    From: nb <n...@n...net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jasny obiektyw do sony alfa
    Date: Fri, 15 Oct 2010 04:50:21 +0200

    at Sun 10 of Oct 2010 11:09, ToMasz wrote:

    > witam
    >
    > Mam od paru lat aparat sony alfa, z obiektywem tamron 18-200 /
    > 1:3.5-6.3 Pstyrkam takie sobie fotki, ledwo co opanowuje głębie
    > ostrości - niczego wiecej nie wykorzystam. PRoblemem jest tylko
    > światło, a dokładniej jego brak. Baaaardzo potrzebuje prostego
    > obiektywu ale najjaśniejszego jaki da sie uzyskać. z tego co sie
    > doedukowałem, bedzie to obiektyw stałoogniskowy - dobrze myśle? czyli
    > zero zoomu, pytanie czy będzie miał autofokus? Gdyby niemiał, nie było
    > by tragedii, bo "u cioci na imieninach" zrobie pare klatek, wybierze
> [...]

    Oj, będzie tragedia, będzie. Z trudem rozpoznasz ostrość
    na podglądzie po zrobieniu zdjęcia, a na pewno nie ustawisz
    przez wizjer czy wyświetlacz.
    Z kalkulatora http://www.dofmaster.com/dofjs.html wyliczasz
    np. Heliosa podpiętego do A300 z max otwartą dziurą.
    Wychodzi - dla ciotki w odległości 2m - głębia 4 cm.
    Oko ostre, ale ucho i nos już nie. A i to wyjdzie dopiero,
    jeśli aparat na statywie a ciotka przywiązana do fotela.
    Moim zdaniem bez AF, nie ma szans na zadowalającą ostrość,
    a z samym potwierdzeniem ostrości jest to dość trudne.
    Z Zenitowym klinem/mikrorastrem byłó o wiele lepiej.

    > Najwiekszy ból to kasa. Będzie to drugi obiektyw, do i
    > tak mało używanego aparatu, wiec prosze polećcie coś taniego. na
    > allegro znalazłęm coś w okolicy 300zł, ale mocowanie jest jakieś inne,
    > i podobno da sie zastosować jakąś redukcje - czy takie rozwiazanie
    > jest możliwie i nie wyływa destrukcynie na jakość zdjęć?

    Ja miałem Heliosa za 0 zł i wydałem 35 zł na zwykły adapter.
    Jedyne co mogę doradzić, to nieżałowanie na dandeliona 120 zł.

    > Pozdrawiam
    > ToMasz
    >
    > PS
    > a może dać sobie spokój z obiektywem i kupić lampę błyskową (fotocele
    > i "świecić" na sufit?)

    Za każdym razem masz bardzo różne warunki i trudną korekcję.
    Ja na razie trenuję błyskanie przez białą kartkę papieru
    i jestem zadowolony (a nie cierpię portretów z błyskiem
    na wprost) i korekta mniej więcej zawsze ta sama. Zamiast kartki
    lepiej coś mniej tłumiącego światło.

    --
    nb