  • Data: 2011-04-25 19:30:52
    Temat: Re: jak to jest z dieslami?
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Filip KK" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:ip3d4h$e3v$3@news.net.icm.edu.pl...
    > I tu pytanie, dlaczego? Czy mógłby mi ktoś to wytłumaczyć? Zakładamy, że
    > jest temp 15 stopni na zewnątrz. Przecież silnik ma wyższą temperaturę na
    > samym starcie, tym samym olej jest ciepły. Chodzi tu o głowicę i o
    > rozszerzalność cieplną stopów aluminium (kanalików olejowych)?

    nie chodzi ani o temp zewnętrzną, ani o temp silnika.
    Chodzi o temperature samej turbiny, która jest skorelowana z obrotami
    silnika.
    Jesli w koncowej fazie jazdy ostro deptałeś utrzymując wysokie oborty
    silnika i wysoką temp spalin ... to zanim wyłaczysz silnik powinieneś chwile
    odczekać (chwila to naprawde chwila - minuta, dwie na wolnych obrotach).
    Jeśli jechałeś normalnie - gasisz silnik jak zaparkujesz i tyle.

    Trzeba też pamiętać, zeby gasić silnik z wolnych obrotów, tzn nie gasic
    kiedy obroty jeszcze nie spadły do jałowych.
    Turbina kręci sie z b.duzą prędkością obrotową (kilkadziesiąttysięcy RPM) i
    jest smarowana olejem silnikowym podawanym przez pompe oleju silnika. Jesli
    wyłączysz auto mając wyższe niż wole obroty, to turbima zanim sie zatrzyma
    wykona jeszcze b. wiele obrotów ... przy zmniejszonym, ew. wogole bez
    smarowania.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl