  • 161. Data: 2013-05-13 13:24:32
    Temat: Re: jsp vs php
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    On 2013-05-13 12:05, M.M. wrote:

    > Czy potrafisz to jakos uzasadnic?

    Tak, ale nie chce mi sie, bo to oczywista oczywistosc dla kogokolwiek,
    kto ma chocby blade pojecie co to jest i jak dziala system plikow oraz
    czym "plik" tak naprawde jest.

    > Tu na pewno mylisz sie. Pisalem w tym watku kilka razy, napisze jeszcze raz:
    > projektowany jest po pierwsze pod ogolny przypadek. Poza tym projektowany
    > jest pod wygode, elastycznosc, bezpieczenstwo, transakcje, wielodostepnosc
    > itd. Minimalizowanie operacji we/wy ma ktorys z kolei priorytet.

    Jasne. I dlatego wlasnie ktos wymysla struktury danych typu B-drzewa -
    specjalizowane wlasnie w celu minimalizacji ilosci operacji we/wy.

    > Nie mam bladego jak uzywasz slowa "lepiej", pewnie zupelnie inaczej niz ja.

    > A jesli dane sa rozrzucone po dysku, to zaden indeks nie pomoze i
    > trzeba zrobic tyle odczytow, ile jest danych, prawda?

    _Zawsze_ trzeba odczytac przynajmniej tyle, zeby potrzebne dane z dysku
    wczytac do pamieci. Kwestia jest jak te dane na dysku znalezc, zeby
    zminimalizowac koniecznosc niepotrzebnych dodatkowych odczytow.

    Przyklad z twoim plikiem CSV posortowanym po dacie. Zalozmy, ze zawiera
    N rekordow. Pierwszy ma w kolumnie daty wartosc 2001-01-01. Ile potrzeba
    odczytow, zeby znalezc rekordy z data 2011-02-23?

    > Dobrze rozumiem: Niekoniecznie, czyli może być najlepszą?

    Moze.

    > Czytalem ze tylko na jedno, no ale dobra. Wiec pytanie: jak w bazach
    > jest realizowany clustered na więcej niż jednym polu?

    Nie rozumiem pytania... Tak samo jak na jednym.

    > Moze sie mylisz? Moje rozwiazanie w jednym programie potrzebuje kilku
    > sekund a na sqlite trwalo 90 minut na nieplnej bazie.

    Mozesz pokazac kod jednego i drugiego? W szczegolnosci strukture bazy i
    zapytanie?
    Bo jesli masz taka roznice, to znaczy, ze cos straszliwie schrzaniles.

    > Tez to pisalem wiele razy. Nie chodzi o sciganie sie z baza danych
    > na poziomie samego kodu. Chodzi jeszcze o sciganie sie na poziomie
    > stuktur danych.

    Dokladnie :-)

    --
    Michal

  • 162. Data: 2013-05-13 13:51:53
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 maja 2013 13:24:32 UTC+2 użytkownik Michal Kleczek napisał:

    > Tak, ale nie chce mi sie, bo to oczywista oczywistosc dla kogokolwiek,
    > kto ma chocby blade pojecie co to jest i jak dziala system plikow oraz
    > czym "plik" tak naprawde jest.
    Nie umiesz uzasadnic.

    > Jasne. I dlatego wlasnie ktos wymysla struktury danych typu B-drzewa -
    > specjalizowane wlasnie w celu minimalizacji ilosci operacji we/wy.
    To uzasadnij jak b-drzewo umozliwia oczytanie np. 30 losowo rozrzuconych
    rekordow po dysku w sekwencyjny sposob.

    > _Zawsze_ trzeba odczytac przynajmniej tyle, zeby potrzebne dane z dysku
    > wczytac do pamieci. Kwestia jest jak te dane na dysku znalezc, zeby
    > zminimalizowac koniecznosc niepotrzebnych dodatkowych odczytow.
    To polowa problemu i w dodatku ta, co co ktorej nie kwestionuje
    skutecznosci baz danych.

    > Przyklad z twoim plikiem CSV posortowanym po dacie. Zalozmy, ze zawiera
    > N rekordow. Pierwszy ma w kolumnie daty wartosc 2001-01-01. Ile potrzeba
    > odczytow, zeby znalezc rekordy z data 2011-02-23?
    Nie wiem, za malo danych podales. U mnie budowanie z normalizowanej
    bazy tego co jest w pliku csv trwa 10-30 sekund. Wyszukanie pliku csv
    na dysku i wczytanie trwa ulamek sekundy.

    > Moze.
    Ciesze sie ze dobrze zrozumialem.

    > Nie rozumiem pytania... Tak samo jak na jednym.
    Ja czytalem ze to jest niemozliwe i logika podpowaida to samo: ze bez
    dodatkowych zabiegow jest to niemozliwe. Pytam wiec jakie dodatkowe
    zabiegi stosuja silniki baz danych aby bylo mozliwe indeksowanie
    culstered po kilku polach.

    > Mozesz pokazac kod jednego i drugiego? W szczegolnosci strukture bazy i
    > zapytanie?
    Po co? Przeciez to oczywiste ze kazde zlaczenie trwa potencjalnie dluzej niz
    odczytanie gotowych danych z csv.

    > Bo jesli masz taka roznice, to znaczy, ze cos straszliwie schrzaniles.
    Nie zchrznilem, model relacyjny, choc moze byc perfekcyjnie
    zaindeksowany, ma swoje ograniczenia.

    Co dokladnie?

    Pozdrawiam

  • 163. Data: 2013-05-13 14:12:43
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-05-13, M.M. <m...@g...com> wrote:

    > Nie umiesz uzasadnic.

    Umie. To naprawdę są podstawy architektury współczesnych systemów
    operacyjnych. Możemy ci polecić dowolny kurs na ten temat, ewentualnie
    literaturę ("Podstawy systemów operacyjnych", Galvin, Silberschatz).

    Chodzi o to, że nie ma sensu dyskusja zaawansowana technicznie z kimś,
    kto w temacie jest jeszcze niedouczony.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 164. Data: 2013-05-13 14:18:31
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 maja 2013 14:12:43 UTC+2 użytkownik Stachu 'Dozzie' K.
    napisał:
    > Umie. To naprawd� s� podstawy architektury wsp�czesnych system�w
    > operacyjnych. Mo�emy ci poleci� dowolny kurs na ten temat, ewentualnie
    > literatur� ("Podstawy system�w operacyjnych", Galvin, Silberschatz).
    > Chodzi o to, �e nie ma sensu dyskusja zaawansowana technicznie z kim�,
    > kto w temacie jest jeszcze niedouczony.

    Nie umiecie, bo tego nie da sie uzasadnic.
    Pozdrawiam

  • 165. Data: 2013-05-13 14:23:11
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    On 2013-05-13 13:51, M.M. wrote:

    > Nie umiesz uzasadnic.

    Ok :-)
    A moze wykazesz, ze dane w pliku sa na dysku ulozone sekwencyjnie
    (cokolwiek by to mialo znaczyc)?

    > To uzasadnij jak b-drzewo umozliwia oczytanie np. 30 losowo rozrzuconych
    > rekordow po dysku w sekwencyjny sposob.

    Tego nie umozliwia bo nie po to jest. Odpowiadalem na twoje twierdzenie,
    ze bazy danych nie sa projektowane pod minimalizacje ilosci operacji we/wy.

    > To polowa problemu i w dodatku ta, co co ktorej nie kwestionuje
    > skutecznosci baz danych.

    To jest ta "wieksza polowa".

    > Nie wiem, za malo danych podales.

    Jakich jeszcze brakuje? Chetnie podam.

    > U mnie budowanie z normalizowanej
    > bazy tego co jest w pliku csv trwa 10-30 sekund. Wyszukanie pliku csv
    > na dysku i wczytanie trwa ulamek sekundy.

    A co to ma do rzeczy?

    > Ciesze sie ze dobrze zrozumialem.

    > Ja czytalem ze to jest niemozliwe i logika podpowaida to samo: ze bez
    > dodatkowych zabiegow jest to niemozliwe.

    Gdzie czytales? Mozna zrodlo? Mozna rowniez prosic o wywod logiczny,
    ktory tego dowodzi?
    Bo np tu:
    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa933131(v=s
    ql.80).aspx
    w czwartym zdaniu jest napisane cos zgola innego.

    > Po co? Przeciez to oczywiste ze kazde zlaczenie trwa potencjalnie dluzej niz
    > odczytanie gotowych danych z csv.

    Po pierwsze - niekoniecznie.
    Po drugie - jesli nawet, to byc moze roznica jest pomijalna.
    Po trzecie - po co zlaczenia?

    Po czwarte - jestes pewny, ze z RDBMS wycisnales co sie da? Robiles
    analize planu zapytania? Uzyles najlepszych mozliwych indeksow? W
    ostatecznosci - uzyles zmaterializowanych widokow?

    > Nie zchrznilem, model relacyjny, choc moze byc perfekcyjnie
    > zaindeksowany, ma swoje ograniczenia.

    Model relacyjny jest _logiczny_ i jako taki ma sie nijak do modelu
    _fizycznego_. Mowienie o ograniczeniach modelu logicznego jest troche
    bez sensu...

    --
    Michal

  • 166. Data: 2013-05-13 14:28:05
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 13.05.2013 13:51, M.M. wrote:

    > Nie umiesz uzasadnic.

    > To uzasadnij jak b-drzewo umozliwia oczytanie np. 30 losowo rozrzuconych
    > rekordow po dysku w sekwencyjny sposob.

    W "bazie na literkę O" afaik jeżeli umieścisz bazę na osobnej partycji a
    nie w pliku to:
    - odczytuje adresy bloków do załadowania
    - ustala sekwencję odczytu tak aby sekwencja seeków była najkrótsza
    (czasami czyta się trochę danych sekwencyjnie tylko po to, żeby nie
    marnować czasu na seek)
    - ładuje rekordy do pamięci i sortuje wg zadanej sekwencji.

    > Nie wiem, za malo danych podales. U mnie budowanie z normalizowanej
    > bazy tego co jest w pliku csv trwa 10-30 sekund.
    > Wyszukanie pliku csv
    > na dysku i wczytanie trwa ulamek sekundy.

    Co znaczy, że CSV jest w buforach. Skonfiguruj bazę danych tak aby
    pracowała w trybie wyłączności i spróbuj ponownie. Do tego bazy się
    specjalnie DEnormalizuje aby poprawić wydajność pewnych operacji.

> [...]
    > dodatkowych zabiegow jest to niemozliwe. Pytam wiec jakie dodatkowe
    > zabiegi stosuja silniki baz danych aby bylo mozliwe indeksowanie

    http://www.dba-oracle.com/oracle_tip_hash_index_clus
    ter_table.htm

    > Po co? Przeciez to oczywiste ze kazde zlaczenie trwa potencjalnie dluzej niz
    > odczytanie gotowych danych z csv.

    Jeżeli CSV jest mały i zbuforowany w pamięci to może. Jeżeli kilka
    wartości się powtarza bardzo często to JOIN może być szybszy bo wykona
    się w pamięci, nie trzeba będzie czytać tych samych danych wielokrotnie.

    Michoo

  • 167. Data: 2013-05-13 14:37:17
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    napisał:

    > Nie umiecie, bo tego nie da sie uzasadnic.

    Da się, to tylko ty nie znasz się na podstawach. Zresztą na tej grupie
    sam się przyznawałeś do braku formalnego przygotowania informatycznego
    (jeśli dobrze pamiętam), a z kalibru pytań to widać jeszcze lepiej.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 168. Data: 2013-05-13 14:46:31
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    On 2013-05-13 14:28, Michoo wrote:

> [...]
    > - ustala sekwencję odczytu tak aby sekwencja seeków była najkrótsza
    > (czasami czyta się trochę danych sekwencyjnie tylko po to, żeby nie

    Dziekuje za info.

    Chociaz to chyba i tak bez sensu w dobie zaawansowanych macierzy
    dyskowych, SAN, volume managers, wirtualizacji itd itp...
    Ale moge sie mylic :-)

    --
    Michal

  • 169. Data: 2013-05-13 15:02:56
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 maja 2013 14:23:11 UTC+2 użytkownik Michal Kleczek napisał:

    > Ok :-)
    > A moze wykazesz, ze dane w pliku sa na dysku ulozone sekwencyjnie
    Panowie przeciez mozna bardzo prosto, a zarzucacie mi ze jestem
    niedouczony. Co z Wami? Zapisujemy za posrednictwem systemu
    operacyjnego sekwencyjnie dane. Nastepnie mierzymy czas odczytu
    np. 1000 rekordow z poczatku pliku, a potem 1000 z losowych adresow.

    > (cokolwiek by to mialo znaczyc)?
    A co to moze znaczyc, jesli temat wyszedl w kontekscie optymalizacji?

    > Tego nie umozliwia bo nie po to jest.
    Jesli do tego nie jest, to poco dwa posty wyzej podsuwasz mi taki rozwiazania?

    > Odpowiadalem na twoje twierdzenie,
    > ze bazy danych nie sa projektowane pod minimalizacje ilosci operacji we/wy.
    Ale to twierdzenie padlo chyba w bardzo konkretnym kontekscie, a nie ogolnie?

    > To jest ta "wieksza polowa".
    Zalezy jak mierzyc. W moim przypadku niewiele daje, czyli jest to
    kiepski mechanizm. Znasz takie powiedzenie o golebiu na dachu i wroblu
    w garsci?

    > Jakich jeszcze brakuje? Chetnie podam.
    Lepiej nie, czas leci, a nic z tego dobrego ani dla mnie, ani dla Ciebie.

    > A co to ma do rzeczy?
    Bo o tym wlasnie rozmawiam od N postow, a nie o jakis plikach
    od 2001-01-01 do 2011-02-23 z ktorymi wyskoczyles chyba jedynie
    po to, aby udowodnic cos na inny temat.

    > Gdzie czytales? Mozna zrodlo? Mozna rowniez prosic o wywod logiczny,
    > ktory tego dowodzi?
    > http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa933131(v=s
    ql.80).aspx
    Jest to napisane w dwoch pierszych zdaniach w linku ktory
    mi podeslales.

    > w czwartym zdaniu jest napisane cos zgola innego.
    To bylo juz kilkanascie postow wyzej, wiec myslame ze zalapiesz
    skrotowa forme. No ale dobra, niech bedzie moja wina, niedokladnie
    napisalem.

    > Po pierwsze - niekoniecznie.
    Wyjasniam znaczenie slowa niekoniecznie: w 99% przypadkow tak, w 1% nie.

    > Po drugie - jesli nawet, to byc moze roznica jest pomijalna.
    Racja, 100 krotne przyspieszenie jest pomijalne.

    > Po trzecie - po co zlaczenia?
    A wiesz jakie korzysci plyna z dobrze znormalizowanej bazy danych, czy
    jak ktos proponuje dobra normalizacje to tez pytasz po co?

    > Po czwarte - jestes pewny, ze z RDBMS wycisnales co sie da? Robiles
    > analize planu zapytania? Uzyles najlepszych mozliwych indeksow? W
    > ostatecznosci - uzyles zmaterializowanych widokow?
    O... dochodzimy do sedna, a juz tracilem nadzieje. Materializowane widoki
    sa tym samym co mozna zrobic na plikach, tyle ze na plikach nie ma
    narzutu kobylastej bazy i moge se napisc w C++ procedure ktora po tym
    pliku przeiteruje i 1000 razy efektywniej przeprowadzi obliczenia niz
    w skrypciaku wewnetrznym bazy.

    > Model relacyjny jest _logiczny_ i jako taki ma sie nijak do modelu
    > _fizycznego_. Mowienie o ograniczeniach modelu logicznego jest troche
    > bez sensu...
    A to ze glowny problem z wydajnoscia sie bierze z odszukiwania danych
    na podstawie relacji to oczywiscie jest niewazne.

    Pozdrawiam

  • 170. Data: 2013-05-13 15:07:57
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 maja 2013 14:37:17 UTC+2 użytkownik Stachu 'Dozzie' K.
    napisał:
    > Da siďż˝, to tylko ty nie znasz siďż˝ na podstawach. Zresztďż˝ na tej grupie
    > sam si� przyznawa�e� do braku formalnego przygotowania informatycznego
    > (je�li dobrze pami�tam), a z kalibru pyta� to wida� jeszcze lepiej.
    Stachu, odczytywales z raz w zyciu dane z pliku? Probowales kiedy odczytac
    z sekwencyjnych adresow? A moze tez probowales z losowych adresow? Mierzyles
    czasy stoperem, czy bylo widac roznice golym okiem? Ja z kalibru Twoich
    postow wnioskuje, ze nigdy nie oczytywales danych z pliku.