eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyjak oni to robią ? › Re: jak oni to robią ?
  • Data: 2011-06-26 17:33:12
    Temat: Re: jak oni to robią ?
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sat, 25 Jun 2011, Mirek Ptak wrote:

    > Masz GPS - przejedź się po płaskim z prędkością powiedzmy 50 km/h według GPS
    > - zapamiętaj prędkość wg prędkościomierza - zmierz też wysokość od osi koła
    > do podłoża. Potem spuść z obu przednich kół po 1 barze ciśnienia i zmierz
    > ponownie wysokość od osi koła do podłoża. Potem przejedź się jeszcze raz z
    > prędkością 50 km/h wg GPS i sprawdź jaka wartość masz na prędkościomierzu -
    > idę o zakład, że więcej jak 2% (1 km/h) różnicy nie będzie -
    > najprawdopodobniej okiem tego nie zobaczysz.

    Śmiać mi się chce z tej Waszej całej dyskusji ;-) Pomijając już nawet
    wątpliwą dokładność pomiaru prędkości samochodu przy pomocy GPS lub
    fabrycznego szybkościomierza (i jedno i drugie sporo powyżej wspomnianych
    2%), to o ile Twoim zdaniem zmieni się promień toczny koła przy obniżeniu
    ciśnienia z 2 bar na 1 bar? Łatwo to oszacować chociażby ze wzoru na
    długość cięciwy okręgu (zakładając warunek, że powierzchnia styku opony z
    podłożem pomnożona przez ciśnienie w oponie powinna z grubsza rzecz biorąc
    odpowiadać jednej czwartej ciężaru samochodu). Przynajmniej mnie wychodzi
    sporo poniżej błędu względnego szybkościomierza... ;-)

    Jak już chcecie się bawić w eksperymenty, to pojedźcie na jakiś duży,
    pusty plac, zaznaczcie na obu oponach kredą "punkty odniesienia", a
    następnie porównajcie położenia tych punktów po przejechaniu kilkuset
    metrów (najpierw z ciśnieniem 2 bar, następnie 1 bar i 0.5 bar) :)

    Piszecie o gąsiennicach czołgowych, a jakoś nikomu z Was nie przyszło do
    głowy, że ruch opony po asfalcie nie jest tak naprawdę ruchem idealnie
    tocznym, tylko odbywa się z poślizgiem (zależnym m.in. od ciśnienia w
    oponie). Polecam uwadze fakt, że niewłaściwie napompowane opony zużywają
    się znacznie szybciej od opon, w których panuje odpowiednie ciśnienie :)

    Pozdrawiam :)

    W.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: