    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: ilu jest programistow na swiecie?
    Date: Sat, 21 May 2011 13:32:48 +0100
    <iqpak7$vef$1@news.onet.pl> <iqqeag$m5j$1@inews.gazeta.pl>
    <iqqj2m$i52$2@news.onet.pl>
    <d...@p...googlegroups.com>
    <iqqt7m$qi0$1@news.onet.pl> <iqqtpa$gt3$1@node2.news.atman.pl>
    <iqr4u7$qpo$1@news.onet.pl>
    <9...@g...googlegroups.com>
    <4dd13b6d$0$2494$65785112@news.neostrada.pl>
    <iqrp0v$hmj$1@inews.gazeta.pl>
    <4dd1696c$0$2446$65785112@news.neostrada.pl>
    <iqs38b$poc$1@inews.gazeta.pl>
    <4dd19294$0$2503$65785112@news.neostrada.pl>
    <4dd2dd88$0$2499$65785112@news.neostrada.pl>
    <iqupcv$k92$1@inews.gazeta.pl>
    <4dd2f07c$0$2490$65785112@news.neostrada.pl>
    <iquv61$5q2$1@inews.gazeta.pl>
    <4dd30ba6$0$2442$65785112@news.neostrada.pl> <4...@1...pl>
    <9...@x...googlegroups.com>
    <4...@1...pl>

    On 21/05/2011 09:39, Zenek1234 wrote:

    > Bo niby od kogo miałbyś usłyszeć? :)
    > Google jak i żadna inna korporacja się tym nie chwali.

    Jak są większe zwolnienia, to firmy się "chwalą". Poza tym pracownicy
    "się chwalą".

    > Dlatego nasunęło mi się takie pytanie.

    Po pierwsze sprecyzuj, co to znaczy "dalej". Bo jeśli np. pytasz, co się
    dzieje z tymi młodymi zdolnymi co ich Google zatrudniło przed 30-ką, po
    tym, jak skończyli 50 lat, to może sobie popatrz na kalendarz, zastanów
    się, spróbuj sobie policzyć na palcach, to może załapiesz.

    > "Dalej", czyli po zakończeniu kariery w firmie, która poszukuje zwykle
    > młodych i dynamicznych.

    A skąd w ogóle pomysł, że Google to taka firma? Ze średniego wieku
    pracowników to nijak nie wynika.

    > Ściślej, programisty czynnego zawodowo.
    > Dla porównania: w Polsce i w cywilizowanym świecie, np. USA. ;)

    Nie wiem. Ale zauważ, że z tej średniej nie wynika, że tarszy
    programista ma gorzej. Po prostu ilość komputerów i ilość tworzonego
    oprogramowania przez ostatnie kilkadziesiąt lat wzrastała lawinowo, np.
    50 czy nawet 30 lat temu nie było zbyt dużo pracy dla programistów, a w
    Polsce to już w ogóle, więc trudno oczekiwać, żeby ludzie masowo
    wybierali taką ścieżkę kariery (nie mówiąc już o tym, że możliwości
    nauki też były ograniczone).

    > Jeśli jeden z nielicznych, to nie najczęściej. :)

    Jeden z nielicznych od danej egzotycznej technologii. Takich technologii
    jest więcej niż jedna, poza tym jeśli weźmiesz pod uwagę to, co powyżej,
    że kiedyś dużo mniej ludzi zostawało programistami, to masz rozwiązanie:
    ludzie, którzy zostawali programistami 30 lat temu są nieliczni wśród
    ogółu programistów, bo 5 lat temu 1000 razy więcej ludzi zostało
    programistami niż 30 lat temu. Ci ludzie znają się za to na kilku
    egzotycznych technologiach, których już się dzisiaj nikt nie uczy, a
    które nadal są wykorzystywane. Są nieliczni, więc są cenni, więc
    najczęściej (znaczy w większości przypadków) zgarniają kokosy.

    > Nieliczni.

    Nieliczni w stosuku do ogólnej ilości programistów. W stosunku do ilości
    ludzi, którzy kiedykolwiek w życiu byli programistami, a teraz są po
    50-tce, to jednak stosunkowo liczni.

    Że w Polsce takich ludzi nie ma? A słyszałeś o żelaznej kurtynie? O
    CoCom? Ech, ta dzisiejsza młodzież.

    > Choćby po to, żeby zastanowić się nad sensem życia

    Dobre! :)

    > i tego, czy spełniamy
    > się zawodowo, wykonując taki oto zawód.

    Się spełniamy albo się nie spełniamy. Jaki na to ma wpływ, co się stanie
    w przyszłości? Jutro może mnie przejechać samochód, jakie to ma
    znaczenie dla tego, czy się dzisiaj spełniam zawodowo, czy nie?