-
Data: 2011-06-26 17:33:12
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Sat, 25 Jun 2011, Mirek Ptak wrote:
> Masz GPS - przejedź się po płaskim z prędkością powiedzmy 50 km/h według GPS
> - zapamiętaj prędkość wg prędkościomierza - zmierz też wysokość od osi koła
> do podłoża. Potem spuść z obu przednich kół po 1 barze ciśnienia i zmierz
> ponownie wysokość od osi koła do podłoża. Potem przejedź się jeszcze raz z
> prędkością 50 km/h wg GPS i sprawdź jaka wartość masz na prędkościomierzu -
> idę o zakład, że więcej jak 2% (1 km/h) różnicy nie będzie -
> najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.
Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) Pomijając już nawet
wątpliwą dokładność pomiaru prędkości samochodu przy pomocy GPS lub
fabrycznego szybkościomierza (i jedno i drugie sporo powyżej wspomnianych
2%), to o ile Twoim zdaniem zmieni się promień toczny koła przy obniżeniu
ciśnienia z 2 bar na 1 bar? Łatwo to oszacować chociażby ze wzoru na
długość cięciwy okręgu (zakładając warunek, że powierzchnia styku opony z
podłożem pomnożona przez ciśnienie w oponie powinna z grubsza rzecz biorąc
odpowiadać jednej czwartej ciężaru samochodu). Przynajmniej mnie wychodzi
sporo poniżej błędu względnego szybkościomierza... ;-)
Jak już chcecie się bawić w eksperymenty, to pojedźcie na jakiś duży,
pusty plac, zaznaczcie na obu oponach kredą "punkty odniesienia", a
następnie porównajcie położenia tych punktów po przejechaniu kilkuset
metrów (najpierw z ciśnieniem 2 bar, następnie 1 bar i 0.5 bar) :)
Piszecie o gąsiennicach czołgowych, a jakoś nikomu z Was nie przyszło do
głowy, że ruch opony po asfalcie nie jest tak naprawdę ruchem idealnie
tocznym, tylko odbywa się z poślizgiem (zależnym m.in. od ciśnienia w
oponie). Polecam uwadze fakt, że niewłaściwie napompowane opony zużywają
się znacznie szybciej od opon, w których panuje odpowiednie ciśnienie :)
Pozdrawiam :)
W.
Następne wpisy z tego wątku
- 26.06.11 17:34 Cavallino
- 26.06.11 17:37 J.F.
- 26.06.11 17:38 Cavallino
- 26.06.11 17:39 Cavallino
- 26.06.11 17:41 Wojtek Borczyk
- 26.06.11 17:51 cef
- 26.06.11 17:58 Wojtek Borczyk
- 26.06.11 17:59 J.F.
- 26.06.11 18:00 Cavallino
- 26.06.11 18:02 Cavallino
- 26.06.11 18:19 cef
- 26.06.11 19:16 J.F.
- 26.06.11 22:34 Cavallino
- 26.06.11 22:54 cef
- 26.06.11 23:29 Wojtek Borczyk
Najnowsze wątki z tej grupy
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
Najnowsze wątki
- 2025-01-15 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-15 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-15 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-15 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2025-01-15 Warszawa => Programista .NET (C#/.NET) <=
- 2025-01-15 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-01-15 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2025-01-15 serce boli
- 2025-01-14 Seicento vs Szydło, comes back :)
- 2025-01-14 CFM (airflow) AMD Wraitha
- 2025-01-14 16. Raport Totaliztyczny: Sprzedawanie zaszyfrowanych filmów na płytach Blu-Ray bez kluczy deszyfrujących
- 2025-01-13 15. Raport Totaliztyczny: Średniowiecze Po,Zniszczeniu AmigaOS i Plan9
- 2025-01-14 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-01-14 Warszawa => Starszy Konsultant AWS <=
- 2025-01-14 Warszawa => Specjalista ds. bezpieczeństwa informacji i ciągłości