    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Wed, 24 Sep 2014 23:37:36 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: kieszonkowy aparat na baterie AA

    On Fri, 19 Sep 2014, Miroo wrote:

    > a) niewymienialne akumulatory - już parę urządzeń musiałem wyrzucić po
    > kilku(nastu) miesiącach używania

    To tak.

    > b) brak standardu - każdy producent ma swoje rozwiązania i to pewnie w wielu
    > wariantach. Kupisz nowy aparat tego samego producenta? Zapasowa bateria z
    > poprzedniego aparatu idzie do kosza. Masz dwa aparaty? Musisz mieć dwie różne
    > zapasowe baterie.
    >
    > A o co chodzi? O kasę.

    Tu chodzi chyba jednak *również* o możliwość dopasowania kształtu do
    miejsca w aparacie.
    Niewątpliwie o kasę chodzi w przypadku akumulatorów "inteligentnych",
    wyposażonych w złośliwe "zabezpieczenia" przed użyciem zamienników.
    Ale jest trochę akumulatorów które są typowe, "się przyjęły" i już,
    były stosowane tu i ówdzie, poznać po tym, że pasują do aparatów
    różnych producentów.
    Trudno się dziwić, że np. stosowane są "kostki" o różnych proporcjach,
    często próba upchnięcia cylindra oznacza stratę miejsca.

    OCZYWIŚCIE, celem ułatwienia życia użyszkodnikowi ;) noszą różne
    nazwy "firmowe", ale np. NP-800 Minolty do dokładnie taki sam
    akumulator jak EL1 Nikona :> (akurat i tym wiem bo mam).

    Nie, to NIE umniejsza zalet standaryzacji.
    Ale standard "R" to też pewien koszt (konieczność upchnięcia
    w konstrukcji właśnie walców i właśnie o "takich" wymiarach).

    > W domu mam aparaty foto na AA, szczoteczki do zębów na AA, ciśnieniomierz na
    > AA, termometr na AA, parę innych sprzętów i niezliczoną ilość zabawek na AA.
    > Do tego ładowarkę i parę paczek eneloopów.
    > Braknie mi mocy w szczoteczce? Wsadzę świeże aku, albo przełożę baterie z
    > pilota. Jest to wygodne i praktyczne.

    Jest.
    Ale cena konieczności odrzucenia "pasującego sprzętu" (na przykład
    fotoaparatu) tylko z powodu ogniw może być za wysoka (mam na myśli
    "nie ma podobnego z R6 i co zrobisz").

    pzdr, Gotfryd