eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyjechac od razu czy czekac az sie zagrzejeRe: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
  • Data: 2013-03-15 18:41:31
    Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
    Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu piątek, 15 marca 2013 17:28:16 UTC+1 użytkownik Adam Adamaszek napisał:
    > W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał:
    >
    > > >> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy
    pojazd
    >
    > > >> unieruchomić.
    >
    > > > dla kogo/czego jest szkodliwy?
    >
    > >
    >
    > > Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo
    szybciej
    >
    > > rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.
    >
    > > W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie.
    >
    >
    >
    > Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika
    >
    > przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie.
    >
    >
    >
    > Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc,
    objętością przepływającego oleju w czasie). To działa tak:
    >
    > 1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc
    >
    > 2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju
    >
    > będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe),
    >
    > 3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_
    >
    > uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika,
    >
    > 4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym
    >
    > samym przepływie
    >
    > 4/ w każdym silniku (zwykle na pompie oleju) jest zawór przelowowy, który
    >
    > otwiera się przy pewnym granicznym ciśnieniu,
    >
    > 5/ na zimnym oleju zawór otworzy się wcześniej (przed odcinką).
    >
    >
    >
    > Czyli, jeśli w przykładowym silniku benzynowym z odcinką na 6500rpm na gorącym
    oleju zawór otworzyłby się przy 9krpm (bo ciśnienie rośnie wraz z obrotami), to
    >
    > na zimnym otworzy się przy 4krpm, w związku z czym kręcąc zimny silnik powyżej
    >
    > tej wartości, możesz go łatwiej zatrzeć (tym łatwiej, im wyższe ciśnienie w
    >
    > komorze spalania w relacji do ilości przepływającego oleju).
    >
    >
    >
    > Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem.
    >
    > Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają
    siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).
    >
    >
    >
    > Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.
    >
    >
    >
    > pozdr
    >
    > AA

    Zawór przelewowy na pompie oleju otwiera się przy prędkości niewiele wyższej niż ta
    przy której gaśnie lampka oleju. Oczywiście w pełnosprawnych silnikach.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: