    From: j...@a...at
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jaka sta
    Date: Wed, 22 Apr 2009 05:54:14 -0700 (PDT)

    On 21 Apr., 15:17, syriusz <r...@s...pl> wrote:

    > Poważnie? :)
    >
    > Przyznam, że nigdy nie zakładałem 50/1.8D do cropa, ale według Ciebie
    > wtedy nie wyjdę na body poniżej przysłony 2.7? (w sensie - nie uzyskam 1.8?)
    >
    > Chętnie czegoś nowego się nauczę - całkiem serio.
    >
    > Tylko jakoś nie chce mi się pomieścić w głowie, że zakładając szkło FF
    > f/1.8, a więc z dużą "dziurą" do małej matrycy będę miał ograniczenie
    > światła... na dobrą sprawę mam wtedy nawet większą dziurę niż potrzebuję...
    >
    > Proszę o łopatologiczne wyjaśnienia :)
    >
    > Pozdrawiam,
    > syriusz

    qrde nie czytalem watku ale jasnosci obiektywu sie nie cropuje.
    mam nadzieje , ze ta kwestia zostala wyjasniona.
    wracajac do Twego pytania.
    nominalna jasnosc obiektywu podawana np na obudowie obiektywu dotyczy
    nastawy na nieskonczonosc , czyli obraz znajduje sie w najblizszej
    mozliwej odleglosci tzn w ogniskowej.
    dla obiektow blizszych wykrecamy nieco obiektyw na zewntrz , rosnie
    odleglosc plaszczyzny obrazu od srodka optycznego , jasnosc spada
    ( natezenie oswietlenia spada w proporcji kwadratycznej do wzrostu
    odleglosci) . W zakresie od nieskonczonosci do " normalengo " makro sa
    to fluktuacje nieduze , mieszczace sie w tolerancji materialow
    swiatloczulych / matryc o ile pamietam ok 1/4 ev.
    jesli dalej wysuwasz obiektyw np do macro 1:1 spadek jasnosci jest
    juz tak duzy , ze nalezy dokonac poprawek

    jasnosc to rzeczywista dlugosc ogniskowej / srednice przyslony
    ( dokladniej jej wielkosc jaka widzimy na przedniej soczewce
    obiektywu). Zmieniajac ten sam obiektyw do aparatow o roznych
    wielkosciach matryc jasnosci nie kropujesz , gdyz pracujesz w tym
    samym obszarze odleglosci plaszczyzny obrazowej i srodka optycznego
    zmienia sie tylko obejmowany kat widzenia.

    jesli juz ktos wyjasnil to sorry za powtorke
    nie czytaj tego posta dalej.

    XXX