    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: kids react to walkmans
    Date: Mon, 27 Jul 2015 19:00:40 +0200

    news:slrnmrckfq.f7k.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Przecież wyjaśnienie działania większości z wymienionych rzeczy
    > było kiedyś w programie szkoły podstawowej. W ostatniej klasie

    Pamiętam, jako żywo.

    > było między innymi o tym, jak wzmacnia trioda i jak działa radio
    > -- ta wiedza obowiązywała wszystkich. A jak czegoś nie było

    W liceum wiem, że jednym z zadań na zajęciach praktycznych była praca
    domowa - przynieść zrobione własnoręcznie radio. Zwykle pewnie kupowało się
    łatwodostępne zestawy w CSH, albo innym tego pokroju sklepie, multum było
    tanich ruskich radyjek, czy to gotowych i o bezpośrednim wzmocnieniu, nawet
    bez refleksu, czy innej reakcji, grających głośno, czysto... czy to w
    zestawach do samodzielnego montażu, niekiedy rozproszone na pojedyńcze
    części, a niekiedy też w połowie złożone, gdzie wystarczyło zmontować to
    mechanicznie i może wlutować parę prostych elementów - i było chodzące.
    Także słynny ruski zestaw radyjek, od najprostszego, do radia z reakcją
    grającego na głośnik... tylko te bardziej skomplikowane niekoniecznie
    chciały ruszyć po zmontowaniu :)) Ale te prostsze ruszały i całkiem nieźle
    grały.

    > w szkole, to na dobranoc wyjaśnił Pomysłowy Dobromir, zupełnie
    > bez słów.

    Jak ja to oglądam czasem, to bawi mnie rozkminianie, jakież to było
    zacofanie i biedota, że PD robił kombinacje lepsze niż MacGyver :P Gdzie
    szczytem techniki był zwyczajny cep i sierp... Ale czegóż oczekiwać (choć
    nie, nie mówię, że kłamali, wiele pomysłów PD było całkiem niezłych i dziś
    też bym je miło powitał) w sytuacji, gdy pokutował stereotyp, że pieskowi
    daje się kości, a kotkowi mleczko (See - Reksio i Filemon - ciekawe, że z
    głodu nie zdechli, dostając tylko to, a Filemon i Bonifacy nawet myszy
    dobrze nie łapali, bo te im zawsze spieprzały. A odcinek jak Filemon gadał z
    międzymiastową, to mało się ze śmiechu nie posrałem - to w końcu mój zawód)
    i bujajcie się zwierzaki. A potem wieśniacy narzekali, że im koty pisklaki
    na podwórku łowią...
    Podobno druga seria PD, aka Pomysłowy Wnuczek, nie cieszyła się już takim
    uznaniem... może się formuła wyczerpała? Ale, ja to z tych, co nazbyt drobne
    niuanse czasem wyłapuje i ich pojąć nie może, dlaczego. (np. sam A.Słodowy,
    prezentując telegraf optyczny... heh... a gdzie zapezpieczenie
    przeciwzwarciowe?... nie umiał właściwie nadaqć SOS, przypomnijmy, skrót ten
    nadaje się bez przerwy między znakami! A A.S. nadał go nie dość, że
    nierytmicznie, to jeszcze z przerwami, jak stąd do nieskończoności). Cóż,
    nic nie poradzę na to, że przede wszystkim cenię sobie jakość...

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205