  • 81. Data: 2009-04-22 08:13:05
    Temat: Re: jaka sta????????????
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    syriusz napisał(a):

    > Błąd. Nie do cropa tylko do FF. Może mnie nie zrozumiałeś.
    > 50/1.8 na cropie uzyskasz TAKĄ SAMĄ GO jak _75/1.8_na_FF_ przy
    > zachowaniu _tego samego kadru_.

    Tak, a przynajmniej różnice będą znikome.

    > Podobnie:

    Nie, kompletnie inaczej.

    > 50/1.8 na cropie uzyskasz TAKĄ SAMĄ GO jak _80/1.8_na_FF_ przy
    > zachowaniu _tego samego kadru_ (o czym była mowa pierwotnie).

    Bzdura. Znacznie większą.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 82. Data: 2009-04-22 08:14:17
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    syriusz napisał(a):

    > Dla ścisłości, porównując te dwa zestawy, o których piszesz, mamy:
    > - 2 różne ogniskowe
    > - dwa różne krążki rozproszenia (powiązane z rozmiarem matrycy)
    > - różne odległości od obiektu (aby zachować ten sam kadr)

    Tę samą odległość.

  • 83. Data: 2009-04-22 08:17:39
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > No kurde, a patrzyłeś jak wygląda obraz z kita na F5.6 w porównaniu z
    > kompaktem na F5.6?

    Patrzyłem :)
    Pamiętaj jednak (już się powtarzam), że nie tylko liczba przysłony
    decyduje o GO.
    Operując odpowiednio ogniskową i odległością od obiektu możesz na tym
    kompakcie uzyskać tę samą GO co na tym cropie z kitem.
    Nie dyskutujemy tu o tym jak wygląda obraz, tylko jaką GO da się uzyskać
    - może w tym tkwi istota naszego sporu i jakiegoś nieporozumienia? :)

    > Któryś stary Olympus.

    O widzisz! - to teraz weź tego olympusa, ustaw mu ekwiwalent 50mm,
    przysłonę 1.8 i uzyskasz dokładnie tę samą GO co na FF z założonym
    50/1.8 - przy założeniu tego samego kadru :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 84. Data: 2009-04-22 08:19:15
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:
    > Daj spokój, jeśli to co dotychczas napisaliśmy nie trafia, to ciężko
    > będzie. Książkowy przypadek.

    Hehehe :)
    Podajcie sobie ręce koledzy i żyjcie dalej w błogiej nieświadomości... ;-P

    Pokój z Wami ;-)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 85. Data: 2009-04-22 08:24:24
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > O widzisz! - to teraz weź tego olympusa, ustaw mu ekwiwalent 50mm,
    > przysłonę 1.8 i uzyskasz dokładnie tę samą GO co na FF z założonym
    > 50/1.8 - przy założeniu tego samego kadru :)

    Nie, nie uzyskam.

  • 86. Data: 2009-04-22 08:27:55
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > Wiem. No i? :)

    No więc pojęcia "ekwiwalentu ogniskowej" i "ekwiwalentu przysłony" działają na
    takiej samej zasadzie. Można wtedy wziąć wzory na GO, kąt widzenia, skalę
    odwzorowania itd. przeznaczone dla 35mm i zamiast wstawiać tam w różne miejsca
    wielkości matrycy i krążka rozproszenia, po prostu zamiast ogniskowej i
    przysłony wstawić ich ekwiwalenty. Wtedy można "w pamięci" porównać obraz
    uzyskiwany z cropa z obrazem z lustrzanki. W szczególności to, że robiąc zdjęcie
    APS-C z przypiętym 50/1.8 dostaniemy dokładnie taki sam obraz co z FF z 75/2.7.
    Oczywiście w takich obliczeniach jak czas ekspozycji NIE wstawiamy ekwiwalentów,
    bo czas nie zależy w ogóle od wielkości matrycy.

  • 87. Data: 2009-04-22 08:29:19
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jan Rudziński wrote:

    > Tak, a przynajmniej różnice będą znikome.

    No raczej nie, GO ma cropie wzrośnie prawie o 50% a to jest znaczna różnica. Nie
    tylko obiekt będzie ostrzejszy, ale też wyraźnie mniej będzie rozmyte tło.

  • 88. Data: 2009-04-22 08:30:21
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Jan Rudziński wrote:

    > Tak, a przynajmniej różnice będą znikome.

    Nie będzie żadnej różnicy _jeśli zachowasz ten sam kadr_ (a to jest
    zasadniczym założeniem pierwotnej dyskusji).

    > Bzdura. Znacznie większą.

    Otóż nie - taką samą :)
    Podkreślam - przy założeniu, że zachowujemy _ten sam kadr_.
    Aby bowiem zachować ten sam kadr będziesz musiał z tym 50mm na cropie
    nieco się zbliżyć do obiektu (aby zniwelować tę różnicę między
    ekwiwalentem 75mm, a tym 85mm na FF :)

    Wracając do przykładu z kalkulatorka GO (bo być może wzór na GO nie
    przemawia od razu):

    85mm, przysłona 1.8, odległość 10m, FF -> DOF=1.48m
    50mm, przysłona 1.8, odległość 7.2m, crop -> DOF=1.48m

    Jest identyczna GO? No jest! :)

    Wklepiesz w kalkulatorek, czy wierzysz na słowo? ;)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 89. Data: 2009-04-22 08:30:38
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > Ależ ja Cię do tego nie namawiam.
    > Wręcz przeciwnie - próbuję Cię z błędu wyprowadzić :)

    > No w tych wywodach, które do tej pory wyprodukowałeś, nie wykazałeś
    > swojej słuszności w temacie naszego sporu.
    >
    > A ja pokazałem jasno, na podstawie kalkulatorka GO, że na obu: 85/1.8 na
    > FF i 50/1.8 na cropie można uzyskać tę samą GO - jeśli tylko zachowa się
    > ten sam kadr (co założył Mateusz wpędzając się tym samym w całą tę
    > dyskusję).
    > Mam powtórzyć? :)

    Gościu, czy ty w ogóle wiesz co to jest _kadr_?
    W jaki sposób zachowujesz kadr podchodząc z 10m na 7m przy różnicy 85mm vs 75mm?

  • 90. Data: 2009-04-22 08:32:42
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Jan Rudziński wrote:

    > Tę samą odległość.

    Jeśli będziesz miał tę samą odległość, to nie będzie to już _ten sam
    kadr_ w każdym z tych zestawów... :)
    A _ten sam kadr_ był pierwotnym założeniem.

    Czytasz to, co piszę w nawiasach wyżej? ;-)

    Pozdrawiam,
    syriusz