    From: "SDD" <s...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: kierunkowskaz na rondzie
    Date: Wed, 6 Jul 2011 11:03:16 +0200

    > Miałem na myśli sygnalizację zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.
    > Przepraszam jeśli to nie dość jasne.

    Po prostu niektorzy zapominaja o podstawowej roli, jaka w samochodzie i
    ruchu drogowym pelnia kierunkowskazy.

    Otoz tak sie sklada, ze sluza one do przekazywania innym uczestnikom ruchu
    czytelnnych informacji o własnych zamiarach, zwlaszcza jesli może to wplynac
    na cudze decyzje.
    W takim kontekscie wlaczanie kierunkowskazu przed rondem (no moze poza
    sytuacja prawego kierunkowskazu przy zamiarze zjazdu najblizszym kolejnym
    zjazdem) jest bez sensu.

    Prawy kierunkowskaz zas przed zjazdem jest komunikatem dla wjezdzajacego z
    tego zjazdu na rodno "ja skrecam w ten zjazd, nie koliduje z Twoim torem
    jazdy, mozesz jechac". Lewy kierunkowskaz nie ma zadnego sensu, gduyz
    widzacy go kierowca, ktory nie sledzi skad pacjent wjechal nie ma pojecia
    ktorym zjazdem zamierza od rondo opuscic.

    Podobnie - jak sie juz zreszta wypowiadalem czesto na pl.soc.prawo - zawsze
    wlaczam kierunkowskaz jadac droga z pierwszenstwem jesli ona skreca, co
    sygnalizowanwe jest tabliczka pod znakiem D1.

    Czasem jednak jesli droga z pierwszenstwem wiedzie w lewo (gdy w nia skrecam
    oczywiscie migam w lewo) a ja jade prosto to - jesli nikt nie jedzie z
    naprzeciwka to nie migam, bo to bez sensu - wszak jade prosto - ale jesli sa
    kierowcy jadacy z naprzeciwka to migam w prawo, zeby zasygnalizowac, ze nie
    koliduje z ich torem jazdy (w koncu widzac kogos jadacego bez kierunkowskazu
    moga sobie pomyslec ze jestem jednym z tych wariatow, ktorzy w takiej
    sytuacji chcac pojechac w lewo nie migaja w lewo) - a po co blokowac ruch?

    Pozdrawiam
    SDD