  • 11. Data: 2010-07-12 20:13:34
    Temat: Re: kamera podczerwona
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Jul 12, 1:58 pm, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:

    > monitor + kamera z doświetlaczem IR. tyle ze sprawdzi sie to w czasie
    > cofania i być moze w czasie mgły. Podczas normalnej jazdy swiatła
    > reflektorów oślepią kamere, a zasieg IR jest zbyt mały. Gdzieś tam
    > widziałem oświetlacze do 70m, ale to raczej miedzy bajki mozna włożyć.
    > 25m - to tak realnie.
    >
    > ToMasz

    Systemy aktywne wykorzystuja oswietlenie z samochodu. Systemy pasywne,
    a takie mial GM, Audi, BMW i Honda wykorzystuja IR emitowane przez
    obiekty wiec zasieg maja raczej tak po horyzont zwlaszcza gdy chodzi o
    cieplkrwiste obiekty zywe i pojazdy napedzane silnikami cieplnymi :-)
    Rzeczewisty ze wzgledu na gorsza rozdzielczosc kamery zapewne ~300 m.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

  • 12. Data: 2010-07-12 21:49:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Jul 2010 17:44:02 +0200, Olek wrote:

    >dokładnie o to samo miałem spytać...
    >z początku pomyślałem , że chce jeździć w jakiś goglach z nocną wizją :)
    >a wystarczy po prostu uważać i dostosować prędkość do warunków jazdy, a
    >nie zap.... na oślep...

    Tylko jak wolno nalezy jechac ?

    http://policyjni.gazeta.pl/Policyjni/1,91152,8124248
    ,Samochod_przejechal_po_23_latku__ktory_lezal_na_dro
    dze.html

    J.

  • 13. Data: 2010-07-13 00:26:05
    Od: Olek <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2010-07-12 19:58, ToMasz wrote:

> [...]
    > reflektorów oślepią kamere, a zasieg IR jest zbyt mały. Gdzieś tam
    > widziałem oświetlacze do 70m, ale to raczej miedzy bajki mozna włożyć.

    a nie wystarczy zastosować kilkanaście mocnych diod IR?

  • 14. Data: 2010-07-13 01:02:36
    Od: " Michał" <m...@g...pl>

    JAM <j...@y...com> napisał(a):

> [...]
    > Generalnie zinteresowanie klientow bylo male i w 2004 roku GM
    > zrezygnowal z instalowania tego systemu. Oryginalny Head-Up display
    > zajmowal jedynie niewielki wycinek przedniej szyby ciut ponizej
    > normalnej linii wzroku kierowcy. Obecnie GM pracuje nad systemem,
    > ktory bedzie nakladal dodatkowa informacje z roznych sensorow na cala
    > przednia szybe w tym dodatkowego obrazu z kamery podczerwonej. Kiedys
    > pracowal nad czyms takim rowniez Jaguar ale te badania zarzucil
    > prawdopodobnie ze wzgledu na zbyt slabo rozwinieta technike

    tail.brand_gm.html/cont=
    > ent/Pages/news/us/en/2010/Mar/0317_hud
    >
    > GM nazywa to "enhanced vision system" ale potocznie znane jest to w
    > swiecie informatykow jako "enhanced reality" gdzie na normalny obraz
    > optyczny widziany przez czlowieka nalozony zostanie dodatkowy
    > pokrywajacy sie z perspektywa widzenia obraz wyswietlany z calego
    > zestawu sensorow, informacji generalnie nie widocznej golym okiem.
    >
    > JAM
    > http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

    Ja jeszcze dodam od siebie że w Europejskich się to
    pojawiło w 2 wersjach (okolica 2005):

    -Mercedes S w220 2005 jako kamera IR + mocne reflektory IR
    nie wiem co to była za kamera, ale mogła być zwykła bo IR łapie
    wszystko.

    -BMW E65 FL ~2005 i tu była kamera termiczna, bez doświetlania.

    Ile to teraz kosztuje nie mam pojęcia ~2..4k PLN z rozbitego ?

    Renault niestety tego w Vel Satisa nie wstawił a szkoda :(
    bo radary były.

    pozdrawiam.

  • 15. Data: 2010-07-13 09:04:34
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    Jaroslaw Berezowski napisa:

    > Hmmm ale masz na uwadze, ze sensowna kamera
    > termowizyjna to jakies 60-70 tys. minimum?

    No właśnie. Zamontowałem sobie niedawno CarPC w aucie
    i też miałem domontować termowizję. Po zobaczeniu cen
    -- wymiękłem. ;)

    Generalnie szkoda, ze nie stosuje się tego powszechnie
    w autach. Ceny kamer by spadły, a i bezpieczeństwo by
    się podniosło -- gdyby stosować to zamiast oślepiających
    świateł.

    --
    Pozdor Myjk
    http://xcarlink.pl

  • 16. Data: 2010-07-13 09:28:51
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    MZ napisa:

    > 1. jak zamierzasz dzielić uwagę pomiędzy szybę a kamerę

    Bez przesady, kąt widzenia człowieka jest spory.
    Na tym nie trzeba skupiać wcale uwagi.

    > 2. wiesz że jakiekolwiek mocniejsze światło
    > z naprzeciwka oślepi Ci kamerę

    Jak wyjaśnisz to?
    http://www.carcomputer.pl/nvn/images/nightview1b.jpg

    Ten patent robił człowiek z "mojego" klubu
    motoryzacyjnego w sprzężeniu ze swoim CarPC.
    To nie jest fix-fotomontaż.

    > 3. wiesz że Twoje własne światła będą zakłócać obraz?

    J.w.

    > 4. wiesz że dobra kamera to może nie kilkadziesiąt,
    > ale kilkanaście tyś zł.

    True.

    > 5. wiesz że technika bywa zawodna i nic nie
    > zastąpi skupienia uwagi o ostrożniejszej jazdy?

    Najlepiej wcale nie jeździć w nocy ;)

    --
    Pozdor Myjk
    http://xcarlink.pl

  • 17. Data: 2010-07-13 09:48:41
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-07-13 09:28, Myjk pisze:
    > MZ napisa:

    > Bez przesady, kąt widzenia człowieka jest spory.
    > Na tym nie trzeba skupiać wcale uwagi.

    Hmm..no nie wiem. Nawet przy nawigacji czasami człowiek się rozprasza, a
    jednak żeby taki monitorek miał sens to wypadałoby śledzić dość uważnie
    to co pokazuje. Head-Up display wymieniony przez jednego z
    odpowiadających już bardziej się sprawdzi, ale ... patrz odpowiedź obok.

    > Jak wyjaśnisz to?
    > http://www.carcomputer.pl/nvn/images/nightview1b.jpg

    Wygląda nieźle, ale popraw mnie - auto z kamerą jedzie bez świateł?

    > J.w.
    j.w. :)

    > Najlepiej wcale nie jeździć w nocy ;)

    Nooo, jeśli ktoś się nie czuje na siłach to nie powinien:) Ale tak serio
    to dobre żarówki (niekoniecznie mocniejsze żarówki, ale z odpowiednią
    barwą światła, ja używam Phipilsów +30%) i skupiony kierowca jednak
    chyba skuteczniej i bezpieczniej rozwiązuje problem.
    Idąc w tym kierunku dochodzimy do kwestii: po co w aucie kierowca, skoro
    coraz doskonalsza elektronika zwalnia z myślenia i umiejętności. Żeby
    daleko nie szukać - obecnie emitowana reklama grupy VW - lan assist,
    park assist, drive assist. Ja rozumiem, że to może i wygodne, i pewnie
    przez pierwsze 3-4 lata się nie psuje (akurat jak jest gwarancja) ale
    szczerze mówiąc to mnie ciarki przechodzą na myśl, jak się zachowa auto
    mające takie wyposażenie i 8,9 czy 11 lat. Żeby nie być gołosłownym -
    raz mi się udało przeżyć awarię ABSu podczas wyprzedzania (zgłupiał i
    zaczął hamować w połowie manewru), nikomu nie życzę i powtarzać nie
    chcę. No i "kultowy" filmik z testów Volvo...:)

    --
    MZ

  • 18. Data: 2010-07-13 10:08:11
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    MZ napisa:

> [...]
    > śledzić dość uważnie to co pokazuje. Head-Up display wymieniony
    > przez jednego z odpowiadających już bardziej się sprawdzi, ale ...

    Ja mam u siebie monitor 7", na wysokości deski rozdzielczej
    -- zupełnie inaczej niż kolega ze strony c...pc.pl
    także kątem oka widzę praktycznie wysztko.

    W przypadku termowizji jest o tyle łatwiej,
    że jest duży kontrast, a ustawieniem monitora
    można go jeszcze zwiększyć.

    > Wygląda nieźle, ale popraw mnie - auto z kamerą
    > jedzie bez świateł?

    Wg mnie ze światłami, tylko fotka jest tak zrobiona,
    żeby nie przepalić monitora. Tutaj trochę podkręciłem
    i świeci na pobocze: http://emide.pl/mazda6/nv.jpg
    Zresztą, pojazd z naprzeciwka z pewnością ma światła
    mijania i niee oślepia kamery...

    > Nooo, jeśli ktoś się nie czuje na siłach to nie powinien:)

    Ja szczerze mówiąc nie lubię jeździć w nocy,
    właśnie ze względu na olewczość innych kierowców,
    którzy "dają" światłami po oczach jadących z naprzeciwka.

    Od kiedy pojawiły się zenony, to już w ogóle zgroza.

> [...]
    > (akurat jak jest gwarancja) ale szczerze mówiąc to mnie ciarki
    > przechodzą na myśl, jak się zachowa auto mające takie

    Z tym się akurat zgadzam -- ale to są akurat urządzenia które
    mogą uśpić czujność kierowców (zwłaszcza lane asist i drive
    asist.
    Taka kamera będzie wspomagaczem, bo nie da się tylko na niej jechać.

    Z drugiej strony fajnie by było mieć na całej szybie taką
    termowizję,
    w zamian za całkowite wyeliminowanie drogowych świateł, a
    ograniczenie
    świateł mijania i sprowadzenie ich do funkcji świateł pozycyjnych.
    Ale, to podejrzewam, bardzo daleka przyszłość. ;)

> [...]
    manewru),
    > nikomu nie życzę i powtarzać nie chcę. No i "kultowy" filmik

    Jednak w większości przypadków pomagają te systemy...

    --
    Pozdor Myjk
    http://xcarlink.pl

  • 19. Data: 2010-07-13 11:02:04
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 13 Jul 2010 09:48:41 +0200, MZ napisał(a):

    > Wygląda nieźle, ale popraw mnie - auto z kamerą jedzie bez świateł?

    > j.w. :)
    Kamerze termowizyjnej to nie przeszkadza.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 20. Data: 2010-07-13 16:08:26
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-07-12 15:55, MZ wrote:

    > 2. wiesz że jakiekolwiek mocniejsze światło z naprzeciwka oślepi Ci kamerę

    Mylisz chyba termowizje z noktowizorem.

    Poza tym, sa tez noktowizory odporne na oslepianie.

    --

    memento lorem ipsum