiadam na post kogutka o możliwości dowolnie długiego utrzymania
    akumulatora na napięciu 14,5V.

> [...]
    > w kartach swoich akumulatorów podaje nieznacznie się różniące zakresy
    > napięć pracy buforowej i cyklicznej, aczkolwiek ogólnie jest to np. dla

    Wiem jak jest bo zawodowo je naprawiam, co nie zmienia faktu, że trwałość
    akumulatora zalezy bardzo od napięcia buforowego.
    UPS z napięciem 13,8 gwarancję wytrzyma ale 5 lat nie, chyba że jest w mocno
    klimatyzowanej serwerowni. Przez moje ręce przeszło tysiące akumulatorów.
    Widzę po kilku latach co z nimi się dzieje.
    Nie wypuszczę z warsztatu UPS który bez stabilizacji od temepratury napięcia
    trzyma na akumulatorze 13,8 V (szczególnie małą gorącą cegłe pod stół)

    > No chyba ładowanie...

    Wyładowane np. po zaniku napięcia za pomocą ładowarki automatycznej "się
    ciągnie" do 14,5 i przechodzi na niższe napiecie. w ten sposób szybciej
    uzyskujemy 100% ładunku.
    Niektórzy producenci to stosują.

    > W UPSach smartach jakie mam jest sobie zwykła przetwornica na sztywno
    > ustawiona na sztywno na "jakieś" napięcie z podanego w/w zakresu, a w
    > prostrzych to ja widywałem LM317 z PRkiem do podregulowania napięcia.

    W smartach zależnie od wersji bywa kontrola od temperatury.

    > Mam w serwerowni przy UPSie 4 x 12V/100Ah. Od lat kilku są trzymane
    > indywidualnie każdy swoim zasilaczem pod napięciem około 13,7V z
    > ogranicznikiem prądowym na zwykłych żarówkach samochodowych.

    I jest im dobrze, chyba że masz tam 35 stopni.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 14. Data: 2012-10-25 12:32:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ukaniu,

    Thursday, October 25, 2012, 12:15:34 PM, you wrote:

    > Odpowiadam na post kogutka o możliwości dowolnie długiego utrzymania
    > akumulatora na napięciu 14,5V.

    Cóż. Dobrze, że mój stary Delkor nie czytał grupy, bo by się zagotował
    na tych 14.4V po miesiącu a nie po 8 latach jazdy w długich trasach...

    Ale wracajac do wyższości jednych świąt nad innymi - mitów wokół
    ładowania akumulatorów powstaje coraz więcej a i tak akumulatorom
    ołowiowym najbardziej szkodzi pozostawanie w stanie rozładowanym a nie
    ładowanie mniejszym lub większym prądem czy tez dyskusja o tym, że
    na ogniwo ma być 2.3 czy 2.4V.

    Śmieszy mnie to to wielkie teogderyzowanie. Też dawno temu pracowałem
    przy akumulatorach, wielkich. Ładowalismy je cyklicznie do 2.7-2.8V/ogniwo
    a buforowo utrzymywaliśmy 2.4V i dolewaliśmy wodę, bo to otwarte
    akumulatory były. Zainstalowane na długo przed tym, jak ja przy nich
    pracowałem i wytrzymały jeszcze sporo lat.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2012-10-25 12:52:31
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    wiadomości news:835063880.20121025123243@pik-net.pl.invalid...

    > Cóż. Dobrze, że mój stary Delkor nie czytał grupy, bo by się zagotował
    > na tych 14.4V po miesiącu a nie po 8 latach jazdy w długich trasach...

    Zostaw akumulatorownie 64 x 200Ah na 14,4 V non stop i daj gwarancję na 2
    lata na akumulatory...

> [...]
    > akumulatory były. Zainstalowane na długo przed tym, jak ja przy nich
    > pracowałem i wytrzymały jeszcze sporo lat.

    Roman - ja nie teoretyzuje, ja widzę co i w jakim stanie przychodzi do
    serwisu.
    Ale niech tam, w sumie dbanie o akumulator który nie przecodzi przez moje
    ręce nie leży nic a nic w moim interesie.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 16. Data: 2012-10-25 13:17:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ukaniu,

    Thursday, October 25, 2012, 12:52:31 PM, you wrote:

    > Zostaw akumulatorownie 64 x 200Ah na 14,4 V non stop i daj gwarancję na 2
    > lata na akumulatory...

    Ale co to takiego wielkiego? Obowiązkiem obsługi akumulatorni jest
    dolewanie wody - przy 2.4V na ogniwo poza bardzo lekkim gazowaniem nic
    się nie dzieje.

> [...]
    > Ale niech tam, w sumie dbanie o akumulator który nie przecodzi przez moje
    > ręce nie leży nic a nic w moim interesie.

    Ale - po raz kolejny - dbanie polega na pilnowaniu poziomu
    elektrolitu. Jak akumulator zostanie zasuszony, to nic mu nie pomoże.
    Ale to tylko kwestia konstrukcji i/lub obsługi.

    Akumulatory samochodowe latami dzialaja w bardzo ciężkich warunkach z
    ładowaniem buforowym 2.4V/ogniwo i nie ładowanie je zabija.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2012-10-25 14:02:54
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Wyładowane np. po zaniku napięcia za pomocą ładowarki automatycznej "się
    > ciągnie" do 14,5 i przechodzi na niższe napiecie. w ten sposób szybciej
    > uzyskujemy 100% ładunku.
    > Niektórzy producenci to stosują.

    Ok wpierw zrozumiałem że masz namyśli "ładowane AGM ciągnie się do 14,5..."
    czyli cykl ładowania
    Teraz już wiem co miałeś na myśli.

    Miałem w rękach kilka smartów o mocy 400VA, 1200, 1400. Używam też 1400VA i
    400VA u siebie. Tam akurat tego nie zauwazyłem. W jednym nawet układ
    przetwornicy wymieniałem. Zwykła przetwornica z na sztywno ustawionym
    napięciem.

    Marek

  • 18. Data: 2012-10-25 14:10:58
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > akumulatory były. Zainstalowane na długo przed tym, jak ja przy nich
    > pracowałem i wytrzymały jeszcze sporo lat.

    Nie raz miałem okazję wymieniać spuchnięty akumulator, tak że ciężko było go
    wyjąć z kieszeni UPSa, który "panie dopiero pół roku przecież ma" A tu
    okazuje że napięcie ładowania ponad 13,8V i wysechł. Dolewanie wody w
    żelowych jest mocno nie na miejscu. Prywatnie to sobie mogę
    poeksperymentować ale klientowi... nawet nie wiadomo która cela za sucha i
    ile za sucha.
    Prócz tego w wielu UPSach np. jak smartach trzeba przeprowadzić kalibrację
    UPSa, czyli sprawdzić napięcie ładowania, porównać je z napięciem jakie
    odczytuje procesor z przetwornika AD i ewentualnie skorygować rejestr,
    porównać odczytane obciążenie z faktycznym np. halogenem 400W i ewentualnie
    skorygować rejestr. Następnie przejść przez cykl pełnego ładowania i
    rozładowania z 60% mocy aby UPS na nowo zapisał sobie charakterystykę nowego
    akumulatora i wiedział jak go ładować.

    Marek

  • 19. Data: 2012-10-25 14:15:11
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    wiadomości news:67979359.20121025131704@pik-net.pl.invalid...

    > Ale co to takiego wielkiego? Obowiązkiem obsługi akumulatorni jest
    > dolewanie wody - przy 2.4V na ogniwo poza bardzo lekkim gazowaniem nic
    > się nie dzieje.

    Moja wina, że pomieszałem sprawy - teraz praktycznie w UPS masz AGM i tam
    poza wycieraniem kurzu nic się nie robi. Stąd dbanie o to o co jedynie
    można - napięcie i temepratura.

    > Akumulatory samochodowe latami dzialaja w bardzo ciężkich warunkach z
    > ładowaniem buforowym 2.4V/ogniwo i nie ładowanie je zabija.

    Tylko, nie są w szeregu. Druga sprawa to czas pozostawania pod napięciem
    14,5V kiedy już zgromadzą 100% ładunki i pad idzie tylko na gazowanie i
    ciepło. No ale fakt - są trwalsze, wytrzymalsze i można do nich dolać wody.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 20. Data: 2012-10-25 14:24:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ukaniu,

    Thursday, October 25, 2012, 2:15:11 PM, you wrote:

> [...]
    > ciepło. No ale fakt - są trwalsze, wytrzymalsze i można do nich dolać wody.

    Ale jakiż to prąd? Po odjęciu samowyładowania pozostaje malutki ułamek
    ampera. Poza tym - mowa o ładowarce do akumulatora samochodowego,
    która nie jest wiecznie podłączona.

    Co innego zwykła ładowarka z marketu, która daje 16+V szczytowego pod
    małym obciążeniem - osobiscie się przekonałem, czym skutkuje
    pozostawienie jej podłączonej przez 2 tygodnie do akumulatora :(

    --
    Best regards,
    RoMan