  • Data: 2012-11-21 18:39:59
    Temat: Re: krzyżówka- kto pojedzie pierwszy
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 21 Nov 2012 18:16:28 +0100, Michoo <m...@v...pl> wrote:

    >W sumie zyskałem, ale dla sprawstwa kolizji ma znaczenie wymuszenie
    >pierwszeństwa przed znalezieniem się na tej drodze. Nie miałem prawa
    >zmuszać drugiego do hamowania. Ale gdyby on stał (z nieważnej przyczyny

    no właśnie: skoro "B" ma pierwszeństwo, to Ciebie obowiązuje:

    ustąpienie pierwszeństwa - powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch
    mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu
    albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się,
    zwolnienia lub przyspieszenia kroku;

    "A" ma prawo ruszyć po zatrzymaniu się na "stopie", a jeśli Twoje
    działanie zmusi go do czegoś, co w tej definicji podano, to znaczy, że
    swojego obowiązku nie spełniłeś.
    Być może "A" zostanie uznany winnym spowodowania kolizji (bo to, że ma
    pierwszeństwo nie oznacza, że może "walnąć" bezkarnie, jeśli ma
    możliwość uniknięcia kolizji), ale kwestia pierwszeństwa jest IMHO
    jasna.

    Czyli może być tak: jeśli walniecie się przednimi rogami, to znaczy,
    że nie ustąpiłeś (IMHO twierdzenie o "zdobyciu pierwszeństwa" przez
    fakt wjazdu na skrzyżowanie jest całkowice chybione), ale jeśli "B"
    trafi cię w tylny narożnik, to może oznaczać, że miał możliwość się
    zatrzymać, ale tego nie zrobił (np. nie zachował wymaganej w tej
    sytuacji szczególnej ostrożności).

    IMHO to wszystko zależy od konkretnej sytuacji (np. odległości,
    osiąganych prędkości itp.)

    >- mógł po okulary sięgać) w momencie kiedy ja skręcałem to nie ma prawa
    >mi wjechać w bok.

    I tu (IMHO znów) się mylisz:

    art. 17 PoRD:

    1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po
    postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów
    ruchu drogowego/.../

    IMHO powód zatrzymania ma znaczenie. Jak zatrzymał się, żeby sięgnąć
    po okulary, to zatrzymanie nie wynikało z warunków lub przepisów i
    wtedy ruszając włącza się do ruchu ze wszystkimi tego konsekwencjami.
    Jeśli jednak zatrzymał się na "stopie", to Ty musisz spodziewać się,
    że za chwilę ruszy - a wciąż ma przez Tobą pierwszeństwo.