-
21. Data: 2018-12-21 10:23:27
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
W dniu 2018-12-21 o 09:51, Queequeg pisze:
[...]
> Swoją drogą gdzieś czytałem, że akurat na śniegu ABS wydłuża drogę
> hamowania (bo w sumie skrócenie drogi hamowania nie jest jego rolą,
> jego rolą jest zapewnienie przyczepności).
>
ABS zawsze wydłuża drogę hamowania, nie tylko na śniegu.
Inaczej. ABS daje możliwość manewru (ominięcia przeszkody) bo wiadomo,
że na _nie_ obracających się kołach przednich, nie skręcisz.
--
LordBluzg(R)
<<<Pasek Grozy>>>
POLSKA W ŚWIATOWEJ ELICIE GOSPODARCZEJ
-
22. Data: 2018-12-21 11:10:43
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Thu, 20 Dec 2018 20:40:20 +0100, J.F.
> Teraz testuje czy daje sie jezdzic po sniegu na calorocznych ... nie
> jest zle :-)
Na moich MCC jest bardzo dobrze, nawet na wyślizganym śniegu i pod górkę.
--
Pozdor
Myjk
-
23. Data: 2018-12-21 11:30:33
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Kris" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:478bbb4f-3d30-4ae7-a052-cc2a06f2e3bf@go
oglegroups.com...
W dniu czwartek, 20 grudnia 2018 20:40:21 UTC+1 użytkownik J.F.
napisał:
>> Tez kiedys zdobylem te wiedze :-)
>Jak to się stało więc że przeżyłem jeżdżąc w latach 90-tych dużymi
>Fiatami bez zimowych opon?
Bo wtedy opony byly bez przymiotnika i uniwersalne.
A odkad producenci zaczeli robic "letnie", to juz nie musza dbac
wlasnosci zimowe.
I tez sie kiedys dowiesz, ze istnieja opony naprawde letnie :-)
>Silnik z przodu, napęd na tył, dupa lekka, worek żwiru czy dwa
>pustaki do bagażnika i się spokojnie jeździło. A śniegu na Kaszubach
>było sporo więcej jak w ostatnich latach.
>Przez kolejne kilka lat jeździłem Audi 80b2(3szt), Ford Mondeo,
>Renault Megane i coś tam jeszcze, raczej zimówek nie miałem a
>kłopotów z jazdą nie kojarzę.
Szczescie miales ... albo pecha, bo sie nie dowiedziales, a ta
niewiedza moze duuuzo kosztowac ...
>I taka ciekawostka- chyba przez 2 lata do dużego Fiata miałem
>założone jakieś opony z wózka elektrycznego czy coś w tym stylu.
>Wolnobieżne na nich pisało(bodajże do 20 czy 40km/h), a były tak
>sztywne ze gumiarz miał duży problem je założyć.
>Ale na śniegu były idealne. Pomimo że to duży Fiat z napędem z przodu
>to szedł jak na gąsienicach.
A ludzie mowia, ze jak letnia od zimna, czy zimowa od starosci
stwardnieje, to sie slizga :-)
>Normalne opony jak próbujesz ze śniegu wyjechać to robią warstwę
>lodu/ubitego śniegu pod kołem
>a te wolnobieżne co miałem to rwały ten ubity śnieg aż się dokopały
>do "czarnego"
IMO - normalne/letnie/kiepskie to sobie robia malutki dołek,
a potem slizgaja sie w nim w najlepsze.
Byc moze na warstewce wody, ktora wytopily.
Zimowki lepsze, bo jakos ciagna, ale czemu ? Letnie tez maja bieznik.
Te lamelki ? (drobne rowki)
>Jakiś taki duży głęboki bieżnik miały jeśli mnie pamięć nie myli.
Do wozka elektrycznego ? Moze to jakies od traktora na bloto ... ale
taki bieznik tez sie IMO potrafi slizgac.
J.
-
24. Data: 2018-12-21 11:33:55
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pvhafd$3i1$...@n...news.atman.pl...
>> Teraz testuje czy daje sie jezdzic po sniegu na calorocznych ...
>> nie
>> jest zle :-)
>W lutym jeździłem w niezbyt wysokie góry Focusem synowej z nowymi
>całorocznymi chyba jakimiś Michleinami, nie odczułem różnicy z
>dobrymi zimówkami. Było całkiem przewidywalnie.
Pewnie CrossClimate ... jakies dziwnie rozbiezne opinie maja,
haterzy sie objawiaja, czy konkurencja placi ?
A moze sam Michelin po cichu takie opinie produkuje ?
Kto im nie uwierzy i kupi - na tym zarobia.
Kto uwierzy i kupi zimowki ... na tym tez zarobia :-)
J.
-
25. Data: 2018-12-21 11:45:37
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pviadm$6q3$...@n...news.atman.pl...
>> Swoją drogą gdzieś czytałem, że akurat na śniegu ABS wydłuża drogę
>> hamowania (bo w sumie skrócenie drogi hamowania nie jest jego rolą,
>> jego rolą jest zapewnienie przyczepności).
>To się zgadza z moimi obserwacjami i dlatego na śniegu staram się nie
>doprowadzać to zadziałania ABS. Pomaga hamowanie pulsacyjne.
I pomaga ?
Przeciez ABS wlasnie to robi - hamuje pulsacyjnie.
Swoja droga to kiedys porownywalem dwa samochody na sniegu i mi
wyszlo, ze pulsacyjnie potrafie sie zatrzymac na podobnym dystansie co
ABS ... ale nie zawsze.
Tylko niestety - samochody inne, opony inne, a i warunki nie sprzyjaly
dokladnym pomiarom.
J.
-
26. Data: 2018-12-21 11:47:46
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5c1ca289$0$505$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 2018-12-21 o 08:48, Kris pisze:
>> Jak to się stało więc że przeżyłem jeżdżąc w latach 90-tych dużymi
>> Fiatami bez zimowych opon?
>> Czy ówczesne opony były jakieś uniwersalne czy teraz umiejętności
>> jazdy mniejsze u ludzi tak że spadnie 5cm śniegu i się problemy
>> robią?
>> U nas wczoraj pierwsze 5 cm śniegu napadało i masakra się zrobiła.
>Po prostu jechało się wolnej.
Szybciej !
>Tyle, że kiedyś spowolnienie ruchu
>przy znacznie mniejszej liczbie uczestników tego ruchu nie sprawiało
>takich problemów.
I wlasnie dlatego szybciej, dzis to zaraz mam dlugi korek za
najwolniejszym.
>No i wtedy większość nie miała zimówek, więc nikt nikogo nie
>blokował.
I jakos dojezdzali pod wyciagi narciarskie, mimo ze odsniezanie bylo
gorsze ..
J.
-
27. Data: 2018-12-21 13:03:28
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Fri, 21 Dec 2018 11:45:37 +0100, J.F. wrote:
> I pomaga ?
> Przeciez ABS wlasnie to robi - hamuje pulsacyjnie.
Może hamował wystarczająco mało pulsacyjnie, by koła jednak pozostały
zablokowane :)
ABS jest dobry na asfalcie. Na śniegu lub piasku już nie. Tam blokowanie
kół sprzyja skróceniu drogi hamowania, bo materia (piasek/żwir/śnieg)
gromadzi się przed oponą, pomagając wytracić prędkość. To pod warunkiem
że tej materii jest wystarczająca ilość (czyli kilka cm śniegu, a nie
oblodzona droga).
Zachowanie sterowności to oczywiście całkiem inna para kaloszy.
Mateusz
-
28. Data: 2018-12-21 13:23:57
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: JDX <j...@o...pl>
On 2018-12-20 19:49, Myjk wrote:
> Thu, 20 Dec 2018 10:00:34 -0800 (PST), Bolko
>
>> Zepsuł się czy zgłupiał?
>
> SRSLY? :P Nie, tak działa ABS.
>
Swoją drogą, czy w autach z górnej półki ABS również wydaje takie dziwne
dźwięki? I czy również daje się je usłyszeć w kabinie?
-
29. Data: 2018-12-21 13:42:46
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: JDX <j...@o...pl>
On 2018-12-21 08:48, Kris wrote:
> W dniu czwartek, 20 grudnia 2018 20:40:21 UTC+1 użytkownik J.F.
> napisał:
>
>> Tez kiedys zdobylem te wiedze :-)
>
> Jak to się stało więc że przeżyłem jeżdżąc w latach 90-tych dużymi
> Fiatami bez zimowych opon?
Ja zimówki po raz pierwszy założyłem właśnie do kredensa w połowie lat
90. i jednak zdecydowanie było czuć różnicę w porównaniu do starych
stomili z trochę zjeżdżonym bieżnikiem, ale przede wszystkim ze starą,
stwardniałą gumą. Pamiętam to do dzisiaj, bo gdy jechałem do warsztatu
na wymianę opon, to w sam raz spadło sporo śniegu i po wymianie
natychmiast odczułem różnicę. :-)
> Normalne opony jak próbujesz ze śniegu wyjechać to robią
> warstwę lodu/ubitego śniegu pod kołem a te wolnobieżne co miałem to
> rwały ten ubity śnieg aż się dokopały do "czarnego" Jakiś taki duży
> głęboki bieżnik miały jeśli mnie pamięć nie myli.
Hyhy, kiedyś zajechałem tym kredensem do roboty, było sucho. W
międzyczasie spadło z 5 (pięć) cm wilgotnego śniegu, który później
jeszcze zamarzł no i po wyjściu z roboty nie dałem rady ruszyć na
wstecznym z parkingu. Trzeba było odkopywać. :-) Aha, a opony to były
właśnie te stare, twarde stomile.
-
30. Data: 2018-12-21 14:02:06
Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
Od: p...@g...com
--Swoją drogą, czy w autach z górnej półki ABS również wydaje takie dziwne
dźwięki? I czy również daje się je usłyszeć w kabinie?
W golfie iv słyszałem w Zafirze b już nie. Abs sprzed 30 lat też nie ma co porównywać
z dzisiejszym Bosch przecież co chwilę wydaje nowe wersje sterownika no i pompy też
są coraz lepsze.