    From: solvent <s...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: instalacja oswietlenia
    Date: Thu, 22 Oct 2009 21:50:28 +0200

    Dziekuje za odpowiedzi.
    Oczywiscie zanim dotknalem czegokolwiek, wylaczylem prad (korki) w calym
    obwodzie. Bezpieczenstwo to priorytet! :)

    Mieszkanie jest w Kopenhadze (wynajete) i nie bylo wogole oswietlenia,
    jedynie puszki. Wczoraj montowalem swiatlo w korytarzu i tam puszka byla
    jasna i przejrzysta. Ta w pokoju zupelnie inna, o czym ponizej..

    > Z tego co piszesz, to wygląda to tak - chcesz mieć dwa wyłączniki w
    > dwóch różnych miejscach i każdym z nich chcesz NIEZALEŻNIE włączać i
    > wyłączać światło, tak??

    Dokładnie tak.

    > Z Twojego opisu wynika, że ktoś źle podłączył wyłącznik schodowy... albo
    > nawet masz tylko jeden schodowy ;)...

    Przelacznik jest w mieszkaniu, nie na klatce schodowej, ale podejrzewam,
    ze idea jest podobna. Moglbym wezwac elektryka, ale zrobienie czegos
    samemu daje wieksza satysfakcje (oczywiscie BHP i wylaczenie korkow)
    oraz dokladne czytanie wszelkich instrukcji obslugi.

    > Sprawdź, czy masz dwa wyłączniki schodowe ;)... często mają na sobie
    > narysowane schodki... poza tym - powinny to być wyłączniki pojedyncze z
    > możliwością podłączenia trzech przewodów...

    Wlasnie problem w tym, ze nic takiego w puszce nie ma.
    Jedyne co jest, to trzy zaciski. Odkrecalem ta czesc z zaciskami, zeby
    zobaczyc co jest z tylu, ale kable sa tam dosc mocno przytwierdzone i
    mozna tylko uchylic. Musialbym to wyrwac, zeby zobaczyc, wiec zakrecilem
    spowrotem i sprawdzalem tylko te trzy zaciski we wszystkich mozliwych
    kombinacjach (wlacznie z zamiana fazy z zerem, co na logike nie powinno
    niczego zmienic (?) - ale chcialem byc pewny)

    Wyczytalem juz w sieci o wszystkich kolorach (L - faza (czarny lub
    brazowy), (N - zero (niebieski) oraz zolto-zielony - uziemienie)
    Jednak w tej konkretnej puszce nie ma zadnych kolorow. Kto to montowal,
    niestety nie wiem. Jutro rano rozbiore przelaczniki, byc moze tam ktos
    nagmatwal.

    > W rosyjską ruletkę też grasz metodą prób i błędów?? Wiesz, że takie
    > próby i błędy mogą kogoś zabić?? Np. podłączenie zera (przy zerowaniu)
    > albo uziemienia obudowy lampy do fazy... albo przez zainstalowanie
    > wyłącznika w zerze zamiast w fazie...

    E tam, az taki bezmyslny to chyba nie jestem :)

    Zyrandol zwykly z IKEI, jedynie mozna podlaczyc faze i zero (o
    uziemieniu nie pomysleli)

    > Jeśli oba przełączniki są schodowe, to raczej jest z nimi wszystko OK...
    > nie sądzę, żeby to była ich wina (w sensie ich uszkodzenie)... winna
    > jest instalacja - kto ją robił??

    Trudno powiedziec. Mieszkanie wynajete, ale jakos trzeba je urzadzic,
    wiec kombinuje jak moge. Lubie fizyke, wiec chce sie tym sam zajac.

    > http://forum.muratordom.pl/jak-podlaczyc-wlacznik-sc
    hodowy,t118622.htm

    > Tam jest schemat, taki rysunek z dwoma wyłącznikami i kolorowymi
    > kabelkami i żarówką... innych z tej strony nie polecam schematów... ale
    > raz jeszcze mówię - wezwij elektryka ;)...

    Dzieki za sugestie i za linka. Jutro jeszcze popatrze dokladnie.
    W mieszyczasie jesli sie cos nasunie, to prosze pisac.

    Dzieki.