  • 51. Data: 2018-09-21 05:41:17
    Temat: Re: jak usunąć nalot?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Galwaniczna powloka kadmowa jest srebrzysto biala. Polyskliwa zlotawa jest
    galwaniczna powloka z cynku po pasywacji. Dwa lata odbieralem jako kj to co robila
    galwanizenia w fabryce w ktorej kiedys pracowalem.

  • 52. Data: 2018-09-21 07:50:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-20, HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...zoho.com> napisał w wiadomości
    >
    > W mojej koncepcji, uruchomiony będzie generator, piszczący aż zabraknie mu
    > zasilania, czas przewiduję na 10-15 sekund. Szczegóły innym razem. Nie użyję
    > do tego ani jednego uC, układ będzie czysto analogowy.
    > Skąd zasilanie - a kombinujcie, bo nie użyję ani zewnętrznego zasilacza, ani
    > baterii...

    Tylko jakiś TEG :)
    https://www.wired.com/story/build-a-thermoelectric-g
    enerator-like-the-ones-that-power-deep-space-mission
    s/

    Swoją drogą, ile potrzeba by na to było jakiś w miarę standardowych
    termopar?

    --
    Marcin

  • 53. Data: 2018-09-21 07:59:02
    Temat: Re: Czajnik elektryczny... Re: jak usunąć nalot?
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Sep 2018 23:07:19 +0200, HF5BS wrote:
    > Żart (nie do końca) :), ale serio pomyślałem o rozwiązaniu z grzałką
    > pralkową w zbiorniku, co przechowa już przegotowaną wodę. I dogrzeje w
    > razie potrzeby.
    > Coś jak bojler, ale taki wyspecjalizowany.

    Ja to mam czajnik. Zwyczajny, nie-elektryczny, jak to 30 lat temu były
    powszechne. Stoi na kominku. Ciepła woda pod ręką cały dzień.

    Sposób działa tylko jesienno-zimową porą, ale mi to odpowiada bo tylko w
    tym okresie pijam herbatę.

    Mateusz

  • 54. Data: 2018-09-21 08:55:38
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 21.09.2018 o 00:02, J.F. pisze:

    > I to musza byc dwa litry ?
    > Do termosu czy jak ...

    > Po dwoch litrach koniecznie :-)

    Aby przyśpieszyć gotowanie można kupić czajnik o większej mocy ;-)
    https://www.ceneo.pl/Czajniki_elektryczne;szukaj-cza
    jnik+elektryczny+3000w

    nie wiem, czy są większej mocy.

  • 55. Data: 2018-09-21 18:06:01
    Od: JaNus <bez@adresu>

> [...]
    > zlotawa jest galwaniczna powloka z cynku po pasywacji. Dwa lata
    > odbieralem jako kj to co robila galwanizenia w fabryce w ktorej

    Też miałem zajęcia na galwanizerni, a i podbudowę teoretyczną takoż.
    powłoka kadmowa daje lekki efekt tęczy, acz na barwach się nie znam,
    więc nie powiem, jak się nazywają. Ale jest tam i trochę srebrzystego, i
    lekki róż, i coś tam jeszcze.

  • 56. Data: 2018-09-22 01:33:07
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Dwa litry, to chyba na cały dzień. W takim razie cały system będzie
    > w użyciu rzadko -- taką ceremonię parzenia herbaty można zaplanować,
    > nie odbywa się ona spontanicznie.

    Różnie, czasem 2-3 dni "rozprawiczam", a czasem w jeden wieczór wysuszę,
    zalezy od pogody i samopoczucia.
    Poza tym, nie mogę planować, bo naczynie, z którego później nalewam, jest
    tylko jedno.
    Sygnalizator ma konkretne zadanie, jak czajnik zakończy, popiszczeć przez
    kilka(naście) sekund i się "zmyć" (choćby dlatego, że jak wspomniałem, gdy
    coś mnie po nastawieniu wody skłoni do wyjścia z domu, żeby nie zburzyć jego
    spokoju, ani sąsiadom nie przeszkadzać, zwłaszcza w nocy). To wszystko,
    czego chcę od niego.
    Teraz jestem w fazie dopieszczania szczegółów, jak dopieszczę, postaram się
    wybadać na okoliczność "stanów nieustalonych", czy będą i czy przeszkodzą w
    czymś. Ale nie powinno, obwód zbyt prosty.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 57. Data: 2018-09-22 02:13:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > I to musza byc dwa litry ?
    > Do termosu czy jak ...

    Dzbanek taki mam, a nie lubię, gdy po nalaniu jest wolne miejsce. Daję tylko
    max 1cm na przykrycie, by się chwilę parzyło.

    > Po dwoch litrach koniecznie :-)

    No i cedzę :)
    A jak jest duży przepływ, zwłaszcza latem, to nawet potrafię dwa dzbanki
    spić. Dzięki herbacie nie mam złych efektów picia dużych ilości wody,
    oczywiście, jakby co, to mam jak zadać sobie trochę elektrolitów.
    (jak się kiedyś przegrzałem, było źle, to w 4 dni, mimo ponad 20 litrów
    picia, zlazłem z wagi 8 kilo, gdyby nie ślub kumpla, to bym na pogotowie
    szedł, dwa dni w ogóle nie byłem w stanie nigdzie pójść, szczegłów oszczędzę
    (obyło się bez figur Mandelbrota)).

  • 58. Data: 2018-09-22 02:29:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "BQB" <a...@s...com.invalid> napisał w wiadomości

    > Aby przyśpieszyć gotowanie można kupić czajnik o większej mocy ;-)
    > https://www.ceneo.pl/Czajniki_elektryczne;szukaj-cza
    jnik+elektryczny+3000w

    Dla mnie moc nie taka istotna, jak i to, czy zagotuje wodę w 2, czy 3
    minuty, czy 5. Istotne raczej, czy informację o tym dostanę od razu (mógłby
    być i taki dzwonek, jak w badziewniejszych mikrowelach), czy ze zwłoką, lub
    nieprecyzyjną. Jak mam odczekać ileś-tam, by się schłodziło do pożądanej
    temperatury, to chcyałbym wiedzieć, od którego momentu odliczać czas (wtedy
    też mógłbym rozbudować urządzenie o dodatkowy czasomierz, który znów by
    zapiszaczał, ale już innym tonem, by było wiadomo, czy skończył dopiero
    gotowanie i nie przegapiłem tego, czy skończył już odmierzać schładzanie, a
    moment zagotowania przegapiłem z jakiegoś powodu. Ale tym się ewentualnie
    zajmę dopiero, gdy zadziała podstawowy sygnalizator..

    > nie wiem, czy są większej mocy.

    Ja bym raczej szukał o większej pojemności, bo mi mojego 1.8l za mało,
    wystarczyło by mi 2 litry. Wprawdzie w moim się tyle mieści, ale już powyżej
    max. i gotując wodę muszę jawnie pilnować online, zanim woda się zagotuje,
    aby wyłączyć gotowanie, jak dopiero co zacznie buzować, inaczej się przeleje
    i trochę zaleje nie tam, gdzie powinno. Jesli czuję się dobrze, to pilnuję,
    jeśli źle, to nie mam na to siły i muszę robić na dwa etapy, najpierw
    fabryczne 1.8, potem 0.5 (tyle każą minimum) i dolać w dzbanku do 2l.
    Czasem zamiast herbaty robię tak - 4 łyżki kawy rozpuszczalnej, 4 łyżki
    cukru, mieszam razem (nie ma to istotnego znaczenia, tak lubię), zalewam w
    kubku i mieszam do rozpuszczenia cukru, wlewam do dzbanka i dolewam kranówy
    do pełna, mam chłodną, lekką, nienajsmaczniejszą (co w tym momencie jest
    zaletą) kawę. Wada - szybko kiśnie i po 24 godzinach muszę robić nową.
    Herbaty starcza na 3 dni, jak oszczędzam, wprawdzie już po 2 dniach (jak
    chlodno, to wolniej) zmienia smak, ale jeszcze w 3 dniu czasem da się wypić.
    2 litry czajnika ułatwiło by mi zaparzanie zestawu za jednym razem. Moze
    kupię jakiś normalny sagan i będę pędzić herbatę, ku chwale anty-anty, a tu
    skucha, herbatę "pędzić" wolno :)

  • 59. Data: 2018-09-22 02:39:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "JaNus" <bez@adresu> napisał w wiadomości
> [...]

    Nie mówię "nie", wskazuję tylko, jak to zapamietałem. Na pewno było
    kadmowane, na pewno nie było srebrzystobiałe. Chyba, że nauczyciel kłamał.

> [...]
    > powłoka kadmowa daje lekki efekt tęczy, acz na barwach się nie znam,
    > więc nie powiem, jak się nazywają. Ale jest tam i trochę srebrzystego, i

    Kwestia fizjologi i spraw psychologicznych, jako odczucie subiektywne.
    Każdy widzi inaczej, więc się nie przejmuj, ze jeden widzi w tym samym
    świetle różowo-srebrzyste, drugi szaro-błękitne, a trzeci jeszcze inaczej.

  • 60. Data: 2018-09-22 02:59:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Tylko jakiś TEG :)
    > https://www.wired.com/story/build-a-thermoelectric-g
    enerator-like-the-ones-that-power-deep-space-mission
    s/

    Nie, nie to, ale pomysł ciekawy, może kiedyś zrobię? Myślałem ostatnio, jak
    zapewnić w miarę stałą różnicę temperatur, najprostsze wyszło mi z jednej
    strony czerniona płyta i "gorące" końce termopar, z drugiej, zaizolowane
    elektrycznie, ale nie termicznie, końce, nurzane w przepływającej rzece,
    strumyku. Idealne dla jakiejś pustelni, gdzie za dnia słońce i w ogóle w
    chmurny dzień ciepłe powietrze grzało by gorące końce, a strumyk chłodził
    zimne, powinno wystarczyć na załadowanie jakiegoś akumulatorka i świecenie
    wieczorem lampki LED, małe radio i naładowanie komórczana, ja jeszcze bym
    swojego TRX-a nakarmił. Było by to alternatywne do fotoogniw, zasilanie
    gospodarstwa. Może w słoneczne dni by starczyło nawet do zagotowania takiego
    czajnika? 5 godzin ładowania, i dwa imbryki jadą na stół ze świeżą herbatą
    :) A reszta energii na utrzymanie łaczności ze swiatem. Trzeci pewnie byłby
    jakiś wiatraczek z dymankiem.

    > Swoją drogą, ile potrzeba by na to było jakiś w miarę standardowych
    > termopar?

    Uwzględnić Rw, spadki napięć, może jakiegoś Joule-Thief-a dla podbicia
    sprawności... no, aby lepiej wykorzystać, co dane zasilanie wytworzy. Czasem
    b ym się na co najmniej tydzień przeniósł do takiej pustelni, mieć wszystko
    w dupie i mieć jeszcze lepsze wytumaczenie, dlaczego nie mam "fejz-bóg-a",
    insta, TT, WhatsApp i wszystkiego ze stajni FB. Skype raz na krótki czas, a
    w ogóle wygodę, że mam, ale nie muszę włączać. Tylko telefon, najpewniej
    Nokia 3210/3310, leżałby sobie i na tydzień starczał... A w nocy połowić
    DX-ów w środowisku, gdzie daleko od QRMów przemysłowych (jesli ktoś się
    spodziewa, ze w korytarzach bunkrów MRU, daleko od miejscowości, gdzie coś
    by zakłócało, nie ma QRMów na radiu zwykłym, fale długie i średnie, to się
    myli, są zakłócenia, inne w charakterze od tych, co wytwarza
    cywilizacja...mało, ale są...), tylko tło i jakieś lokalne, sporadyczne
    zatrzeszczenia...

    Albo zakopać w ziemi zestaw płyt stalowych i miedzianych, gdy wilgotno, małe
    radio przy kilku parach powinno ruszyć, co jakiś czas dać nowe, jak
    elektroliza zeżre. Sam kiedyś naprędce, najbadziewniej, zrobiłem termoparę,
    owijając wokół stalowej szpilki 3 zwoje miedzianej krosówki. Do woltomierza
    (wskazówka...), podgrzałem zapalniczką, nie było wiec zimnego końca... a
    jednak wskazówka ruszyła się, sprawdziłem termopara wytworzyła napiecie,
    gdyż po odłaczeniu, jak i ostudzeniu TP, wskazówka wracała do zera. Nie
    pamietam, ile dokładnie pokazało.