    From: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: internetowe fotogalerie - mała zagadka ;-)
    Date: Sat, 9 Apr 2011 11:55:45 -0700 (PDT)

    On Apr 9, 2:20 pm, mg <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Fakt, wybredny jestem.

    Ja to rozumie - mam tak samo ;)

    > Z tym, ze sam na wstepie wspomnialem o Dawidzie Szymanskim.
    > Pytajac o polskiego fotografa mialem na mysli kogos zakorzenionego
    > tutaj.

    Dla mnie "tutaj", jest gdzie indziej, niz dla Ciebie.

    > Wymieniles Horowitza a czemu nie Tomasza Gudzowatego?

    Przed Gudzowatym, wolalbym wymienic jeszcze kilku innych.

    > Jest widoczny na arenie miedzynarodowej.

    Jak bedziesz mial pieniadze, to tez bedziesz widoczny.

    > Tych co mialem na mysli to raczej Bulhak, Hartwig, Kosidowski,
    > Pierscniski. To jest dla mnie "Polska Fotografia" i mam dla szacunek/
    > uznanie.

    Myslalem, ze wykluczamy "zombich" - Pierscinski tez juz do nich
    nalezy, po tych negatywach.

    > Jezeli chodzi o trzech ostatnich z wymienionych to mysle, ze gdyby nie
    > komuna to rozwineliby sie bardziej. (Kosidowski to przeciez
    > amerykanska szkola, czemu tu wrocil po wojnie.) A moze zwyczajnie brak
    > szczescia tzn. np. polskim krajobrazom brak rozmachu (patrz. Ansel
    > Adams).

    Szkoda rozmyslan nad tym, kim by byla babcia, gdyby miala wasy.
    Jesli chodzi o Adamsa, to mial czas, pieniadze i Yosemite, jedno z
    najpiekniejszych miejsc na ziemi.

    > Jakos tak wyszlo, ze zle miejsce albo zly czas.

    Masz racje.

    > Typowo polskiej
    > fotografii brak "tego czegos" co nadaloby jej uniwersalny charakter.
    > Moze to z powodu braku konkurencji i braku odbiorcow.

    Przede wszystkim, brak odbiorcow.
    Najwazniejsze zas, ze polscy "ludzie z dobrym gustem", poswieca wiele,
    zeby drugiego upierdolic, zupelnie bezinteresownie.

    Nie było w Polsce człowieka, co by się o milimetr wysunął ponad ogólny
    poziom, by całego błota na niego nie rzucić.

    Polacy są od improwizacji, może to jest nasze nieszczęście, ale jakby
    i tego nie było, niewiele by zostało.

    Gdy Polacy będa umieć siebie samych cenić w kraju, będą ich cenić i za
    granicą.

    Itp, itd.

    > Podsumowujac
    > brak wyzwan dla tworcow.

    Podsumowujac, tacy ktorzy mogliby cos znaczyc, zostali zgnojeni w
    kraju.

    > Do tego smutna historia z negatywami Pierscinskiego. W przypadku
    > Gudzowatego, ile jest polskich albumow z jego zdjeciami?

    Pewnie tyle, za ile zaplacil, ale stac go na wiecej.

    > Polska fotografia pelza, czasem ma przeblyski ale srednio rzecz biorac
    > to raczej jej nie ma.

    Polska fotografia, nie ma szans zaistniec, bo zostaje zgnojona przez
    tak zwanych "ludzi z dobrym gustem", a snobow ceniacych sztuke
    fotograficzna, i mogacych ja sponsorowac, chyba jeszcze nie ma -
    pomijajac Gudzowatego.

    Fajny temat na osobny watek.
    Kiedys probowalem pociagnac kilka watkow o polskiej fotografii i
    osiagnieciach, ale...